Kursplan för Pediatrisk omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård, uppdragsutbildning

Pediatric Nursing, with Emergency Care Focus, contract education

Basdata

Kurskod: 9SP020
Kursens namn: Pediatrisk omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Programnämd 9
Datum för fastställande: 2011-08-24
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2012

Särskild behörighet

Minst 120 poäng inom vilka det ska ingå en sjuksköterskeexamen samt en slutförd specialistutbildning inom hälso- och sjukvård för barn och ungdom alternativt två års yrkeserfarenhet från barnsjukvård (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs kunskaper i svenska B och engelska A (med lägst betyget Godkänd). Alternativt pågående studier på specialistsjuksköterskeprogram med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdom vid Karolinska Institutet.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa fördjupade kunskaper i anatomi, patofysiologi, farmakologi, smärtfysiologi och svikt i vitala organ och tillämpa dessa inom ramen för specifik omvårdnad av kritiskt sjuka barn och ungdomar inom pediatrisk akutsjukvård. Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - Identifiera och förklara sjuka barns/ungdomars specifika vård och omvårdnadsprocessen utifrån olika sjukdomstillstånd. - Analysera och värdera allmänna teorier och specifika principer som ligger till grund för klinisk diagnostik inom det akutmedicinska området med inriktning mot barn och ungdom. - Förklara och diskutera krisintervention och copingstrategier ur ett mångfaldsperspektiv i samband med psykiskt påfrestande situationer för barn/ungdom, föräldrar och personal. - Påvisa fördjupad kunskap kring tillämpning av lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter som gäller inom akutsjukvården samt tillämpa dessa styrdokument inom den egna verksamheten. - Tillämpa ett evidensbaserat arbetssätt inom akutsjukvården samt kritiskt granska och ta del av aktuell forskning och utvecklingskunskap inom pediatrisk akutsjukvård.

Innehåll

Kursens innehåll fokuserar på det akutmedicinska kunskapsområdet med inriktning mot vård av barn och ungdomar. Inom kursens ram studeras medicinska, kirurgiska och ortopediska tillstånd, trauma samt vård och behandling vid akut svikt i vitala funktioner. Dessutom behandlas deskriptiv anatomi och akutvård vid olika medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd angående respiratoriska systemet, kardiovaskulära systemet, vätske- elektrolytbalans samt syra-bas, neurologi och neurofysiologi, samt smärta och smärtbehandling. Därutöver gör kursen en genomgång av specifik omvårdnad inklusive etik, mångfaldsperspektivet, ledarskap och relaterat till vetenskap och forskning inom akutsjukvården. Vidare behandlas barnets/ungdomens/närståendes situation och interaktion och kommunikation. Slutligen så behandlas även lagar, förordningar och säkerhetsföreskrifter förekommande i den pediatriska akutsjukvården.

Arbetsformer

Kursen genomförs som distansutbildning. Kursen utgår från ett problemorienterat och studentaktiverande synsätt på lärandet. Distansutbildningen är IT-baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, virtuella diskussioner och seminarier, samt föreläsningar förekommer. Studiedagar med föreläsningar/seminarium är obligatoriska moment som förekommer i kursen, dessa anges på schemat alternativt i studiehandledningen. Obligatoriska studieuppgifter och diskussioner ingår, dessa ska vara genomförda innan slutexaminationens genomförande. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare.

Examination

Kursen innehåller en slutexamination. Den genomförs som en individuell skriftlig inlämning utifrån patientfall. För att få betyget väl godkänt på kursen fordras väl godkänt på slutexaminationen. Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning. Undervisningsspråk: svenska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Bischofberger, Erwin, Barnet i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN: 91-47-05200-7, LIBRIS-ID: 9717973,
  • Kompendium i barnkirurgi och barnortopedi, Frenckner, Björn; Hirsch, Georg, [Ny, omarb. och uppdaterad utg.] /b Björn Frenckner & Georg Hirsch (red.) : Stockholm : Karolinska University Press :b Medicinska bokhandeln, 2004 - 254 s. ISBN: 91-7140-005-2, LIBRIS-ID: 9683102,
  • Pediatrisk vård och specifik omvårdnad, Edwinson Månsson, Marie; Enskär, Karin, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 479 s. ISBN: 978-91-44-01991-8, LIBRIS-ID: 10738037,
  • Hallström, Inger; Lindberg, Tor, Pediatrisk omvårdnad, Stockholm : Liber, 2009 - 356 s. ISBN: 978-91-47-09327-4 (hft.), LIBRIS-ID: 11445058,
  • Så skadar sig barn, Janson, Staffan, 1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2005 - 176, [1] s. ISBN: 91-7205-434-4, LIBRIS-ID: 9867614,
  • Akut pediatrik, Larsson, Agne; Norgren, Svante; Lindquist, Bo, 6., [aktualiserade] uppl. /b under redaktion av Agne Larsson, Svante Norgren och Bo Lindquist : Stockholm : Liber, 2005 - 352 s. ISBN: 91-47-05221-X, LIBRIS-ID: 9901670,
  • Barnmedicin, Lindberg, Tor; Lagercrantz, Hugo, 3. [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 672 s. ISBN: 91-44-04469-0, LIBRIS-ID: 10275612,
  • Barnmedicin i ett nötskal, Miall, Lawrence; Rudolf, Mary; Levene, Malcolm I., Ludvigsson, Jonas F., Lund : Studentlitteratur, 2004 - 223 s. ISBN: 91-44-03187-4, LIBRIS-ID: 9463829,
  • Nilstun, Tore; Lundqvist, Anita; Löfmark, Rurik, Etik och ansvar i sjukvården: från sinnelag till situation, Lund : Studentlitteratur, 2006 - 135 s. ISBN: 91-44-01161-X, LIBRIS-ID: 10154607, Omslagsbild,
  • Smärta hos barn och ungdomar, Olsson, Gunnar L.; Jylli, Leena, Lund : Studentlitteratur, 2001 - 453 s. ISBN: 91-44-01489-9, LIBRIS-ID: 8352961,
  • Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel, Evidensbaserad omvårdnad: en bro mellan forskning och klinisk verksamhet, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 172 s. ISBN: 91-44-04578-6,