Kursplan för Att leda grupper och gruppaktiviteter inom hälso- och sjukvården, uppdragsutbildning
Psycho-Educational Groups and Group Counselling in Health Care, Contract Education
Basdata
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom hälso- och sjukvård. Alternativt en socionomexamen eller minst 240 hp från utbildning som leder till psykologexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursen syftar till att öka kursdeltagarnas förmåga att leda olika typer av gruppbehandlingar och gruppaktiviteter inom hälso- och sjukvården, kommunal verksamhet och företagshälsovård. Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna förstå och bedöma gruppdynamik och grupprocesser samt praktiskt tillämpa gruppterapeutiska framgångsfaktorer. Kursen ska även ge en ökad förståelse för och erfarenhet av interprofessionell samverkan vid gruppledarskap.
Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna kunna:
- planera, genomföra och utvärdera gruppbehandling/gruppaktivitet utifrån en bestämd grupp
eller deltagares behov och den egna yrkesprofessionens kompetens samt anpassa den till organisatoriska förutsättningar.
- redogöra för och tillämpa gruppterapeutiska framgångsfaktorer med utgångspunkt i befintlig
evidens och beprövad erfarenhet.
- redogöra för hindrande och underlättande faktorer för kommunikation i gruppen samt tillvarata gruppens inneboende kreativitet och dialog gruppdeltagarna emellan.
- reflektera över hur det egna ledarskapet påverkar gruppens arbete/utveckling.
- dokumentera, analysera och teoretisk förankra gruppens betydelse för gruppdeltagarnas
känsla av kompetens och upplevelse av hälsa.
- motivera för och visar förmåga till interprofessionell samverkan vid gruppbehandling.
- reflektera över sitt eget lärande och sina möjligheter och begränsningar i behandlingssituationen samt behov av att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Innehåll
Kursen innehåller två moment.
Handledning på gruppledarskap, 7.5 hp
Betygsskala: GU
Moment 2 innehåller:
Handledning på att leda en gruppbehandling/gruppaktivitet, vilket kan ske på den egna arbetsplatsen inom vården, kommunal verksamhet eller företagshälsovård.
Aktivt deltagande i reflektionsgrupp.
I reflektionsgruppen får studenten erfarenhet av att själv vara gruppmedlem med möjlighet att uppmärksamma och reflektera över reflektionsgruppens processer och utveckling av den egna gruppledarrollen. Deltagandet ger även erfarenhet av hur en gruppledare kan förhålla sig i olika situationer (modellinlärning) och möjlighet att, med andra i kursen, dela erfarenheter och upplevelser kring utbildningen t.ex. om strukturer som hindrar eller främjar lärandet.
Grundläggande kunskaper i gruppbehandling, 7.5 hp
Betygsskala: GU
Moment 1 innehåller:Gruppdynamik och grupprocesser i samtalsgrupper, aktivitetsgrupper såväl som i rörelsegrupper eller andra konstnärliga behandlingsgrupper.
Gruppledarens roll med särskilt fokus på rollfördelning vid interprofessionell samverkan och delat gruppledarskap.
Gruppterapeutiska faktorer, såsom grupplärande och gruppallians.
Gruppers terapeutiska effekter samt gränsdragning mellan psykoedukation i grupp och gruppsykoterapi.
Empowerment och förändringsprocesser.
Genus och kulturella aspekters påverkan på gruppdynamik och grupprocesser.
Orientering om aktuell forskning inom gruppbehandling, metoder för kvalitetssäkring och kliniska utvärderingsinstrument.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och litteraturstudier samt obligatoriskt deltagande i reflektionsgrupp och handledning på att leda en grupp, t.ex. aktivitetsgrupp, behandlingsgrupp, samtalsgrupp, patientundervisning i grupp, stödgrupp för anhöriga eller självhjälpsgrupp.
Kursdeltagaren ska leda en grupp/gruppaktivitet under kursens gång på ca 6-8 gånger, om möjligt på kursdeltagarens ordinarie arbetsplats. Interprofessionell samverkan och delat gruppledarskap förordas.
Handledning sker i interprofessionella grupper om 4-5 deltagare. Kunskaper, färdigheter och förhållningssätt bedöms fortlöpande i samband med handledningen på genomförandet av gruppbehandlingen. För att kursansvariga lärare ska kunna göra nämnda bedömningar gäller obligatoriskt deltagande vid handledningen. Viss frånvaro kan kompenseras genom ersättningsuppgift. Vid alltför stor frånvaro skall sutdenten göra om momentet handledning. Detta bedöms i samråd med handledaren, kursansvarig och den enskilde kursdeltagaren.
Stor vikt läggs vid interprofessionellt och upplevelsebaserat lärande och aktivt kunskapssökande. Peer review och interaktiv diskussion på lärplattformen Pingpong tillämpas i arbetet med det skriftliga fördjupningsarbetet.
Examination
Moment 1
Skriftligt fördjupningsarbete på valfritt tema där kurslitteraturen integreras med reflektioner kring egna erfarenheter under kursen. Fördjupningsarbetet kan skrivas i grupper om två men diskuteras och försvaras enmskild vid ett muntligt seminarium.
Moment 2
Skriftlig rapport och processbeskrivning av den genomförda gruppbehandlingen. Vid bedömning av rapporten läggs vikt vid reflektioner kring det egna gruppledarskapet och motivation för interprofessionell samverkan samt en teoretisk förankring i den aktuella kursens litteratur såväl som i den egna yrkesprofessionens kunskapsområde. Rapporten diskuteras och försvaras enskilt vid ett muntligt seminarium.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Under kursen uppmuntras deltagarna att lämna synpunkter på kursens innehåll och upplägg.
Undervisningsspråk är svenska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Artiklar och ytterligare litteratur kan tillkomma utifrån föreläsares anvisningar.
- Bieling, Peter J.; McCabe, Randi E.; Antony, Martin M, Kognitiv beteendeterapi i grupp, Zetterström, Gun, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 478 s. ISBN: 91-47-08438-3, LIBRIS-ID: 10672289, Omslagsbild, Kap 1-6 (s 1-137),
- Brown, Nina W., Psychoeducational groups: process and practice, 3. ed. : New York : Brunner-Routledge, cop. 2011 - xi, 271 p. ISBN: 978-0-415-88239-2 (pbk. : alk. paper), LIBRIS-ID: 12142558,
- Sandahl, Christer, Gruppens potential: att leda och utveckla gruppbehandling, 1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 252 s. ISBN: 9789127136151, LIBRIS-ID: 16747665,
- Wheelan, Susan A., Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 174 s. ISBN: 978-91-44-08818-1, LIBRIS-ID: 13881381, Kap 1-3, ca 45 sidor,
Fördjupningslitteratur
Litteratur som kan vara av intresse beroende på yrkesprofession alternativt fördjupningsarbete/inriktning på gruppbehandling i klinik.
- Cole, Marilyn B., Group dynamics in occupational therapy: the theoretical basis and practice application of group intervention, 4. ed. : Thorofare, N.J. : Slack, cop. 2012 - xiii, 415 s. ISBN: 9781617110115, LIBRIS-ID: 12452172,
- Skapande och kroppsbaserade komplementära terapier, Englund, Birgitta, Lund : Studentlitteratur, 2004 - 225 s. ISBN: 91-44-03443-1, LIBRIS-ID: 9682648,
- Whitaker, Dorothy Stock, Using groups to help people, 2. ed. : London : Routledge, 2000 - 352 s. ISBN: 0-415-19561-6, LIBRIS-ID: 4920559,