Kursplan för Suicidalitet
Suicidality
Basdata
Särskild behörighet
Socialstyrelsens legitimation som psykolog, två års arbetslivserfarenhet efter examen, samt anställning i vuxenpsykiatrisk verksamhet. Dokumenterade arbetsuppgifter med psykologisk behandling och/eller psykoterapi.
Mål
Efter kursen förväntas deltagaren kunna:
Kunskaper och förståelse
- identifiera och analysera faktorer som bidrar till suicidalt beteende och förstå den individspecifika funktionen i dessa beteenden
- identifiera och redogöra för bemötandestrategier och organisatoriska aspekter som gynnar ett optimalt bemötande av suicidala patienter, och personer i deras omgivning
- redogöra för och analysera suicidområdet utifrån principerna för Evidensbaserad Psykologisk Praktik (EBPP) och gällande föreskrifter
*Färdigheter och förmågor*
- tillämpa adekvata samtalsfärdigheter med syfte att göra en strukturerad suicidriskbedömning, inklusive förmedla hopp och möjlighet till förändring
- praktisera evidensbaserade och individanpassade åtgärder i mötet med patienter med suicidalt beteende
- tillämpa metoder för att patienten ska utveckla sina skyddande förmågor och färdigheter
- arbeta på ett organisatoriskt plan med att öka kunskapen och beredskapen i vårdorganisationer vad gäller bemötande och omhändertagande av suicidnära patienter, deras anhöriga samt vårdpersonal
*Värderingar och förhållningssätt*
- relatera till aktuellt evidensläge samt regler och föreskrifter kring suicid och suicidalt beteende i den egna organisationen, samt reflektera över de implikationer de har i mötet med patienter
- reflektera över suicidala handlingar såväl utifrån ett hälso- och sjukvårdsperspektiv, som ur ett existentiellt perspektiv
- värdera egen kompetens inom det aktuella området och identifiera eget behov av lärande för fortsatt utveckling.
Innehåll
Kursen syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter att som specialistpsykolog kunna närma sig det komplexa område som utgörs av suicidalitet. I det betonas att undersöka och agera utifrån patienten som person och de individuella faktorer som bidrar till suicidalt beteende. Vidare betonas kunskap om och förmåga att kunna bedöma organisatoriska faktorer i bemötande och omhändertagande av såväl patienter som personal i de vårdverksamheter där man möter dessa patienter.
Kursen startar med att deltagaren bedömer den egna kunskapen och formulerar eget behov av lärande. I undervisningen belyses centrala aspekter, som är av vikt för specialisering inom området, utifrån den psykologiska kunskapens roll. Speciellt fokus ligger på att anlägga ett perspektiv utifrån evidensbaserad psykologisk praktik och utvecklandet av egna färdigheter. I kursen ingår handledning på centrala färdigheter, vilket förutsätter ett parallellt patientarbete där dessa kan praktiseras och ligga till grund för handledningen.
Arbetsformer
Under kursen läggs stor vikt vid deltagarens eget aktiva lärande som utgår från individuellt formulerade målsättningar inom ramen för kursens övergripande mål. I kursen ingår olika lärandeformer såsom föreläsningar, seminarier och handledning i grupp.
Examination
Examination sker utifrån redovisning av teoretiska kunskaper i skriven form. Därtill bedöms färdigheter under kursen såväl i rollspelssituationer som i faktiskt patientarbete. Deltagaren behöver visa på godkänt på samtliga uppgifter, samt göra en egen analys av den egna kunskapsutvecklingen för att erhålla betyget godkänt på kursen. Tillfälle för omexamination ges i nära anslutning till kursens avslut.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagare deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Fusk och vilseledande vid examination
Misstanke om att en deltagare har försökt att vilseleda när en studieprestation ska bedömas betraktas som ett betygsärende. Examinator har beslutanderätt i ärendet och ett försök att vilseleda kan vara grund för ett underkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: Huvudsakligen svenska, viss undervisning kan ske på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Rethinking suicide : why prevention fails, and how we can do better Bryan, Craig J**.** (författare)
ISBN 9780190050634
Publicerad: New York, NY : Oxford University Press, [2022] Copyright: ©2022 Engelska 224 sidor
Suicidala patienter : en klinisk handbok för bedömning och behandling / John A. Chiles, M.D., Kirk D. Strosahl, Ph.D., Laura Weiss Roberts, M.D., M.A. ; översättning: Erik MacQueen.
ISBN 9789127826908
Första svenska utgåvan
Publicerad: [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] Tillverkad: 2020 Svenska 368 sidor
Brief cognitive-behavioral therapy for suicide prevention / Craig J. Bryan, M. David Rudd.
ISBN 9781462536665
Publicerad: New York : The Guilford Press, [2018]Engelska ix, 294 pages
