Kursplan för Reaktiveringskurs för sjuksköterskor, uppdragsutbildning
Return to practice for nurses, Contract Education
Basdata
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen samt av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Mål
Kursens syfte är att studenten utifrån tidigare teoretiska och praktiska kunskaper som legitimerad sjuksköterska ska tillägna sig aktuella kunskaper inom omvårdnad för att kunna identifiera, bedöma och tillgodose patientens vårdbehov. Därutöver ska studenten utifrån tidigare teoretiska kunskaper tillägna sig aktuella kunskaper avseende lagar och författningar relevanta för hälso- och sjukvården för att utföra kvalitativ och patientsäker vård vid återupptagande av professionen som legitimerad sjuksköterska.
Lärandemål
Studenten ska utifrån tidigare teoretiska och praktiska kunskaper efter genomgången kurs kunna:
- förklara relationen mellan centrala begrepp inom omvårdnad, författningar relevanta för hälso- och sjukvården, medicinteknisk kunskap och patientsäkerhet
- tillämpa principer för säker vårdmiljö med fokus på hygien för att förhindra smittspridning
- redogöra för principer avseende sjukhusets katastrofmedicinska beredskap och katastroforganisation
Innehåll
- Principer för säker vårdmiljö inklusive färdighetsträning
- Principer för bedömning av vårdbehov inklusive simulering
- Relevanta författningar och säkerhetsföreskrifter
- Hygien och aseptik
- Evidensbaserad omvårdnad
- Säkert utförande av sjukvårdstekniska moment inklusive färdighetsträning
- Lokal och regional katastrofberedskap
Arbetsformer
Kursens arbetsformer syftar till att stödja studentens självstyrda lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
Obligatoriska moment
Deltagande i seminarier och färdighetsträning är obligatoriskt. Vid frånvaro vid obligatoriska aktiviteter åligger det studenten att kontakta kursansvarig för att diskutera konsekvenser av frånvaro.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen.
Studenten ska även föra en reflektionslogg. Reflektionslogg innebär att studenten skriver sina reflektioner som uppkommer under utbildningen. Det skapar en möjlighet till att bearbeta nya kunskaper gällande hälso- och sjukvårdens förändring över tid. Återkoppling av examinerande lärare avseende reflektionsloggen ger studenten möjlighet till fortsatt lärande.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin, Hälsa och vårdande: i teori och praxis, Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 344 s. ISBN: 91-27-12211-5 (inb.), LIBRIS-ID: 11766742,
- Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska, Stockholm : Socialstyrelsen, 2005 - 1 PDF-fil (17 bl.) LIBRIS-ID: 10227401, http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9879/2005-105-1_20051052.pdf,
- Vårdhandboken, Inera AB, http://www.vardhandboken.se,
- Lindh, Marion; Sahlqvist, Lena, Säker vård: att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg, 1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2] ISBN: 91-27-13093-2 (inb.), LIBRIS-ID: 11926826,
- Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården. 2010 = 41. uppl., Raadu, Gunnel, Stockholm : Liber, 2009 - 823 s. ISBN: 978-91-47-09938-2, LIBRIS-ID: 11741634,
- Eddblom, Micael, Teamarbete & förbättringskunskap: två kärnkompentenser för god och säker vård, Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening : Svenska läkaresällskapet, 2013 - 39 s. ISBN: 978-91-85060-21-4, LIBRIS-ID: 14071658,
- Sjuksköterskans kärnkompetenser, Leksell, Janeth; Lepp, Margret, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s. ISBN: 9789147105687, LIBRIS-ID: 14613796,