Kursplan för Trauma och PTSD, med fokus på transkulturella aspekter
Trauma and PTSD, focusing on transcultural aspects
Basdata
Särskild behörighet
Socialstyrelsens legitimation som psykolog, två års arbetslivserfarenhet efter examen, samt anställning i vuxenpsykiatrisk verksamhet. Dokumenterade arbetsuppgifter med psykologisk behandling och/eller psykoterapi.
Mål
Efter kursen förväntas deltagaren kunna:
Kunskaper och förståelse
- identifiera och analysera kliniska frågeställningar inom traumaområdet med speciell hänsyn till transkulturella och globala aspekter
- redogöra för kopplingen mellan uppkomst, vidmakthållande och interventioner vid posttraumatisk stressyndrom, förlängd sorgsyndrom och förlängd sorg
- identifiera och analysera faktorer relevanta för tillståndens svårighetsgrad och prognos av ovan diagnoser, även beaktande transkulturella aspekter, könsskillnader och samsjuklighet, samt relatera detta till patienters vårdplanering
- redogöra för organisatoriska förutsättningar för att arbeta utifrån principerna för Evidensbaserad Psykologisk Praktik (EBPP), samt förhålla sig till dessa principer
*Färdigheter och förmågor*
- tillämpa ett evidensbaserat bedömningsförfarande vid trauma, posttraumatisk stressyndrom och förlängd sorg
- jämföra och argumentera för val av evidensbaserad behandling utifrån patienters karaktäristika och vårdbehov
- skapa och implementera en behandlingsplan som kan kopplas till patientens totala besvärsbild och aktuella situation
- identifiera och hantera utmaningar i det kliniska arbetet inom det aktuella området
*Värderingar och förhållningssätt*
- reflektera över förutsättningar och utmaningar i arbetet med posttraumatisk stressyndrom och förlängd sorg
- relatera principer för evidensbaserad psykologisk behandling till organisatoriska och etiska frågeställningar rörande den enskilde patientens specifika karakteristika och situation
- värdera egen kompetens inom det aktuella området och identifiera eget behov av lärande och planera för fortsatt kompetens- och kunskapsutveckling.
Innehåll
Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap, förståelse och färdigheter att utreda, bemöta och behandla personer som drabbats av trauma, PTSD och förlängd sorg med speciell hänsyn till transkulturella aspekter. Kursen belyser särskilt kopplingen mellan uppkomst, vidmakthållande och intervention.
Kursen syftar också till att ge en fördjupning inom samsjuklighet, prognos, könsskillnader samt interventioner på basal och avancerad nivå. Etiska och praktiska frågeställningar belyses rörande arbete med personer som drabbas av trauma, PTSD och förlängd sorg.
Kursen startar med att deltagaren bedömer den egna kunskapen och formulerar eget behov av lärande. I undervisningen belyses centrala aspekter, som är av vikt för specialisering inom området, utifrån den psykologiska kunskapens roll. Speciellt fokus ligger på att anlägga ett perspektiv utifrån evidensbaserad psykologisk praktik och utvecklandet av egna färdigheter. I kursen ingår handledning på centrala färdigheter, vilket förutsätter ett parallellt patientarbete där dessa kan praktiseras och ligga till grund för handledningen.
Arbetsformer
Under kursen läggs stor vikt vid deltagarens eget aktiva lärande som utgår från individuellt formulerade målsättningar inom ramen för kursens övergripande mål. I kursen ingår olika lärandeformer såsom föreläsningar, seminarier och handledning i grupp.
Examination
Examination sker utifrån redovisning av teoretiska kunskaper i skriven form. Därtill bedöms färdigheter såväl i rollspelssituationer som i faktiskt patientarbete. Deltagaren behöver uppnå godkänt resultat på samtliga uppgifter, samt göra en analys av den egna kunskapsutvecklingen för att erhålla betyget godkänt på kursen.
Tillfälle för omexamination ges i nära anslutning till kursens avslut.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagare deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Fusk och vilseledande vid examination
Misstanke om att en deltagare har försökt att vilseleda när en studieprestation ska bedömas betraktas som ett betygsärende. Examinator har beslutanderätt i ärendet och ett försök att vilseleda kan vara grund för ett underkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: Huvudsakligen svenska, viss undervisning kan ske på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
American Psychological Association (2025). APA Clinical Practice Guideline for the Treatment of Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) in Adults. https://www.apa.org/about/policy/guideline-ptsd-in-adults.pdf.
Hays, P. A. (2022). Addressing Cultural Complexities in Counseling and Clinical Practice: An Intersectional Approach (4 ed). American Psychological Association. ISBN-10:1433835940, ISBN-13:978-1433835940.
Theisen-Womersley, G. (2021). Trauma and Resilience Among Displaced Populations: A Sociocultural Exploration. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-67712-1. ISBN 978-3-030-67711-4. ISBN 978-3-030-67712-1 (eBook).
Ytterligare litteratur i form av artiklar tillkommer under kursen.
