Kursplan för Proaktiv hälsa i praktiken – verktyg som ger effekt
Proactive Health in Practice – Tools that Make an Impact
Basdata
Särskild behörighet
Förkunskapskrav är gymnasieutbildning eller motsvarande.
Mål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
- redogöra för och förstå centrala begrepp inom hälsobeteenden, hälsointerventioner och implementeringsstrategier
- identifiera och problematisera etiska aspekter och gränsdragningar i arbete med hälsa och beteendeförändring
- planera och formulera mål för en intervention på både individ- och organisationsnivå
- utforma och motivera en intervention för den egna arbetsplatsen eller verksamheten, baserad på evidens och beteendevetenskapliga principer
- tillämpa och reflektera över samtalsmetoder som stödjer motivation och hållbar förändring t.ex. Motiverande Intervju (MI) och Acceptance and Commitment Therapy (ACT).
Innehåll
Kursen belyser sambanden mellan hälsobeteenden, psykisk och fysisk hälsa samt konsekvenser för individ, organisation och samhälle. Kursen behandlar teorier och metoder för att främja hållbar hälsa och prestation genom evidensbaserade interventioner.
Fokus ligger på:
- hälsofrämjande och förebyggande insatser på individ- och organisationsnivå
- olika typer av prevention på olika nivåer och för olika målgrupper
- planering, målsättning och implementering av hälsoinsatser
- etiska aspekter i hälsoarbete
- samtalsmetodik som stödjer motivation och förändring.
Genom föreläsningar, workshops och individuell handledning utvecklar deltagarna en egen intervention som presenteras i slutet av kursen.
Arbetsformer
Kursen består av inspelade föreläsningar, workshops, individuella handledningar och en slutpresentation. Kursen ges digitalt. Kursdeltagaren utvecklar en intervention under kursens gång. Det är centralt att kursdeltagaren kommer förberedd till workshops som sker online. I dessa workshops hjälper kursdeltagarna varandra att förstå det som tagits upp under föreläsningarna och omsätta dem i praktiken – i den intervention som deltagaren skapar under kursen.
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
a) obligatoriskt aktivt deltagande i alla workshops, handledningar och muntlig slutpresentation
b) muntlig presentation av den egna interventionen. Betyg G/U.
För godkänt betyg på hela kursen krävs aktivt deltagande vid samtliga obligatoriska aktiviteter (a) samt G på den egna muntliga presentationen (b).
*Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination*
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinatorfatta beslut om att frångå kursplanens bestämmelser om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet tillkomplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
*Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag*
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan kursdeltagaren deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
*Fusk och vilseledande vid examination*
Misstanke om att en deltagare har försökt att vilseleda när en studieprestation ska bedömas betraktas som ett betygsärende. Examinator har beslutanderätt i ärendet och ett försök att vilseleda kan vara grund för ett underkänt resultat.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras i avtal.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt riktlinjer fastställda för utbildning på Karolinska Institutet.
Litteraturlista och övriga läromedel
Ramnerö, J., & Törneke, N. (2020). *Beteendets ABC: en introduktion till behavioristisk psykoterapi *(3:e upplagan). Studentlitteratur.
Övrig litteratur i form av vetenskapliga artiklar, utdrag ur bokkapitel och hemsidor tillkommer.