Kursplan för Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad

Scientific Theory and Research Methods in Nursing

Basdata

Kurskod: 9SP032
Kursens namn: Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Programnämnd 9
Datum för fastställande: 2012-05-29
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2024-03-25
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2024

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.

Särskild behörighet enligt avtal.

Mål

Kursens övergripande mål är att deltagaren ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod och forskningsetik. Dessutom skall deltagaren ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt, reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt rörande forskning inom omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet.

Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna:

  • redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområde
  • kritiskt granska, värdera och analysera vetenskapliga resultat från forskning med kvantitativ och kvalitativ ansats samt med relevans för omvårdnad inom specialistområdet
  • bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder
  • tillämpa och värdera forskningsetiska aspekter
  • tillämpa forskningsprocessen samt god akademisk sed och referenshantering vid det vetenskapliga skrivandet av en forskningsplan för ett tänkt projekt

Innehåll

I kursen ingår att redogöra för begrepp inom huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet, formulera syfte och frågeställningar samt argumentera för olika metodval och etiska aspekter.

Kursen består av 3 moment:

Forskningsplan, 4.0 hp


Betygsskala: GU
* fördjupning i forskningsdesigner med kvantitativ och kvalitativ ansats samt systematiska litteraturstudier

  • val av design samt metod för urval, datainsamling och analys relaterat till syfte och frågeställningar i ett planerat projekt
  • tillämpning av god akademisk sed, forskningsetiska principer och referenshantering vid vetenskapligt skrivande

    Artikelgranskning, 2.0 hp


    Betygsskala: GU
    * användning av vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet
  • bedömning och värdering av forskning inom omvårdnad med kvantitativ och kvalitativ ansats

    Dataanalys och tolkning av resultat, 1.5 hp


    Betygsskala: GU
    * genomföra textanalys och granska statistisk rapportering av forskningsresultat

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är uppgifter (individuella/par/grupp), gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar. Deltagande vid seminarier är obligatoriskt.

Utbildningen genomförs på heltid motsvarande 40 timmar per vecka eller på deltid med en takt som framgår för kurstillfället.
Stöd för lärande ges i huvudsak via nätbaserade kontakter och lärplattformen. Antalet fysiska träffar är begränsat till maximalt 4-8 dagar för kurser på helfart. För kurser på halvfart sker kursen digitalt eller kan innebära fysiska träffar begränsat till maximalt 3-5 dagar.

Examination

Examination sker för

  1. Artikelgranskning genom inlämning av skriftligt dokument och obligatoriskt seminarium
  2. Dataanalys och tolkning av resultat genom inlämning av skriftligt dokument och obligatoriskt seminarium
  3. Forskningsplan genom skriftlig inlämningsuppgift

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Som examinationstillfälle räknas de gånger deltagaren deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket deltagaren anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Deltagare som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinator bedömer om deltagare har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Antalet examinationstillfällen regleras enligt avtal. Tidpunkter för provtillfällen ges vid start.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbetämmelser regleras enligt avtalet.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grund- och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska, dock kan undervisning på engelska förekomma.

Kursen är en kopia av 2SP032 Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad 7,5hp.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad, Henricson, Maria, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN: 978-91-44-11328-9, LIBRIS-ID: 20848026,
  • Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing Research: generating and assessing evidence for nursing practice, Eleventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2021] - 839 pages ISBN: 9781975154141, LIBRIS-ID: 4gf8d5hq2n5lwcff, https://s1.adlibris.com/images/55557964/nursing-research.jpg,
  • Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik, Wiklund Gustin, Lena; Bergbom, Ingegerd, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN: 978-91-44-11243-5, LIBRIS-ID: 20900395,

Vetenskapliga artiklar inom olika områden kan tillkomma.

Resurslitteratur

  • Forskning och skrivande: konsten att skriva enkelt och effektivt, Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M.; Bizup, Joseph; Fitzgerald, William T., Nilsson, Björn, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 424 sidor ISBN: 9789144129327, LIBRIS-ID: v5wwk5b6s6t8zzxf,
  • Creswell, John W.; Poth, Cheryl N., Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches, Fourth edition : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages ISBN: 9781506361178, LIBRIS-ID: 20024195,
  • Djurfeldt, Göran; Larsson, Rolf; Stjärnhagen, Ola, Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 482 sidor ISBN: 9789144121017, LIBRIS-ID: 22273860,
  • Johansson, Lars-Göran, Introduktion till vetenskapsteorin, Fjärde upplagan : Stockholm : Bokförlaget Thales, [2018] - 272 sidor ISBN: 9789172351141, LIBRIS-ID: pz05f60zm66bxl3v,
  • Patton, Michael Quinn, Qualitative research & evaluation methods: integrating theory and practice, 4. ed. : Thousand Oaks, California : SAGE Publications, Inc., [2015] - xxi, 806 p. ISBN: 9781412972123, LIBRIS-ID: 17225368,
  • God forskningssed, Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s. ISBN: 978-91-7307-352-3, LIBRIS-ID: 21388308, Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet,