Kursplan för Ledarskap och organisationsutveckling 2 - magisterexamen i medical management, uppdragsutbildning
Leadership and Organization Development 2 - Degree Project for Master's Degree (60 credits) in Medical Management
Basdata
Särskild behörighet
Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 hp. Därtill krävs kursen Ledarskap och organisationsutveckling 1 (30 hp) på avancerad nivå, eller motsvarande. Utöver detta krävs minst 2 års yrkeserfarenhet inom hälso- och sjukvård, tandvård eller social omsorg (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att deltagaren ska öka sin förmåga att analysera management, ledarskap och organisation utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Syftet är också att förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod inom ämnet medical management genom att planera, genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete i form av en empirisk studie.
Moment 1
Efter genomgånget moment ska kursdeltagaren kunna:
- analysera ledning och styrning inom hälso- och sjukvårdsorganisationer utifrån olika teoretiska perspektiv
- problematisera och kritiskt granska teorier om ledarskap och organisation
- analysera hur ledarskap utövas i chefs- respektive professionsroller
- förstå och analysera relationen mellan ledarskap och medarbetarskap i komplexa organisationer
Moment 2
Efter genomgånget moment ska kursdeltagaren kunna:
- beskriva olika vetenskapliga metoder för att lägga upp en undersökning inom ämnet medical management
- välja studiedesign och metod efter frågeställning
- kritiskt granska en vetenskaplig rapport
- planera ett vetenskapligt projekt och formulera en skriftlig plan för en empirisk undersökning
Moment 3
Efter genomgånget moment ska kursdeltagaren kunna:
- identifiera, formulera, analysera och teoretisera problemställningar inom ämnet medical management
- välja och argumentera för lämplig design och metod för genomförandet av projektet
- tillämpa forskningsetiska principer
- genomföra alla faser av projektet
- analysera och kritiskt diskutera metodval och resultat i en empirisk studie
- visa förmåga till självständigt, kritisk och kreativt tänkande samt kunna formulera en akademisk text som har logisk struktur och ett för medical management vetenskapligt, samhälleligt och etiskt perspektiv.
Innehåll
Innehållet från Ledarskap och organisationsutveckling 1 fördjupas genom ökad tyngdpunkt på vetenskaplig metod och teorianknytning inom ämnet medical management och genom ökad insikt i hälso- och sjukvårdsorganisationers komplexitet och dynamik. I kursen ingår forskningsmetod och fördjupning i form av uppsatsarbete. Kursen är indelad i tre moment.
Metod, 7.5 hp
Betygsskala: GU
Moment 2 behandlar
forskningsetik
vetenskapsteori
kvalitativa och kvantitativa vetenskapliga metoder
Magisteruppsats inom medical management, 15.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 3 behandlaridentifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
forskningsetiska överväganden
forskningsdesign
systematisk sökning och kritisk granskning av information
datainsamling och dataanalys
resultatsammanställning
författande av vetenskapligt arbete
presentation och försvar av examensarbete
opponering på annan students examensarbete
Ledarskap, 7.5 hp
Betygsskala: GU
Moment 1 behandlarledarskap och ledarskapsteori
kommunikation och grupputveckling
organisatoriska styrsystem i hälso- och sjukvård
Arbetsformer
Föreläsningar, litteratur- och reflektionsseminarier.
Workshops med teori och tillämpningsövningar.
Gruppövningar och individuella övningar.
Handledningsseminarier i grupp, individuell handledning samt oppositionsseminarier.
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
- Moment 1: Skriftliga inlämningsuppgifter och muntlig redovisning i grupp.
- Moment 2: Skriftlig undersökningsplan
- Moment 3: Uppsatsen redovisas vid ett obligatoriskt seminarium där uppsatsen granskas med avseende på genomförande av undersökningen och utvärdering av resultatet. Resultatet redovisas i form av en skriftlig uppsats som läggs fram vid ett muntligt seminarium där kursdeltagaren dels ska försvara sitt arbete, dels opponera på någon annans arbete.
Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande, tillfällen per termin och kräver obligatoriskt deltagande. Vid frånvaro görs en överenskommelse med kursledningen om kompletterande uppgifter.
Kursen ges som uppdragsutbildning och antalet möjliga omexaminationer vid underkänt resultat regleras i avtal.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Undervisningsspråk: svenska.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är helt överlappande: 2QA203, Ledarskap och organisationsutveckling 2 - magisterexamen i medical management, 30.0 högskolepoäng
Litteraturlista och övriga läromedel
Litteratur moment 1.
Obligatorisk litteratur
- Bolman, Lee G.; Deal, Terrence E., Nya perspektiv på organisation och ledarskap, Holmqvist, Anna, 5., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 552 s. ISBN: 9789144094199, LIBRIS-ID: 17208293, *
- Jackson, Brad; Parry, Ken, En mycket kortfattad, ganska intressant och någorlunda billig bok om att studera ledarskap, Kumm, Björn, Lund : Studentlitteratur, 2011 - 185 s. ISBN: 978-91-44-06653-0, LIBRIS-ID: 12234089, *
- Vem styr vården?: organisation och politisk styrning inom svensk sjukvård, Blomqvist, Paula, 1. uppl. : Stockholm : SNS förlag, 2007 - 248 s. ISBN: 978-91-85695-15-7, LIBRIS-ID: 10415714, *
- Wheelan, Susan A., Creating effective teams: a guide for members and leaders, Fifth Edition. : Thousand Oaks : SAGE Publications, Inc., 2016 - 155 pages ISBN: 9781483346120, LIBRIS-ID: 17389978, *
Rekommenderad litteratur
- Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von, Chef med känsla och förnuft: om professionalism och etik i ledarskapet, Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 215 s. ISBN: 978-91-27-11974-1 (inb.), LIBRIS-ID: 11927097,
- SCT in action: applying the systems-centered approach in organizations, Gantt, Susan Porter; Agazarian, Yvonne, New York : Universe, cop. 2005 - xiv, 174 p. ISBN: 0-595-34677-4 (hft.), LIBRIS-ID: 10352898,
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.
Litteratur moment 2.
Obligatorisk litteratur
- Bryman, Alan, Samhällsvetenskapliga metoder, Nilsson, Björn, 2. uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s. ISBN: 978-91-47-09068-6, LIBRIS-ID: 12056661, *
- Backman, Jarl, Rapporter och uppsatser, 3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 223 s. ISBN: 9789144097329, LIBRIS-ID: 18714387, *
- Sohlberg, Peter; Sohlberg, Britt-Marie, Kunskapens former: vetenskapsteori och forskningsmetod, 2. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 269 s. ISBN: 978-91-47-08954-3, LIBRIS-ID: 11226363, http://www.liber.se/productimage/large/4708954o.jpg, *
Rekommenderad litteratur
- Eliasson, Annika, Kvantitativ metod från början, Lund : Studentlitteratur, 2006 - 169 s. ISBN: 91-44-04594-8, LIBRIS-ID: 10158603,
- Alvesson, Mats; Sköldberg, Kaj, Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod, 2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 616 s. ISBN: 978-91-44-04615-0, LIBRIS-ID: 10142109,
- Malterud, Kirsti, Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion, 3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 286 s. ISBN: 9789144094984, LIBRIS-ID: 16600544,
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.
Litteratur moment 3.
Obligatorisk litteratur
- Björk, Lennart A.; Räisänen, Christine, Academic writing: a university writing course, 3. [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 399 s. ISBN: 91-44-03074-6, LIBRIS-ID: 9053733, *
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.