Kursplan för Pedagogik, informationsteknologi och ledarskap

Pedagogics, information technology and leadership

Basdata

Kurskod: SHG010
Kursens namn: Pedagogik, informationsteknologi och ledarskap
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande: 2007-04-17
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2007

Särskild behörighet

Som förkunskapskrav gäller att studenten är antagen till sjuksköterskeprogrammet med grundläggande behörighet för högskolestudier i enlighet med högskoleförordningen 7 kap. (SFS 1998:1003). Dessutom gäller att 30 högskolepoäng från vardera termin ett, två och tre samt minst 15 högskolepoäng från termin fyra skall vara godkända.

Mål

Kursens mål är att studenten skall förvärva kunskaper i pedagogik för att i yrkesfunktionen som sjuksköterska kunna informera och undervisa patienter och närstående, samt handleda studerande och personal. Ytterligare mål är att förstå informationsteknologi inom hälso- och sjukvård för att kunna använda sig av och utvärdera kvalitetsstandards i sin kommande yrkesfunktion samt kunna använda datoriserade administrativa system i vårdarbete. Desutom är kursens mål att studenten skall förstå ledarskapets betydelse för personal och arbetsgrupper samt kunna analysera och utveckla strategier för att initiera och leda förändringsarbete inom omvårdnad och personalutveckling utifrån verksamhetens behov. I moment 1 skall studenten förvärva kunskap i pedagogik för att som stöd i sin yrkesfunktion som sjuksköterska kunna: - förstå kopplingen mellan personen, sammanhanget och lärandeprocessen - förstå kopplingen mellan lärande och tillämpning i sjuksköterskeyrket - analysera lärandeprocesser med hjälp av relevanta kommunikations- och inlärningsteorier - förstå individens förmåga att kunna tillgodogöra sig information i olika situationer, samt kunna tillämpa dessa kunskaper i sin kommande profession I moment 2 skall studenten förvärva kunskap i informations- och kommunikationsteknologi för att som stöd i sin yrkesfunktion som sjuksköterska kunna: - förstå hur informationsteknologi används och kan användas inom vården - förstå hur informationsteknologin är relaterad till etik, säkerhet och sekretess - förstå kommunikations- och lärandeprocesser i relation till dagens informationsteknologi - inse betydelsen av kommunikationsteorier i relation till teknologin I moment 3 skall studenten förvärva kunskap i ledarskap för att som stöd i sin yrkesfunktion som sjuksköterska kunna: - förstå hälso- och sjukvårdens organisation och ledarskap ur olika perspektiv, bl a genus- och jämställdhetsperspektiv, etik, etnicitet och makt - förstå organisations- och förändringsteoriers betydelse för att utveckla en verksamhet, samt identifiera strategier för förändringsarbete - redogöra för arbetsrätts-, jämställdhets- och arbetsmiljölagstiftning - kunna leda olika typer av möten i sin kommande yrkesfunktion

Innehåll

Kursen är indelad i tre moment: Moment 1: Pedagogik 3 hp Pedagogics 3 credits I momentet bearbetas olika pedagogiska teorier om lärande och strategier för information och undervisning. Likaså bearbetas olika lärandestrategier för att positivt stärka personalens motivation, vilja och mod att utveckla personliga kvaliteter och professionell kompetens. Moment 2: Informations - och kommunikationsteknologi 1.5 hp Information and communication technology 1.5 credits Momentet innehåller omvårdnadsinformatik och medicinsk informatiok Moment 3: Ledarskap 3 hp Leadership 3 credits För att belysa de särskilda förutsättningar som gäller för ledarskap inom omvårdnad analyseras organisation och ledarskap utifrån olika organisations- och ledarskapsteorier.

Arbetsformer

Arbetsformerna syftar till att integrera kursens tre delar pedagogik, informations- och kommunikationsteknologi samt ledarskap. Kursens arbetsformer syftar till att träna interaktion, kritisk reflektion och analys utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. I denna kurs används en rad olika arbetssätt för att stimulera ett aktivt kunskapssökande: föreläsningar, seminarier, gruppövningar, projektarbeten och individuella arbeten. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen. I studiehandledning och schema är obligatoriska moment angivna. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till anvisningar i studiehandledningen.

Examination

Bedömning av studenternas prestationer och kunskapsinhämtning sker fortlöpande under kursens gång. Moment 1 examineras med individuell skriftlig examination, muntlig examination i grupp. Projektarbete i grupp. Praktiska övningar. Moment 2 examineras med individuell skriftlig examination, muntlig examination i grupp. Projektarbete i grupp. Moment 3 examineras genom individuell skriftlig examination, muntlig examination i grupp. Praktiska övningar. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Granström, Kjell, Dynamik i arbetsgrupper: om grupprocesser på arbetet, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 197 s. ISBN: 91-44-00852-X, LIBRIS-ID: 10153393,
  • Maltén, Arne, Pedagogiska frågeställningar:: en introduktion till pedagogiken, Lund : Studentlitteratur, 1997 - 248 ISBN: 91-44-00125-8,
  • Maltén, Arne, Det pedagogiska ledarskapet, Lund : Studentlitteratur, 2000 - 264 s. ISBN: 91-44-01389-2, LIBRIS-ID: 8352922, http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/7298-01/height/320/width/320/bild.jpg,
  • Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.n 2007 = 38. uppl., Raadu, Gunnel, Stockholm : Liber, 2007 - 727 s. ISBN: 978-91-47-08420-3, LIBRIS-ID: 10324013,
  • Patientundervisning, Klang Söderkvist, Birgitta, Lund : Studentlitteratur, 2001 - 164 s. ISBN: 91-44-01453-8, LIBRIS-ID: 8352949,
  • Ruland, Cornelia M., Vårdinformatik: hur användning av informations- och kommunikationsteknologi kan utveckla vård och omvårdnad, Larson, Per, Stockholm : Natur och kultur, 2002 - 284, [1] s. ISBN: 91-27-09005-1 (inb.), LIBRIS-ID: 8439507,