Kursplan för Hållbar rehabilitering, uppdragsutbildning

Sustainable rehabilitation, contract education

Basdata

Kurskod: 9K9003
Kursens namn: Hållbar rehabilitering, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2010-05-25
Reviderad av: Utbildningsnämnden GPH
Senast reviderad: 2020-10-22
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2010

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Mål

Syftet med kursen är att ge deltagarna en gemensam kunskapsbas för hållbar rehabilitering som grundar sig på forskning och ett gemensamt språkbruk. Med en gemensam kunskapsbas ökar förståelsen för varandras arbetsuppgifter och befogenheter i teamen, samt för den situation som den som ska rehabiliteras befinner sig i. En gemensam terminologi leder även till att kommunikationen inom teamen blir tydligare och effektivare.

Efter avslutad kurs ska varje student:
*Känna till vanliga symptom och förlopp för de fyra diagnoserna som står för den största andelen av sjukfrånvaron (hjärta/kärl, lättare psykisk ohälsa, muskuloskeletala besvär och astma/KOL).
*Känna till effektiva och hållbara rehabiliteringsmetoder för de fyra vanligaste diagnoserna för att kunna göra adekvata rekommendationer.
*Känna till relevanta regelverk utanför den egna instansen som påverkar möjligheterna till rehabilitering, samt identifiera situationer där dessa regler är kompatibla respektive motsägelsefulla (d v s hindrar rehabiliteringsarbetet).
*Kunna reflektera kring rehabkedjan och identifiera konsekvenser för individ, arbetsgivare samt för samhället.
*Kunna problematisera begreppet "arbetsförmåga", samt identifiera fördelar och brister i denna. Motivera ett personligt val av den definition man föredrar.
*Kunna redogöra för sambanden mellan fysisk och psykosocial arbetsmiljö, anställdas hälsa samt hur arbetet kan påverka de anställdas arbetsförmåga.
*Förstå samband mellan faktorer - i arbetet eller privatlivet - och olika sjukdomar och hälsostörningar för att kunna göra analyser av hur en hållbar rehabiliteringsplan (inklusive prioriteringsordning) på åtgärder ska kunna utarbetas.

Innehåll

Kursen innefattar följande delar:
*Introduktion till hållbar rehabilitering. Kurspresentation, introducerande diskussionsforum, kunskap i hur man kan använda motiverande samtal för att uppnå en mer effektiv kommunikation med den som ska rehabiliteras samt workshop i KBT-inriktat förhållningssätt för att inspirera till ett effektivt förhållningssätt, till varandra och till dem som ska rehabiliteras.
*Sjukdomslära. Fokus på de fyra diagnosgrupper som tillsammans ansvarar för 80 % av alla långtidssjukskrivningar (hjärt/kärlsjukdomar, muskuloskeletala besvär, lättare psykisk ohälsa, och astma/kol) med inslag om alkohol och beroende samt kunskap i hur de olika diagnoserna tar sig uttryck, vad som orsakar dem, vilka konsekvenser eller bieffekter som kan uppträda samt hur förloppet ser ut.
*Sjukskrivningslära. Fokus på den sjukskrivnes upplevelser och perspektiv, det centrala begreppet "arbetsförmåga", individrelaterade aspekter av att vara sjukskriven samt genusperspektivet för att medvetandegöra hur vår könstillhörighet spelar in i dessa processer.
*Arbete och hälsa. Arbetspsykologiskt perspektiv med fokus på hur arbetet kan påverka hälsa eller ohälsa, sjuk- respektive friskfaktorer i arbetets organisering och i själva organisationen, fysiska och den psykosociala aspekten av hälsa och välbefinnande samt kunskap om olika arbetsplatsinterventioner och arbetsplatsens utformning.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, gruppövningar, litteraturstudier och kunskapssammanställningar.

Kursen är en IT-baserad distanskurs. En utbildningsportal har byggts upp där alla föreläsningar, övningsuppgifter samt chattforum finns. Övningsuppgifter med feedback finns kopplat till varje föreläsning i portalen där studenten kan göra övningarna obegränsade gånger. Kursen innehåller också tre kursdagar förlagda till KI där kursdeltagare och kursledning möts. Dag 1 är en introduktion till kursen, dag 2 uppföljning och examination, dag 3 avslutning och examination. Examinationen sker i form av ett sk "typfall" där rehabilitering skall diskuteras ur ett samverkansperspektiv.

