Kursplan för Vetenskapsmetodik 1 och Etik

Philosophy of Science 1 and Ethics

Basdata

Kurskod: PIG010
Kursens namn: Vetenskapsmetodik 1 och Etik
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Podiatri
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Programnämnden för Podiatriprogrammet
Datum för fastställande: 2007-08-22
Reviderad av: Programnämnden för podiatriprogrammet
Senast reviderad: 2010-03-11
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2010

Särskild behörighet

Godkänt betyg i sammanlag 45 högskolepoäng varav 30 högskolepoäng i huvudämnet podiatri.

Mål

Målet med kursen är att den studerande utvecklar sitt etiska och vetenskapliga förhållningssätt till podiatrisk verksamhet. Kursen ska ge utrymme för egna reflektioner så att den som inte tänker forska på egen hand ändå ska kunna bli en reflekterande praktiker. Kunskaper Efter avslutad kurs skall studenten kunna: • Redogöra för grundläggande teorier, principer och begrepp inom den medicinska vetenskapsteorin och etiken Färdigheter Efter avslutad kurs skall studenten kunna: • Identifiera vetenskapsteoretiska, etiska samt forskningsetiska problem och argumentationsformer • Genomföra en vetenskapsteoretisk och etisk analys av ett vetenskapligt och etiskt och forskningsetiskt problem • På ett konsistent sätt argumentera för och emot ett handlingssätt Förhållningssätt Efter avslutad kurs skall studenten kunna: • Reflektera över egna och andras värderingar • Uppvisa ett etiskt och vetenskapligt förhållningssätt

Innehåll

Kursen innehåller en beskrivning av teorier om hur vetenskapen utvecklar sig, vad som förstås vid ett vetenskapligt paradigm, vad som förstås vid ett vetenskapligt faktum, vilka typer av vetenskaplig argumentation som förekommer i vetenskapliga texter, varför informerat samtycke är centralt vid klinisk forskning med människor, vilka etiska teorier, begrepp och principer som ligger till grund för medicinsk forskning med människor och djur samt för kliniska beslut, vad som förstås vid forskningsfusk och varför man inte får fuska. Kursen är indelat i tre moment: första momentet består av en intensiv kurs på sex dagar där föreläsningar varvas med gruppdiskussioner av fall och avslutas med en gemensam diskussion – ett sådant delmoment tar cirka två timmar och under en sexdagars period räknar vi med att hinna med tolv sådana delmoment. Moment två består av en tvåveckors period där de studerande får arbeta två och två om en fördjupningsarbete utifrån egna eller föreslagna teman. Sista momentet består av en redovisning av det egna arbetet samt en tentamen.

Arbetsformer

I kursen används både introducerande föreläsningar, gruppdiskussioner kring illustrerande fall, plenumdiskussioner där lärare sammanfattar, litteraturstudier, eget arbetet med handledning och presentation av egna arbetet.

Examination

Denna kurs examineras både genom skriftlig individuell tentamen och skriftlig och muntlig redovisning av arbete som genomföras parvis; kritisk granskning av annan grupps arbete ingår också som del av examinationen. Möjlighet att skriftligen tentera finns vid sex olika tillfällen Obligatorisk närvaro vid grupp- och plenardiskussioner. Vid uteblivande från obligatoriskt moment erhåller studenten en enskild ersättningsuppgift som beslutas av examinator.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd. Examination enligt denna kursplan erbjuds till och med HT 2010 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. I ämnet kommer köns- och kulturella aspekter att beaktas.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Johansson, Ingvar; Lynöe, Niels, Medicin och filosofi: en introduktion, 2., rev. och utvidgade uppl. : Göteborg : Daidalos, 1997 - 218 s. ISBN: 91-7173-065-6, LIBRIS-ID: 8371261,

Obligatorisk litteratur