Kursplan för Klinisk kurs i pedodonti - barn- och ungdomstandvårdens roll i samhället, uppdragsutbildning
Clinical Course in Pediatric Dentistry - The Role of Pediatric Dentistry in Society, contract education
Basdata
Särskild behörighet
Tandläkarexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd). Student som underkänts på den kliniska färdighetsträningen till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig att återuppta den kliniska färdighetsträningen först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:
- tillämpa lagar och andra föreskrifter som gäller för specialiteten,
- utforma och utvärdera interventioner för att skapa god oral hälsa på grupp- och befolkningsnivå, och redogöra för det vetenskapliga underlaget för behandling,
- självständigt reflektera över betydelsen av sociala determinanter för hälsa och ohälsa,
- samarbeta med socialtjänst, barnomsorg, skola, ideella föreningar och samhällets institutioner,
- uppvisa ett etiskt och professionellt förhållningssätt,
- självständigt reflektera över och ha förståelse för barns levnadsvillkor med särskilt avseende om mänskliga rättigheter, internationella konventioner samt lagar och författningar såsom föräldrabalk och socialtjänstlag,
- verka för barns och ungdomars rätt i samhället, såväl nationellt som globalt.
Innehåll
Hur förutsättningar för att styra mot en god oral hälsa skapas genom lagar och regler och hur tandvården organiseras. Betydelsen av kunskapsstyrning och bemannings- och utbildningsplanering samt samverkan mellan tandvården och andra aktörer inom hälso- och sjukvården. Hur man skapar förutsättningar för oral hälsa ur ett folkhälsoperspektiv. Hälsans bestämningsfaktorer och innebörd av olika begrepp som sjukdom, hälsa, livskvalitet, socioekonomiska faktorer och jämlik/ojämlik hälsa. FNs konvention om barnets rättigheter och andra konventioner rörande barn- och ungdomar. Etik i barn- och ungdomstandvården.
Arbetsformer
Teoretiska studier, seminarier och fallpresentationer.
Samtliga undervisningsaktiviteter är obligatoriska.
Examination
Skriftligt kunskapsprov. Presentation av patientfall. Godkänd etisk reflektion. Intyg om uppfyllda kompetenskrav utfärdat av kursledare eller handledare.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på den kliniska delen av kursen. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till klinisk färdighetsträning på denna kurs.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: engelska.