Kursplan för Barnhälsovård med inriktning mot pediatrisk och familjecentrerad omvårdnad

Child Health, with Focus on Paediatric and Family-centred Care

Basdata

Kurskod: 9SP033
Kursens namn: Barnhälsovård med inriktning mot pediatrisk och familjecentrerad omvårdnad
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Programnämnd 9
Datum för fastställande: 2012-09-27
Reviderad av: Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad: 2019-03-26
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2019

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Alternativt pågående studier på Specialistsjuksköterskeprogram vid Karolinska Institutet

Mål

Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska kunna tillämpa och integrera kunskaper i förebyggande och hälsofrämjande arbete inom barnhälsovård.

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

  • identifiera och förklara omvårdnadsbehov, symtom och behandling hos barn inom barnhälsovården, integrerat med barnhälsovårdens basprogram
  • visa kunskap och insikt om förbättrings-, utvecklings- och aktuellt forskningsarbete inom barnhälsovården
  • visa fördjupad kunskap om det förebyggande (preventiva) och hälsofrämjande (promotiva) arbetet inom barnhälsovården
  • visa fördjupad förståelse om lagar, författningar samt nationella och lokala föreskrifter som gäller inom barnhälsovården

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen och familjecentrerad vård i barnhälsovårdsarbete genom att analysera, bedöma, argumentera för och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
  • visa förmåga att prioritera, initiera samt genomföra utredning och uppföljning med hänsyn till barnets utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och ett eventuellt genusperspektiv
  • visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet samt se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen inom barnhälsovården
  • visa förmåga att utifrån FNs barnkonvention samt samhälleligaoch etiska aspekter tillämpa ett holistiskt förhållningssätt inom barnhälsovården, samt visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen

Innehåll

I kursen studeras preventiva begrepp utifrån familjefokuserad omvårdnad inom familje- och barnhälsovård. Kursen behandlar barns rättigheter, resurser och behov vid olika utvecklingsstadier och livssituationer, med barnets perspektiv som utgångspunkt, relaterat till vetenskap och forskning inom barnhälsovården.

Även preventionens betydelse inom området studeras. Teorier och modeller för kommunikation och undervisning bearbetas.

Kursen behandlar även tvärprofessionell och tvärsektoriell samverkan samt gällande lagar, författningar, säkerhetsföreskrifter och dess tillämpning. I kursen beaktas såväl ett mångfaldsperspektiv som etiska frågeställningar.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och deltagaraktiverande undervisnings- och arbetsformer (enskilt, i grupp och i seminarieform).
För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer en webbaserad lärplattform att användas.
Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Examination

Kursen examineras genom delexaminationer och slutexamination med kollaborativ ansats bestående av projektgrupper (peer learning), individuella arbeten och kamratgranskning (peer review) vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar.

Antalet examinationstillfällen regleras enligt avtal.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser enligt avtal.

Övriga föreskrifter

Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.

Undervisningsspråk: svenska och engelska

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer., Broberg, Anders; Granqvist, P; Ivarsson, T; Risholm-Motander, P, Stockholm : Natur&Kultur, 2006Senaste upplagan gäller.,
  • Barnhälsovård: att främja barns hälsa, Magnusson, Margaretha; Blennow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes, 6. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 294 s. ISBN: 9789147111862, LIBRIS-ID: 18810581, Senaste upplagan gäller.,
  • Barnmedicin, Hanséus, Katarina; Lagercrantz, Hugo; Lindberg, Tor, 4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN: 978-91-44-07609-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12531935, Senaste upplagan gäller.,
  • Bischofberger, Erwin, Barnet i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN: 91-47-05200-7, LIBRIS-ID: 9717973, Senaste upplagan gäller.,
  • Cocozza, Madeleine, Barn far illa!: en analys av bristerna i samhällets familjebygge, Stockholm : Carlsson, 2013 - 114 s. ISBN: 9789173315920, LIBRIS-ID: 13993670, Senaste upplagan gäller.,
  • Familjen i ett omvårdnadsperspektiv, Kirkevold, Marit; Ekern, Karen Strømsnes; Ganuza Jonsson, Lillemor, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s. ISBN: 91-47-05137-X, LIBRIS-ID: 8847946, Senaste upplagan gäller.,
  • Hwang, Philip; Nilsson, Björn, Utvecklingspsykologi, 3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s. ISBN: 978-91-27-13074-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12148989, Senaste upplagan gäller.,
  • Hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar, Bramhagen, Ann-Cathrine; Carlsson, Anna, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 261 s. ISBN: 9789144077628, LIBRIS-ID: 14793676, Senaste upplagan gäller.,
  • Kommunikation: samtal och bemötande i vården, Fossum, Bjöörn, 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s. ISBN: 978-91-44-07007-0, LIBRIS-ID: 13615449, Senaste upplagan gäller.,
  • Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia, Amning i dag, 2. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning, 2014 - 185 s. ISBN: 9789172059603, LIBRIS-ID: 15177736, Senaste upplagan gäller.,
  • Nordström Torpenberg, Inger, Strategi för sjuksköterskans hälsofrämjande arbete, Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2008 - 31 s. ISBN: 978-91-85060-13-9, LIBRIS-ID: 10920014, Fulltext, Senaste upplagan gäller.,
  • Patientundervisning, Klang Söderkvist, Birgitta, 3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 276 s. ISBN: 9789144082561, LIBRIS-ID: 14504148, Senaste upplagan gäller.,
  • Pediatrisk omvårdnad, Hallström, Inger; Lindberg, Tor, 2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN: 9789147115099, LIBRIS-ID: 17978431, Senaste upplagan gäller.,
  • Scriven, Angela, Ewles & Simnett Hälsoarbete, Schærström, Anders, 3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 439 s. ISBN: 9789144073088, LIBRIS-ID: 13917481, Senaste upplagan gäller.,
  • Söderbäck, Maja, Kommunikation med barn och unga i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN: 9789147114061, LIBRIS-ID: 14813662, Senaste upplagan gäller.,
  • Tveiten, Sidsel; Wennick, Anne; Steen, Hanna Friis, Sykepleie til barn: familiesentrert sykepleie, Oslo : Gyldendal akademisk, 2012 - 216 s. ISBN: 978-82-05-40689-6, LIBRIS-ID: 13515467, Senaste upplagan gäller.,
  • Willman, Ania, Evidensbaserad omvårdnad: en bro mellan forskning och klinisk verksamhet, 4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN: 9789144109022, LIBRIS-ID: 19090791, Senaste upplagan gäller.,
  • Att möta familjer inom vård och omsorg, Benzein, Eva; Hagberg, Margaretha; Saveman, Britt-Inger, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 288 sidor ISBN: 978-91-44-11587-0, LIBRIS-ID: 20891992, Senaste upplagan gäller.,
  • Risholm Mothander, Pia; Broberg, Anders, Att möta små barn och deras föräldrar i vården: om anknytning, utveckling och samspel, Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 279 sidor ISBN: 978-91-27-82234-4, LIBRIS-ID: 22105070, Senaste upplagan gäller.,
  • Pediatrik, Moëll, Christian; Gustafsson, Jan, 2:a upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 627 sidor ISBN: 9789147112968, LIBRIS-ID: 21139754, Senaste upplagan gäller.,