Kursplan för Evidensbaserad kvalitetsförbättring - en bro mellan klinisk praktik och forskning
Evidence-based quality improvement - a bridge between clinical practice and research
Basdata
Särskild behörighet
Minst 180 hp inom vilka det ska ingå en röntgensjuksköterske- eller sjuksköterskeexamen
Mål
Kursens syfte är att ge fördjupad kompetens i att genomföra förbättrings- och kvalitetsförbättringsarbeten genom praktisk tillämpning av evidensbaserad metodik i den kliniska vardagen.
MOMENT 1 - Teoretisk grund för evidensbaserad metodik, 3 hp:
För godkänt moment ska studenten kunna
- beskriva korrekt metodik för ett evidensbaserat arbetssätt; 1) formulering av en fråga, 2) informationssökning, 3) kritisk granskning och 4)applikation till enskilda patienter
- beskriva och jämföra olika studiedesign och statistiska metoder
- redogöra för hur man genomför informationssökning via medicinska databaser och visa förmåga att tolka vetenskapligt framtagen information
- analysera, jämföra och värdera vetenskapliga artiklar med skild studiedesign, såväl kvantitativa som kvalitativa
- visa förmåga till ett medicinskt-, radiografiskt- och omvårdnadsvetenskapligt förhållningssätt
MOMENT 2 - Evidensbaserat kvalitetsprojekt, 4,5 hp:
För godkänd moment ska studenten kunna:
- avgränsa och formulera ett aktuellt problemområde för ett evidensbaserat förbättrings- och kvalitetsförbättringsarbete
- tillämpa sökstrategier i de vanligaste databaserna inom medicinsk-, radiografisk- och omvårdnadsvetenskap
- tillämpa metodik för ett evidensbaserat förbättrings- och kvalitetsförbättringsarbete för att, utifrån analys, tolkning, sammanställning av data och i förhållande till problemställning, presentera aktuella resultat, såväl muntligt som skriftligt
- identifiera behov av fördjupade kunskaper inom området
- identifiera hindrande och underlättande faktorer för implementering av nya arbetssätt i klinisk praktik
Innehåll
Kursen är indelad i två moment.
Teoretisk grund för evidensbaserad kvalitetsförbättring, 3.0 hp
Betygsskala: GU
Momentet inleds med en genomgång av hälso- och sjukvårdens vetenskapssyn och syn på evidens för att med detta som grund diskutera evidensbaserad metodik för kvalitetsutveckling. I kursen fokuseras det på vetenskaplig evidens som utgångspunkt för förbättrings- och kvalitetsförbättringsarbete. Den ger en fördjupning i hur man använder aktuella databaser och strategier för att söka aktuell kunskap inom en definierad frågeställning.
Vid föreläsningar och seminarier presenteras den evidensbaserade metodiken för kvalitetsförbättring och hur man praktiskt arbetar, grundläggande epidemiologi, effektmått, informationssökning och hur man granskar en vetenskaplig artikel. Momentet avslutas med en diskussion kring implementering av nya metoder, samt möjliga hinder och relevanta framgångsfaktorer.
Evidensbaserat kvalitetförbättringsprojekt, 4.5 hp
Betygsskala: GU
Momentet utgår från en av studenten definierad frågeställning och där studenten med en systematisk strategi ska söka, analysera, sammanställa och presentera aktuell kunskap som besvarar frågeställningen
Arbetsformer
Kursen använder sig av ''flipped classroom'' som pedagogisk idé där studenterna är aktivt kunskapssökande, arbetar med problemlösning och reflektion innan de möter läraren för fördjupad diskussion.
Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, föreläsningar och seminarier. Sökning i databaser ingår utifrån egna formulerade kliniska frågeställningar av relevans för evidensbaserad vård och omsorg. Därtill ingår fyra olika "journal clubs" med kritisk granskning av en fall-kontrollstudie, en randomiserad kontrollerad studie (RCT), en systematisk översiktsartikel med metaanalys samt en studie med kvalitativ design.
Examination
MOMENT 1
Momentet examineras genom skriftlig hemtentamen där studenten ska uppvisa förmåga att kunna beskriva och jämföra olika vetenskapliga studiedesign, analysera och reflektera över deras för- och nackdelar samt förstå metodiken för ett evidensbaserat arbetssätt.
MOMENT 2
Momentet examineras genom att studenten genomför en muntlig posterpresentation av sitt förbättrings- och kvalitetsarbete och opponerar på kurskamrats dito.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kanske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Undervisningen kommer att ske på svenska, men del av kurslitteratur är på engelska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Nordenström, Jörgen; Edgren, Gustaf, Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår, Femte, helt omarbetade upplagan : [Stockholm] : Nordic Medical Publications, 2019 - 106 sidor ISBN: 9789188931368, LIBRIS-ID: 7h4tznbs5c987j14, *
Rekommenderad litteratur
- Evans, Debra, Making sense of evidence-based practice for nursing: an introduction to quantitative and qualitative research and systematic reviews, Abingdon, Oxon : Routledge, 2023 - 190 pages ISBN: 9780367740849, LIBRIS-ID: t9zcfskbrrzz18qw,
- Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: sjuksköterskans professionella ansvar, Hommel, Ami; Andersson, Åsa, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 136 sidor ISBN: 9789144121338, LIBRIS-ID: 22709685,
Kurslitteraturen kompletteras med för kursen relevanta och aktuella vetenskapliga artiklar.