Kursplan för Bedömning av vårdsamtal till larmcentral, uppdragsutbildning

Assessments of care calls to the emergency medical communication centre, contract education

Basdata

Kurskod: 9S1001
Kursens namn: Bedömning av vårdsamtal till larmcentral, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk forskning o utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2011-03-04
Reviderad av: Styrelsen för utbildning
Senast reviderad: 2012-01-17
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2012

Särskild behörighet

Legitimerad sjuksköterska.

Mål

Målsättningen är att kursen ska leda till teoretiska kunskaper och fördjupade färdigheter som behövs för att via telefon bedöma vårdbehov hos människor som ringer vårdsamtal till larmcentralen. Efter kursen ska studenten ha förmåga att: • Analysera och reflektera över olika aspekter gällande kommunikationen i larmsamtalet • Diskutera och reflektera över samverkan med berörda aktörer i vårdkedjan

Innehåll

Innehållet i kursen fokuserar på: • Utveckla och fördjupa förståelsen för samtalets betydelse för bedömningssamtalet • Ge tillfälle till reflektion och ökat självmedvetande • Maktutövning och etik i telefonrådgivning • Interaktion med samverkansinstanser

Arbetsformer

Kursens arbetsformer utgörs av introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer (enskilt, i grupp och i seminarieform) utifrån ett problemorienterat synsätt på lärande. För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer webb-baserat stöd för information och kommunikation (Ping Pong) användas. Arbete i grupp och aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt liksom aktivt deltagande i diskussioner i Ping Pong.

Examination

Examinationen sker genom att studenten utformar en plan för eller en analys av ett förbättringsarbete i sin egen verksamhet utifrån de kunskaper som förvärvats under kursen. Dessa arbeten diskuteras sedan i grupp så att examinationen blir en integrerad kunskapskontroll och inlärningssituation. Vid frånvaro ska studenten tillsammans med kursledaren göra en överenskommelse om komplettering.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Telefonrådgivning inom hälso- och sjukvård, Holmström, Inger, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 197 s. ISBN: 978-91-44-04776-8, LIBRIS-ID: 11091253, *

Rekommenderad / Fördjupningslitteratur

  • Forslund, Kerstin, Challenges in prehospital emergency care: patient, spouse and personnel perspectives, Örebro : Örebro universitetsbibliotek Örebro University Library, 2007 - 74 s. ISBN: 978-91-7668-554-9, LIBRIS-ID: 10567448,
  • Michel, Per-Olof; Lundin, Tom; Otto, Ulf, Psykotraumatologi: bedömning, bemötande och behandling av stresstillstånd, Lund : Studentlitteratur, 2001 - 247 s. ISBN: 91-44-01369-8, LIBRIS-ID: 8352917,
  • Svenskt index för akutmedicinsk larmmottagning, Stavanger : Åsmund S. Lærdal A/S, 2001 - 70 s. ISBN: 82-91823-19-7, LIBRIS-ID: 9751947,
  • Wahlberg, Anna Carin, Sjuksköterskans telefonrådgivning, 1 : Stockholm : Liber, 2007 - 117 s. ISBN: 97 89 1470 52974,

Ytterligare fördjupningslitteratur kan förekomma.