Kursplan för Riskanalys, uppdragsutbildning

Risk Analysis, contract Education

Basdata

Kurskod: 9S1003
Kursens namn: Riskanalys, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 3
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk forskning o utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2012-08-16
Reviderad av: Utbildningsnämnden SÖS
Senast reviderad: 2017-11-03
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2018

Särskild behörighet

Yrkesexamen inom hälso- och sjukvård om minst 180 hp (120p) eller motsvarande.

Mål

En riskanalys har som mål att identifiera och värdera risker, orsaken till riskerna och föreslå åtgärder för att eliminera eller minska riskerna eller konsekvenserna av negativa vårdhändelser.

Kunskap och förståelse
Kursdeltagaren ska kunna redogöra för
Vårdgivarens ansvar att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och att arbeta förebyggande för att förhindra vårdskador.
Skälen till varför en riskanalys ska genomföras
Ansvarsfördelning och de olika rollerna i ett riskanalysteam
De olika analysdelarna som ingår i en riskanalys

Färdigheter
Kursdeltagaren ska självständigt kunna

Initiera och planera arbetet för en riskanalys
Utarbeta ett väl definierat analysområde
Tillsammans med ett analysteam identifiera risker och bedöma allvarlighetsgrad och sannolikhet för den identifierade risken
Identifiera bakomliggande orsaker, barriärer och förbättringsförslag
Utarbeta en slutrapport

Innehåll

Kursen behandlar en metod för att genomföra riskanalys.

Dessutom belyses vilket ansvar vårdgivaren har för att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och arbeta förebyggande samt vilka olika roller som finns i ett riskanalysteam.

Kursen inleds med endags seminarium på kursorten varvid teori bakom riskanalys och dess metodik (föreläsning) varvas med pratiska övningar. Till första kursdagens ska deltagarna ha valt ett riskområde att analysera och detta val ska vara förankrat hos kursdeltagarens närmaste chef.

Efter första kursdagen ska kursdeltagarna genomföra och dokumentera alla steg i en riskanalys. Under sitt arbete får deltagaren handledning via telefon eller via emeil av kursledningen.

Vid det andra seminariet presenterar deltagarna sin genomförda riskanalys inför andra kursdeltagare. Deltagarna diskuterar och reflekterar över de genomförda analyserna under ledning av kursledningen.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är seminarier samt självstudier under handledning.

Kursen seminarier genomförs på kursorten och självstudierna på distans.

Examination

Examinationen sker genom inlämningsuppgift som ska inlämnas till kursledningen innan den andra seminariedagen. Muntlig presentation av denna inlämningsuppgift är obligatoriskt för godkänt kurs.
.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Ericsson, Carin; Hessel, Åsa, Handbok riskanalys och händelseanalys: analysmetoder för att öka patientsäkerheten, 3., rev. uppl. : Stockholm : Sveriges kommuner och landsting, 2015 - 98 s. ISBN: 9789175852379, LIBRIS-ID: 17932490, *

Rekommenderad litteratur

  • Harms-Ringdahl, Lars, Guide to safety analysis for accident prevention, Stockholm : IRS Riskhantering, cop. 2013 - 347 s. ISBN: 978-91-637-3164-8, LIBRIS-ID: 14291353,
  • Hollnagel, Erik, Safety-I and Safety-II: The Past and Future of Safety Management, Ashgate Publishing Group, 2014 ISBN: 978-1-4724-2307-8, LIBRIS-ID: 18203335,
  • Lindh, Marion; Sahlqvist, Lena, Säker vård: att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg, 1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2] ISBN: 91-27-13093-2 (inb.), LIBRIS-ID: 11926826,
  • Patientsäkerhet: teori och praktik, Ödegård, Synnöve, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 599 s. ISBN: 9789147106448, LIBRIS-ID: 14010180,