Kursplan för Parent Child Interaction Therapy: Att lära ut föräldrafärdigheter till föräldrar med små barn med beteendeproblem
Parent Child Interaction Therapy: Teaching of parenting strategies to parents with young children with behavior problems
Basdata
Särskild behörighet
Vårdutbildning omfattande minst 180 högskolepoäng, såsom examen från psykologprogrammet (legitimerad psykolog eller PTP-psykolog), socionom-, läkar-, beteendevetenskaplig examen. Tidigare erfarenhet av arbete med psykisk ohälsa hos barn och unga och deras familjer.
Mål
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för vad som ingår i en strukturerad bedömning med Dyadic Parent Child Interaction Coding system (DPICS) inför behandling med Parent Child Interaction Therapy (PCIT)
- definiera och beskriva teori, centrala begrepp och ingående behandlingskomponenter generellt vid evidensbaserad behandling av barn med beteendeproblem, och specifikt för Parent Child Interaction Therapy
- redogöra generellt för aktuellt kunskapsläge om evidensbaserad behandling av barn med beteendeproblem, samt specifikt beskriva kunskapsläget för Parent Child Interaction Therapy
Färdigheter och förmåga
- visa förmåga att genomföra strukturerad bedömning med DPICS
- visa förmåga och färdighet att använda föräldrafärdigheter som ingår i PCIT
- visa färdighet att under handledning tillämpa kunskap om hur genomföra PCIT i arbete med familjer, såväl vid barn- som föräldrastyrd interaktion
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att reflektera kring och bedöma aktuell teori och forskning om PCIT i förhållande till andra teorier och forskning, till ett utvecklingsperspektiv, kulturellt sammanhang, och olika diagnoser
- visa förmåga att reflektera och förhålla sig till tillämpningen av denna kunskap och hur PCIT kan anpassas för att passa olika familjer.
Innehåll
Kursen syftar till att introducera deltagaren till evidensbaserad behandling av barn med beteendeproblem generellt, samt till klinisk forskning om föräldrastödsprogrammet PCIT specifikt. Under kursen fördjupas deltagarens kliniska färdigheter i att göra bedömning med stöd av DPICS, liksom i hur genomföra en behandling med PCIT. Handledning ges på kliniskt arbete med PCIT för två föräldra- och barninsatser. Ett utvecklingspsykologiskt perspektiv eftersträvas genom att kunskap och forskning som rör barns utveckling, sociala färdigheter och förmåga till att hantera aggressivitet och ilska diskuteras, liksom olika föräldrastrategier för hur föräldrar kan stötta sitt barn i utmanande situationer. Under kursen eftersträvas även att sätta kunskapen i förhållande till kulturella aspekter, olika diagnoser, samt till föräldrarnas kontext och sammanhang (t.ex. syskon).
Arbetsformer
Under kursen träffas deltagarna med lärare vid ett begränsat antal obligatoriska föreläsningar och seminarier samt under regelbundna obligatoriska handledningstillfällen. Totalt ingår 40 timmars teori och 20 timmars PCIT-handledning utsträckt över drygt 12 månaders tid. Dessa träffar ges på plats på KI eller via säker digital länk. Utöver detta genomförs kursen genom aktiviteter på lärplattformen, t.ex. videoinspelade föreläsningar, diskussioner av artiklar, litteratur, material, kursuppgifter.
Examination
Kursens lärandemål examineras genom:
a) En skriftlig, utredande fördjupningsuppgift samt presentation och diskussion av denna
b) En rollspelsexamination inklusive diskussion kring DPICS/PCIT-färdigheter
c) Två godkända PCIT-behandlingar
d) Reflektionsuppgift
e) Aktiv närvaro vid obligatoriska seminarier och handledningstillfällen
På kursen ges något av betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på examinationsuppgift a - e.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Riktlinjer vid avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en deltagares verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan deltagaren ges möjlighet till att fortsätta VFU.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på svenska men viss litteratur på engelska förekommer.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet. Resultat och eventuella åtgärder återförs till deltagarna via kurswebb.
Litteraturlista och övriga läromedel
Övrig obligatorisk litteratur
- McNeil, Cheryl Bodiford.; Hembree-Kigin, Toni L.; Anhalt, Karla., Parent-child interaction therapy, 2nd ed. : New York : Springer, ©2010. - xvii, 483 pages ISBN: 9780387886381, LIBRIS-ID: 19668690, http://catdir.loc.gov/catdir/enhancements/fy1315/2009942276-t.html, *
- Bjørseth, Åse, Wichstrøm, Lars, Effectiveness of Parent-Child Interaction Therapy (PCIT) in the Treatment of Young Childrens Behavior Problems. A Randomized Controlled Study, PubMed, 2016 Effectiveness of Parent-Child Interaction Therapy (PCIT) in the Treatment of Young Childrens Behavior Problems. A Randomized Controlled Study, *
- Evidence-Based Treatment in Practice: PCIT Research on Addressing Individual Differences and Diversity Through the Lens of 20 Years of Service, Campbell, Shawna M; Hawes, Tanya; Swan, Kellie; Thomas, Rae; Zimmer-Gembeck, Melanie J, PubMed, 2023 Evidence-Based Treatment in Practice: PCIT Research on Addressing Individual Differences and Diversity Through the Lens of 20 Years of Service, *
- The Efficacy of Parent Management Training With or Without Involving the Child in the Treatment Among Children with Clinical Levels of Disruptive Behavior: A Meta-analysis, Helander, Maria; Asperholm, Martin; Wetterborg, Dan; Öst, Lars-Göran; Hellner, Clara; Herlitz, Agneta; Enebrink, Pia, PubMed, 2022 The Efficacy of Parent Management Training With or Without Involving the Child in the Treatment Among Children with Clinical Levels of Disruptive Behavior: A Meta-analysis, *
Utöver obligatorisk kurslitteratur tillkommer övrig litteratur som tillhandahålls under kursen.