Kursplan för Händelseanalys

Event Analysis

Basdata

Kurskod: 9S1002
Kursens namn: Händelseanalys
Högskolepoäng: 3
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk forskning o utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2012-08-16
Reviderad av: Utbildningsnämnden SÖS
Senast reviderad: 2017-11-03
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2018

Särskild behörighet

Yrkesexamen inom hälso- och sjukvård om minst 180 hp (120p) eller motsvarande.

Mål

När en händelse inträffat som medfört att en patient kommit till skada eller kunde ha skadats allvarligt bör en händelseutredning genomföras. Denna kurs ger kunskaper och färdigheter för att förstå betydelsen av händelseanalys i patientsäkerhetsarbete samt hur en händelseanalys kan genomföras.

Kunskap och förståelse
Kursdeltagaren ska kunna redogöra för
Vårdgivarens ansvar att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete
Vårdgivarens ansvar för att utreda händelser som har lett till vårdskada
Ansvarsfördelning och olika roller i ett analysteam
Betydelsen av de olika delarna i en händelseanalys

Färdigheter

Kursdeltagaren ska självständigt kunna

initiera och planera arbetet för en händelseanalys
inhämta och sammanställa relevant information kring en vårdhändelse
identifiera händelsekedjan som lett till en vårdsskada
tillsammans med ett analysteam analysera bakomliggande orsaker till en händelse
motivera och föreslå förbättringsförslag och hur dessa ska förankras och följas upp i verksamheten

Innehåll

Kursen behandlar en metod, händelseanalys.

Dessutom belyses vilket ansvar vårdgivaren har för att utreda händelser vid vårdskador och vilka olika roller som finns i ett analysteam.

Kursen inleds med endags seminarium på kursorten varvid teori bakom händelseanalys och dess metodik (föreläsning) varvas med praktiska övningar. Till första kursdagen ska deltagarna ha valt en vårdhändelse att analysera och detta val ska vara förankrat hos kursdeltagarens närmaste chef.

Efter första kursdagen ska kursdeltagarna genomföra och dokumentera alla steg i en händelseanalys utifrån den vårdhändelsen som de valt att belysa. Under sitt arbete får deltagaren personlig handledning via telefon eller via emeil av kursledningen.

Vid det andra seminariet presenterar deltagarna sina genomförda händelseanalyser inför andra kursdeltagare. Deltagarna diskuterar och reflekterar över de genomförda analyserna under ledning av kursledningen.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är interaktiva föreläsningar, seminarier samt självstudier under handledning. Kursens seminarier genomförs på kursorten och självstudierna på distans.

Examination

Examinationen sker genom inlämningsuppgift som ska inlämnas till kursledningen innan den andra seminariedagen. Muntlig presentation av denna inlämningsuppgift är obligatoriskt för godkänt kurs.

Litteraturlista och övriga läromedel

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Ericsson, Carin; Hessel, Åsa, Handbok riskanalys och händelseanalys: analysmetoder för att öka patientsäkerheten, 3., rev. uppl. : Stockholm : Sveriges kommuner och landsting, 2015 - 98 s. ISBN: 9789175852379, LIBRIS-ID: 17932490, *

Rekommenderad litteratur

  • Hollnagel, Professor Erik, Safety-i and safety-ii - the past and future of safety management, Ashgate Publishing Group, 2014 - 200 sidor ISBN: 978-1-4724-2308-5, LIBRIS-ID: 21688499,
  • Lindh, Marion; Sahlqvist, Lena, Säker vård: att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg, 1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2] ISBN: 91-27-13093-2 (inb.), LIBRIS-ID: 11926826,
  • Patientsäkerhet: teori och praktik, Ödegård, Synnöve, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 599 s. ISBN: 9789147106448, LIBRIS-ID: 14010180,