Kursplan för Parent Child Interaction Therapy: Att lära ut föräldrafärdigheter till föräldrar med små barn med beteendeproblem

Parent Child Interaction Therapy: Teaching of parenting strategies to parents with young children with behavior problems

Basdata

Kurskod: 9K8135
Kursens namn: Parent Child Interaction Therapy: Att lära ut föräldrafärdigheter till föräldrar med små barn med beteendeproblem
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Psykologi
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande: 2023-12-13
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2024

Särskild behörighet

Vårdutbildning omfattande minst 180 högskolepoäng, såsom examen från psykologprogrammet (legitimerad psykolog eller PTP-psykolog), socionom-, läkar-, beteendevetenskaplig examen. Tidigare erfarenhet av arbete med psykisk ohälsa hos barn och unga och deras familjer.

Mål

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för vad som ingår i en strukturerad bedömning med Dyadic Parent Child Interaction Coding system (DPICS) inför behandling med Parent Child Interaction Therapy (PCIT)
  • definiera och beskriva teori, centrala begrepp och ingående behandlingskomponenter generellt vid evidensbaserad behandling av barn med beteendeproblem, och specifikt för Parent Child Interaction Therapy
  • redogöra generellt för aktuellt kunskapsläge om evidensbaserad behandling av barn med beteendeproblem, samt specifikt beskriva kunskapsläget för Parent Child Interaction Therapy

Färdigheter och förmåga

  • visa förmåga att genomföra strukturerad bedömning med DPICS
  • visa förmåga och färdighet att använda föräldrafärdigheter som ingår i PCIT
  • visa färdighet att under handledning tillämpa kunskap om hur genomföra PCIT i arbete med familjer, såväl vid barn- som föräldrastyrd interaktion

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att reflektera kring och bedöma aktuell teori och forskning om PCIT i förhållande till andra teorier och forskning, till ett utvecklingsperspektiv, kulturellt sammanhang, och olika diagnoser
  • visa förmåga att reflektera och förhålla sig till tillämpningen av denna kunskap och hur PCIT kan anpassas för att passa olika familjer.

Innehåll

Kursen syftar till att introducera deltagaren till evidensbaserad behandling av barn med beteendeproblem generellt, samt till klinisk forskning om föräldrastödsprogrammet PCIT specifikt. Under kursen fördjupas deltagarens kliniska färdigheter i att göra bedömning med stöd av DPICS, liksom i hur genomföra en behandling med PCIT. Handledning ges på kliniskt arbete med PCIT för två föräldra- och barninsatser. Ett utvecklingspsykologiskt perspektiv eftersträvas genom att kunskap och forskning som rör barns utveckling, sociala färdigheter och förmåga till att hantera aggressivitet och ilska diskuteras, liksom olika föräldrastrategier för hur föräldrar kan stötta sitt barn i utmanande situationer. Under kursen eftersträvas även att sätta kunskapen i förhållande till kulturella aspekter, olika diagnoser, samt till föräldrarnas kontext och sammanhang (t.ex. syskon).

Arbetsformer

Under kursen träffas deltagarna med lärare vid ett begränsat antal obligatoriska föreläsningar och seminarier samt under regelbundna obligatoriska handledningstillfällen. Totalt ingår 40 timmars teori och 20 timmars PCIT-handledning utsträckt över drygt 12 månaders tid. Dessa träffar ges på plats på KI eller via säker digital länk. Utöver detta genomförs kursen genom aktiviteter på lärplattformen, t.ex. videoinspelade föreläsningar, diskussioner av artiklar, litteratur, material, kursuppgifter.

Examination

Kursens lärandemål examineras genom:

a) En skriftlig, utredande fördjupningsuppgift samt presentation och diskussion av denna

b) En rollspelsexamination inklusive diskussion kring DPICS/PCIT-färdigheter

c) Två godkända PCIT-behandlingar

d) Reflektionsuppgift

e) Aktiv närvaro vid obligatoriska seminarier och handledningstillfällen

På kursen ges något av betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på examinationsuppgift a - e.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Riktlinjer vid avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en deltagares verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan deltagaren ges möjlighet till att fortsätta VFU.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på svenska men viss litteratur på engelska förekommer.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet. Resultat och eventuella åtgärder återförs till deltagarna via kurswebb.

Litteraturlista och övriga läromedel

Övrig obligatorisk litteratur

Utöver obligatorisk kurslitteratur tillkommer övrig litteratur som tillhandahålls under kursen.