Examination

Examination sker dels i form av PM där ett rehabiliteringsfall ska analyseras och beskrivas utifrån ett samverkansperspektiv samt genom aktivt deltagande i diskussioner vid de gruppträffar som sker under kursen gång. Examinationen sker individuellt. Kompletteringar kan bli nödvändiga innan betyget godkänt avges.

Vid samtliga träffar gäller obligatorisk närvaro. Eventuell frånvaro måste diskuteras med kursledningen och lämpliga instuderingsuppgifter kommer att ges som kompletteringsuppgifter.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången 2011.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter den tidigare kursen Hållbar Rehabilitering, kurskod QAL180.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Arbetsförmåga?: en översikt av bedömningsmetoder i Sverige och andra länder : delbetänkande, Stockholm : Fritze, 2008 - 142, [4] s. ISBN: 978-91-38-23013-8, LIBRIS-ID: 10915539, http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/75/95/9908982b.pdfz Fulltext,
  • Forskning för bättre arbetsliv och hälsa, Wigzell, Hans, Stockholm : Afa, 2008 - 125 s. LIBRIS-ID: 11367874,
  • Hartman, Jan, Vetenskapligt tänkande: från kunskapsteori till metodteori, 2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 307, [1] s. ISBN: 91-44-03306-0, LIBRIS-ID: 9278166,
  • Inkluderande arbetsliv: en skrift, Stockholm : Fritze, 2009 - 163, [4] s. ISBN: 978-91-38-23318-4, LIBRIS-ID: 11707016, http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/65/02/c81c5ff1.pdfz Fulltext,
  • Vahlne Westerhäll, Lotta; Bergroth, Alf; Ekholm, Jan, Rehabiliteringsvetenskap - Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv, Utgåva 2 : Studentlitteratur, ISBN: 9789144052649,

Om diagnoserna

Om sjukdomslära

  • Järvholm, Bengt; Olofsson, Christer, Sjukskrivningsboken, Lund : Studentlitteratur, 2005 - 213 s. ISBN: 91-44-03497-0, LIBRIS-ID: 9930123,
  • Marklund, Staffan (Red), Den höga sjukfrånvaron - problem och lösningar, Stockholm : Arbetslivsinstitutet, 2005 - 348 s. ISBN: 91-7045-737-9, LIBRIS-ID: 9858536, http://ebib.sub.su.se/isbn/2005/isbn9170457379.pdf z Fulltext,

Fysisk aktivitet i Sjukdomsprevention och Sjukdomsbehandling
Hemsida: http://www.fyss.se/

FYSS i pdf-format:
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/fyssen.pdf

Om arbete och hälsa

  • Angelöw, Bosse, Friskare arbetsplatser: att utveckla en attraktiv, hälsosam och välfungerande arbetsplats, [Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b Svenska industritjänstemannaförbundet (SIF), 2004 - 195 s. ISBN: 91-44-03599-3, LIBRIS-ID: 9553325,
  • Arbetsliv och hälsa 2004, Gustafsson, Rolf Å.; Lundberg, Ingvar, 1. uppl. : Stockholm : Arbetslivsinstitutet : b Arbetsmiljöverket ; a Malmö : b Liber idéförlag, 2004 - 416 s. ISBN: 91-47-70002-5 (inb.), LIBRIS-ID: 9682027, http://www.fas.forskning.se/fas_shop/ItemView____1078.aspx z Sammanfattning,
  • Hägg, Göran M., Handintensivt arbete[Elektronisk resurs]: en belastningsergonomisk kunskapsöversikt gällande människans kapacitet och interaktion med verktyg och arbetsuppgifter, Stockholm : Arbetslivsinstitutet, 2001 - 87 s. ISBN: 91-7045-606-2, LIBRIS-ID: 10088679, http://hdl.handle.net/2077/4265,
  • Hälsa och miljö: en lärobok i arbets- och miljömedicin, Nordberg, Monica; Edling, Christer; Nordberg, Gunnar F., Lund : Studentlitteratur, 2000 - 323 s. ISBN: 91-44-01130-X, LIBRIS-ID: 7275160,