Kursplan för Pediatrisk omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård

Paediatric Nursing, with Emergency Care Focus

Basdata

Kurskod: 9SP034
Kursens namn: Pediatrisk omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Programnämnd 9
Datum för fastställande: 2012-12-21
Reviderad av: Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad: 2019-03-26
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2019

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Alternativt pågående studier på Specialistsjuksköterskeprogram vid Karolinska Institutet.

Mål

Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska kunna tillämpa fördjupade kunskaper i anatomi, patofysiologi, farmakologi, klinisk diagnostik, smärtfysiologi samt svikt i vitala organ och tillämpa dessa inom ramen för specifik omvårdnad av akut sjuka barn och ungdomar inom pediatrisk akutsjukvård.

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

  • analysera och förklara symtom och behandling hos barn och ungdomar vid olika akuta sjukdomstillstånd
  • identifiera och analysera omvårdnadsbehov i samband med akut omhändertagande och triagering
  • visa kunskap och insikt om förbättrings-, utvecklings- och aktuellt forskningsarbete inom akutpediatriken
  • visa kunskap om krisintervention och copingstrategier i samband med psykiskt påfrestande situationer för barn/ungdom, föräldrar och personal

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att prioritera, initiera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder vid komplexa/akuta sjukdomstillstånd med hänsyn till patientens utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och ett eventuellt genusperspektiv
  • visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen genom att analysera, bedöma, argumentera för och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
  • visa förmåga att bedriva omvårdnad i en interkulturell kontext och säkerställa patientsäker kommunikation
  • visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet, se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen inom akutpediatrik
  • visa förmåga att utifrån FNs barnkonvention samt samhälleligaoch etiska aspekter tillämpa ett holistiskt förhållningssätt inom akutpediatriken
  • visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen, samt stå upp för grundläggande värderingar i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen, Patientsäkerhetslagen, Världshälsoorganisationen och FN:s syn på hälsa och mänskliga rättigheter

Innehåll

Kursens innehåll fokuserar på det akutmedicinska kunskapsområdet med inriktning mot vård av barn och ungdomar. Inom kursens ram studeras medicinska, kirurgiska och ortopediska tillstånd, trauma samt vård och behandling vid akut svikt i vitala funktioner.

Dessutom behandlas deskriptiv anatomi och akutvård vid olika medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd angående respiratoriska systemet, kardiovaskulära systemet, vätske- och elektrolytbalans, syra-bas, neurologi, neurofysiologi, smärta samt smärtbehandling. Därutöver omfattar kursen en genomgång av specifik omvårdnad inklusive etik- och mångfaldsperspektivet samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom akutsjukvården.

Vidare behandlas barnets/ungdomens/närståendes situation, interaktion och kommunikation. Slutligen behandlas även lagar, förordningar och säkerhetsföreskrifter förekommande i den pediatriska akutsjukvården.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och deltagaraktiverande undervisnings- och arbetsformer (enskilt, i grupp och i seminarieform).

För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer en webbaserad lärplattform att användas.
Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Examination

Kursen examineras genom delexaminationer och slutexamination med kollaborativ ansats bestående av projektgrupper (peer learning), individuella arbeten och kamratgranskning (peer review) vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar.

Antalet examinationstillfällen regleras enligt avtal.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser enligt avtal.

Övriga föreskrifter

Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.

Undervisningsspråk: svenska

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Barnmedicin, Hanséus, Katarina; Lagercrantz, Hugo; Lindberg, Tor, 4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN: 978-91-44-07609-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12531935, Senaste upplagan gäller.,
  • Bischofberger, Erwin, Barnet i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN: 91-47-05200-7, LIBRIS-ID: 9717973, Senaste upplagan gäller.,
  • Göransson, Katarina; Eldh, Ann Catrine; Jansson, Anna, Triage på akutmottagning, 1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2008 - 118 s. ISBN: 978-91-44-04774-4, LIBRIS-ID: 10909577, Senaste upplagan gäller.,
  • Kompendium i barnkirurgi och barnortopedi, Frenckner, Björn; Hirsch, Georg; Wester, Tomas; Åstrand, Per, [Ny, omarb. och uppdaterad utg.] : Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2015 - 388 s. ISBN: 9789185565764, LIBRIS-ID: 17592866, Senaste upplagan gäller.,
  • Pediatrisk omvårdnad, Hallström, Inger; Lindberg, Tor, 2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN: 9789147115099, LIBRIS-ID: 17978431, Senaste upplagan gäller.,
  • Pediatrisk vård och specifik omvårdnad, Edwinson Månsson, Marie; Enskär, Karin, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 479 s. ISBN: 978-91-44-01991-8, LIBRIS-ID: 10738037, Senaste upplagan gäller.,
  • Söderbäck, Maja, Kommunikation med barn och unga i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN: 9789147114061, LIBRIS-ID: 14813662, Senaste upplagan gäller.,
  • Tveiten, Sidsel; Wennick, Anne; Steen, Hanna Friis, Sykepleie til barn: familiesentrert sykepleie, Oslo : Gyldendal akademisk, 2012 - 216 s. ISBN: 978-82-05-40689-6, LIBRIS-ID: 13515467, Senaste upplagan gäller.,
  • Widlund, Tomas, Akut pediatrik, Norgren, Svante; Ludvigsson, Jonas F.; Norman, Mikael, 7., kompletterade och rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 383 s. ISBN: 978-91-47-09402-8, LIBRIS-ID: 11864066, Senaste upplagan gäller.,
  • Willman, Ania, Evidensbaserad omvårdnad: en bro mellan forskning och klinisk verksamhet, 4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN: 9789144109022, LIBRIS-ID: 19090791, Senaste upplagan gäller.,
  • Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar, Lundeberg, Stefan; Olsson, Gunnar L., 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 246 s. ISBN: 9789144092447, LIBRIS-ID: 19731063, Senaste upplagan gäller.,
  • Henriksson, Olle; Lennermark, Ingalill, Värt att veta om vätskebalans: lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans, Johanneshov : MTM, 2017 - 1 CD-R LIBRIS-ID: 20900879, Senaste upplagan gäller.,
  • Pediatrik, Moëll, Christian; Gustafsson, Jan, 2:a upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 627 sidor ISBN: 9789147112968, LIBRIS-ID: 21139754, Senaste upplagan gäller.,