Kursplan för Hälsoinsatser i humanitära kriser
Health assistance in humanitarian crisis
Basdata
Särskild behörighet
Legitimerad sjukvårdspersonal och annan hälsopersonal med relevant bakgrund.
Mål
Kursens syfte är att tillgodose kompetens, strategier och verktyg som möjliggör för studenten att arbeta som humanitär hälsoinsats-personal.
Efter kursen ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara den humanitära kontexten och principer för humanitär assistans
- beskriva och förklara den generella globala hälsosituationen och faktorer som påverkar trender variationer, samt sammanfatta strategier relevanta för en förbättrad global hälsa
- beskriva den globala bördan av de vanligaste smittsamma sjukdomarna, överföring, sårbarhet, klinisk manifestation och hantering
- beskriva den globala bördan av vanligt förekommande sjukdomar och tillstånd hos kvinnor i relation till sexuell och reproduktiv hälsa, samt dess kliniska manifestationer och hantering
- beskriva den globala bördan av vanligt förekommande sjukdomar och tillstånd hos små barn, samt dess kliniska manifestationer och hantering
Färdighet, förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt
I den humanitära kontexten skall studenten kunna:
- identifiera, tolka och sammanställa information om samspelet mellan farliga händelser, utsatta befolkningar och hälsoproblem
- värdera hälsostrategier som begränsar morbiditet och mortalitet
- planera för hälsofrämjande program
- planera för optimal sjukvård utifrån sjukdomsbörda och begränsade resurser med ett etiskt förhållningssätt.
- argumentera för de viktigaste komponenterna för kontroll av smittsamma sjukdomar
- planera insatser för prevention och hantering av kvinno- och barnhälsa, inklusive akut undernäring
Innehåll
Kursen utgår från den globala hälsosituationen och faktorer som avgör denna. Den visar på hur olika typer av katastrofer påverkar hälsan. Kursen belyser hälsostrategier som avser att minska sjuklighet och dödlighet. Den ger också konkreta verktyg för att planera och genomföra humanitära hälsoinsatser.
Kursen omfattar totalt åtta veckor med kombinerad campus och webbaserad inlärning.
Kursen fokuserar på humanitära hälsoinsatser utifrån följande kärnområden.
- Global hälsa
- Smittsamma sjukdomar och epidemiska utbrott
- Mödra- och barnhälsa
Som ett komplement till kärnområdena belyser kursen även: icke-smittsamma sjukdomar, psykisk hälsa och etiska dilemman.
Detaljerat innehåll:
Global hälsa variationer och hälsa i katastrofer
Denna del fokuserar på global hälsa från en humanitär kontext
- Den globala hälsosituationen och hälsodeterminanter
- Hälsosystem
- Grundläggande principer för epidemiologi
- Kroniska sjukdomar och
- Psykisk hälsa
- Humanitär hälsoassistans, principer och fokus:
- huvudaktörer och koordination
- behovsbedömning och planering av interventioner
- standards och riktlinjer
- hälsoprioriteringar
- hälsofrämjande insatser
- trauma och masskadehantering
Smittsamma sjukdomar och epidemiska utbrott
Denna del fokuserar på smittsamma sjukdomar och epidemiska utbrott.
- Den globala hälsosituationen- smittsamma sjukdomar och epidemiska utbrott
- Vanliga smittsamma sjukdomar, inklusive lunginflammation, diarrésjukdomar, malaria, tuberkulos
- Principer för kontroll av smittsamma sjukdomar, inklusive immuniseringsprogram och andra globala strategier
- Strategier vid epidemiska utbrott
- Rationell användning av antibiotika och andra läkemedel
Mödra- och barnhälsa
Denna del rör mödra- och barnhälsa i en humanitär kontext
- Mödrahälsa, inklusive sexuell och reproduktiv hälsa
- Den globala hälsosituationen för moderns hälsa
- Safe motherhood
- Familjeplanering och abortvård
- Hälsostrategier och interventioner vid sexuellt och könsbaserat våld, inklusive kvinnlig könsstympning
- Den globala hälsosituationen relaterat till barns hälsa
- Integrerad hantering av barndomssjukdomar
- Neonatologi och vård av det nyfödda barnet
- Förebyggande, integrerad och botande hälsovård för vanliga barnsjukdomar och barnhälsohot
- Vård och hantering av undernäring
Arbetsformer
Interaktiva lektioner, diskussionsseminarier, fallbaserade grupparbeten och kliniska simuleringsövningar.
Examination
Kursen examineras individuellt genom en skriftlig examen.
I kursen ingår också obligatoriska seminarier där fallbaserade grupparbeten redovisas, med återkoppling från en annan studentgrupp.
Studenten erhåller slutbetyg för hela kursen (Godkänd/Underkänd). För att bli godkänd måste man bli godkänd på den individuella examinationen samt ha deltagit i och redovisat samtliga gruppuppgifter.
Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Litteraturlista och övriga läromedel
Ytterligare material, samt referenslitteratur tillkommer under kursens gång
- WHO (2013) Pocket book of Hospital care for children: Guidelines for the management of common illnesses with limited resources, 2nd edition:, WHO, 2013 *
- WHO child growth standards and the identification of severe acute malnutrition in infants and children, WHO/Unicef, Geneva, 2009 *
- Essential drugs: Practical guidelines:, Medecins Sans Frontieres, 2016 *
- Health in Humanitarian Emergencies: Principles and Practice for Public Health and Healthcare Practitioners, Townes, David, Cambridge : Cambridge University Press, 2018 - 1 online resource (504 pages) ISBN: 9781107477261, LIBRIS-ID: nxptc9rxl8xz7jq8, Table of contents / Abstracts, *
- Jacobsen, Introduction to Global Health, Jones and Bartlett Learning, 2018 LIBRIS-ID: 22540864, *
- Eriksson, Anneli, Estimating needs in disasters, University of Bergen, 2020sidan 17-29, *
- Cuesta, Gil, Improving the evidence base of health interventions in humanitarian crises, University of Antwerp, Faculty of Medicine and Health Sciences, 2020sidan 29 - 82, *
- Clinical guidelines: Diagnosis and treatment manual for curative programmes in hospitals and dispensaries, Medecins Sans Frontieres, 2023 https://medicalguidelines.msf.org/en, *
- Essential drugs: Practical guidelines:, Médecins Sans Frontières, 2023 https://medicalguidelines.msf.org/en, *
- A Guidance document for medical teams responding to health emergencies in armed conflicts and other insecure environments, World Health Organization. Geneva, 2021 https://extranet.who.int/emt/guidelines-and-publications, *
- Classification and minimum standards for foreign medical teams in sudden onset disasters, World Health Organization: Geneva, 2021 https://extranet.who.int/emt/guidelines-and-publications, *