Kursplan för Vetenskaplig illustration och datavisualisering
Scientific Illustration and Data Visualisation
Basdata
Särskild behörighet
Kandidatexamen, Engelska B
Mål
Kursens syfte
Denna kurs gör det möjligt för deltagarna att tillägna sig kunskaper och färdigheter i vetenskaplig illustration och visualisering samt använda digitala verktyg för att skapa bilder och figurer för att kommunicera vetenskapliga idéer, koncept och tolkningar till olika målgrupper och i olika format.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs väntas deltagaren kunna:
- kritiskt värdera vetenskapliga illustrationers och visualiseringars lämplighet och ändamålsenlighet för olika målgrupper och sammanhang
- skapa ändamålsenliga vetenskapliga illustrationer genom att använda lämpliga datorprogram
- kritiskt reflektera över etiska och juridiska aspekter på vetenskaplig visualisering.
Innehåll
- Allmänna principer för illustration och grafisk design
- Datavisualisering i form av diagram och figurer
- Fotografier, fotomikrografier och andra bilder som används i forskningen
- Datorprogram och filformat
- Etiska och juridiska aspekter på visualisering
- Visuell forskningskommunikation i olika sammanhang såsom figurer, presentationer, postrar, grafiska abstrakt
Arbetsformer
Kursen lägger stor vikt vid interaktivitet och praktisk färdighetsträning. Föreläsningar används för att introducera och behandla teoretiska aspekter. Övning i att arbeta med digitala verktyg för illustration och visualisering kommer att utföras under praktiska sessioner med handledning. Vi kommer att använda väletablerade mjukvarupaket som är öppet tillgängliga. Kursdeltagarna kommer att skapa egna illustrationer och visualiseringar vilka lämnas in under kursens gång. Dessa kommer att diskuteras under gruppseminarer, revideras, och inlämnas på nytt.
Examination
Obligatoriska moment
Seminarier för gruppdiskussioner av deltagarnas inlämnade illustrationer och visualiseringar är obligatoriska. Vid frånvaro kan komplettering ske genom inlämning av en skriftlig reflektion.
Examination
Examinationen äger rum genom en slutlig övning i illustration/visualisering som inlämnas och diskuteras vid ett examinationsseminarium.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagare deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen genomförs på engelska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Recommenderad litteratur:
- Tufte, E. (2001). The visual display of quantitative information. ISBN: 0961392142.
- Munzner, T. (2015). Visualization Analysis and Design, 2015. ISBN: 9781466508910.
- Franconeri, S. L., Padilla, L. M., Shah, P., Zacks, J. M., & Hullman, J. (2021). The science of visual data communication: What works. Psychological Science in the Public Interest, 22(3), 110–161. https://doi .org/10.1177/15291006211051956
- Schwabish, J. (2021). The Practice of Visual Data Communication: What Works. Psychological Science in the Public Interest, 22(3), 97-109, https://doi.org/10.1177/15291006211057899