Kursplan för Examensarbete i omvårdnad - vård av äldre
Degree Project in Nursing - Elderly Care
Basdata
Särskild behörighet
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet - vård av äldre.
Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp på avancerad nivå.
Mål
Deltagarna ska under kursen fördjupa sin kunskap i huvudområdets vetenskapliga grund och integrera teoretiska och praktiska kunskaper i specialistområdet vård av äldre samt visa förmåga att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete. Målet är också att visa färdighet i vetenskapsteori och metod för att kunna delta i forskningsarbete och leda utvecklingen av evidensbaserad omvårdnad inom specialistområdet vård av äldre. Målet uppnås genom att deltagaren självständigt genomför, presenterar och försvarar ett examensarbete samt opponerar på ett annat examensarbete.
Lärandemål
- visa fördjupad kunskap inom huvudområdet omvårdnad och dess vetenskapliga grund
- visa fördjupad kunskap inom specialistområdet vård av äldre och dess vetenskapliga grund
- visa fördjupad kunskap i metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
- systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet
- planera och med adekvat metodik genomföra ett vetenskapligt arbete
- muntligt och skriftligt med vetenskaplig noggrannhet presentera, diskutera komplexa situationer och argumentera för val och slutsatser i forskningsprocessen
- utifrån ett omvårdnads- och samhällsperspektiv diskutera och argumentera för examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans
- tillämpa vårdetiska principer beaktande mänskliga rättigheter
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering
Innehåll
I kursen ingår att självständigt planera och genomföra ett examensarbete i omvårdnad med relevans för vård av äldre samt presentation och försvar av eget examensarbete. Systematisk sökning och kvalitetsvärdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner, muntlig och skriftlig presentation samt kritisk granskning av andras examensarbete ingår.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, föreläsningar och handledning.
Handledningen sker företrädesvis i seminarieform. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda, schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår.
Examensarbetet utförs i par om inte särskilda skäl föreligger.
Examination
Examinationen sker i tre steg:
- det skriftliga examensarbetet bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
- muntlig examination där deltagaren försvarar sitt arbete
- muntlig examination där deltagaren opponerar på ett annat examensarbete
För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända.
Som examinationstillfälle räknas de gånger deltagaren närvarat i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket deltagare anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet. Tidpunkter för provtillfällen ges vid start.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras enligt avtalet.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen är en kopia av 2VA005 Examensarbete i omvårdnad - vård av äldre, 15.0hp
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Design och metod
- Altman, Douglas G., Practical statistics for medical research, London: Chapman and Hall, 1991 ISBN: 0-412-38620-8, LIBRIS-ID: 8286190,
- Bettany-Saltikov, Josette; McSherry, Robert, How to do a systematic literature review in nursing: a step-by-step guide, 2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN: 9780335263806, LIBRIS-ID: 19466808,
- Djurfeldt, Göran; Larsson, Rolf; Stjärnhagen, Ola, Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder, 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 480 s. ISBN: 978-91-44-04896-3, LIBRIS-ID: 11690705,
- Evans, D, Systematic reviews of interpretiive research: interpretive data synthesis of processed data., Australian Journal of Advanced Nursing, 200220,(2), 22-26.,
- Morse, J.M., Critical Analysis of Strategies for Determining Rigor in Qualitative Inquiry., Qualitative Health Research, 201525(9), 1212-1222,
- Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice, 10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN: 9781496300232, LIBRIS-ID: 19245684,
- Sandelowski M, Barroso J & Voils CI., Using Qualitative Metasummary to Synthesize qualitative and Quantitative Descriptive Findings., Research in Nursing & Health, 200730, 99-111,
- Whittemore, R. och Knafl, K., The integrative review: updated methodology., Journal of Advanced Nursing, 200552: 546-553.,
- Creswell, John W.; Creswell, John W., Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches, 3rd ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, c2013. ISBN: 1-4129-9531-0, LIBRIS-ID: 12594489,
Teori och begrepp
- Nursing theorists and their work, Alligood, Martha Raile, 9. ed. : St. Louis, Missouri : Elsevier, cop. 2018 - xiv, 601 s. ISBN: 978-0-323-40224-8, LIBRIS-ID: 21263132,
- Meleis, Afaf Ibrahim, Theoretical nursing: development and progress, 5. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [2011], cop. 2012 - xiii, 672 s. ISBN: 9781605472119, LIBRIS-ID: 12223330,
- Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik, Wiklund Gustin, Lena; Bergbom, Ingegerd, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN: 978-91-44-11243-5, LIBRIS-ID: 20900395,
Etik
- Hermerén, Göran, God forskningssed, Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s. ISBN: 978-91-7307-189-5, LIBRIS-ID: 13982369, Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet,
- Sandman, Lars; Kjellström, Sofia, Etikboken: etik för vårdande yrken, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor ISBN: 9789144120539, LIBRIS-ID: 9j6pz75q7d56bxcw,
Att skriva och referera vetenskaplig text
- Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M., Forskning och skrivande: konsten att skriva enkelt och effektivt, Nilsson, Björn, Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s. ISBN: 91-44-03227-7, LIBRIS-ID: 9396007,
- Publication manual of the American Psychological Association, 6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN: 978-1-4338-0561-5 (pbk), LIBRIS-ID: 11503766,
- Greenhalgh, Trisha, Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter: grunden för en evidensbaserad vård, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN: 978-91-44-07271-5, LIBRIS-ID: 12543003,
- Agnafors, Marcus; Levinsson, Magnus, Att tänka uppsats: det vetenskapliga arbetets grundstruktur, Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 101 sidor ISBN: 9789151102269, LIBRIS-ID: r2rv1rqhpc1pvnxk,