Kursplan för Geriatrisk omvårdnad och hemsjukvård - klinisk utbildning, uppdragsutbildning
Geriatric nursing and homecare - clinical education, contract education
Basdata
Särskild behörighet
Som förkunskapskrav gäller att studenten är antagen till sjuksköterskeprogrammet med grundläggande behörighet för högskolestudier i enlighet med högskoleförordningen 7 kap. (SFS 1998:1003). Dessutom gäller att 30 högskolepoäng från vardera termin ett, två, tre och fyra samt minst 15 högskolepoäng från termin fem skall vara godkända.
Mål
Kursens mål är att studenten skall förvärva fördjupad träning i att självständigt identifiera, bedöma behov av stöd och utvärdera omvårdnad utifrån ett resurs- och holistiskt perspektiv på patienten. Därutöver skall studenten förvärva fördjupad träning i omvårdnadsdokumentation baserat på omvårdnadsteoretiskt tänkande. Ytterligare mål är att studenten skall fördjupa reflektionen över etik- och livsåskådningsfrågor vid vård av äldre samt fördjupa kunskaper i omvårdnad av patient vid livets slut inklusive bemötande av närstående. Vidare mål är att studenten självständigt skall bedriva hälsofrämjande och förebyggande vård på samhällsnivå utifrån ett kulturellt-, socioekonomiskt-, genus- och åldersperspektiv. Kursen mål omfattar även fördjupad träning i familjefokuserad omvårdnad för att stimulera närståendes delaktighet och inflytande i vårdandet samt träning i det administrativa och pedagogiska ledarskapet som sjuksköterska. Målet är även att studenten med utgångspunkt i kliniskt vård- och rehabiliteringsarbete skall träna i att samarbeta med andra vårdprofessioner för att få förståelse för andras kompetensområden. I moment 1 skall studenten efter genomgången kurs - förstå omvårdnadsprocessens tillämpning inom geriatrisk omvårdnad - identifiera och uppmärksamma hälsoresurser relaterade till åldrandet samt fördjupa kunskaper om innebörden av att leva med fysiska, psykiska och intellektuella funktionshinder - förvärva insikter i vårdplanering med patient, närstående och olika yrkesgrupper samt det multidisciplinära teamets ansvar för informationsöverföring mellan sluten och öppen vård - fördjupa kunskaperna om pensionärs-, handikapps- och patientorganisationer som externa stödresurser - fördjupa insikter om olika servicefunktioners betydelse inom geriatrisk omvårdnad och hemsjukvård - fördjupa förståelsen för långtidssjukas levnadsvillkor och för samhällets resurser som stöd utifrån vårdpolitiska målsättningar - öka medvetenheten om olika vårdmiljöers betydelse för att stimulera ett aktivt och meningsfullt liv hos patienten inom geriatrisk vård och hemsjukvård - förstå innebörden av lagar och författningar relevanta för geriatrisk omvårdnad inom sjuksköterskans ansvarsområde - fördjupa insikter om hälsoekonomi inom geriatrisk omvårdnad och hemsjukvård - analysera och värdera olika kvalitetssystem inom geriatrisk omvårdnad och hemsjukvård - fördjupa kunskaperna om god omvårdnad av patient i livets slutskede - analysera vårdetiska problemställningar relaterade till åldrande och död - öka medvetenheten om prioriteringar inom geriatrisk omvårdnad och hemsjukvård I moment 2 skall studenten efter genomgången kurs - självständigt utföra individspecifik omvårdnad baserad på omvårdnadsdiagnostik ur ett holistiskt och resursperspektiv på den äldre patienten - medverka till skapande av goda sociala miljöer för bl.a. ätande, aktiviteter och umgänge i dagligt liv - fördjupa och tillämpa omvårdnadens metoder med fokus på ADL-aktiviteter, egenvårdrehabiliterande förflyttningsteknik och hjälpmedel samt skapande aktiviteter såsom drama, rollspel, konst, musik och humor - utföra omvårdnad av patient vid livets slut och medverka till en god relation och ett gott stöd till närstående - få insikt om kvalitetssystem inom geriatrisk omvårdnad samt identifiera och formulera kvalitetsindikatorer för omvårdnad - identifiera, utveckla och bevara personliga kvaliteter och medvetenhet om värdekonflikter inom geriatrisk omvårdnad - självständigt informera, ge hälsoupplysning och undervisning till patienter och närstående samt undervisning och handledning till studerande och personal - självständigt träna arbetsledarrollen såväl administrativt som pedagogiskt vid vårdplaneringsmöten i samverkan med andra professioner - träna arbetsledarskap avseende mentorskap och omvårdnadshandledning - självständigt presentera patientsituationer samt initiera och medverka i kliniska seminarier - tillämpa omvårdnadsinformatik: träning i datorbaserad omvårdnadsdokumentation och evidensbaserad geriatrisk omvårdnad och hemsjukvård samt användning av omvårdnadsbedömningsinstrument I moment 3 skall studenten efter genomgången kurs - förstå omvårdnadsprocessens tillämpning inom hemsjukvård - självständigt utföra individspecifik omvårdnad baserad på omvårdnadsdiagnostik ur ett holistiskt och resursperspektiv på patienten inom hemsjukvården - självständigt träna omvårdnadens metoder med fokus på pedagogiska aktiviteter och utvecklingsaktiviteter - identifiera och stödja hälsoresurser hos patienter inom hemsjukvård - analysera vårdetiska problemställningar relaterade till vård i hemmiljö - identifiera och formulera kvalitetsindikatorer för omvårdnad inom hemsjukvård - identifiera och beakta genus- och kulturella aspekter i omvårdnadsarbetet i hemmiljö - informera om och tillämpa lagar och författningar relevanta för hemsjukvård inom sjuksköterskans ansvarsområde - självständigt handla i komplexa omvårdnadssituationer i hemmiljön - självständigt informera, ge hälsoupplysning och egenvårdsrådgivning till patienter och närstående samt undervisning och handledning till studerande och personal - självständigt träna arbetsledarrollen i olika hemmiljöer med hänsyn till både etiska aspekter och tvärprofessionell samverkan - träna arbetsledarskap avseende mentorskap och omvårdnadshandledning som intervention för att stärka ensamarbete, intima vårdrelationer och beroendeförhållanden I moment 4 skall studenten efter genomgången kurs - med hög grad av självständighet tillgodose patientens behov av medicinsk behandling- omvårdnad och rehabilitering - utveckla sin egen professionella kompetens och få perspektiv på sin egen yrkesroll i teamarbetet - utveckla förståelse för andra professioners kompetens och yrkesroller samt förståelsen för patienten som en resurs i vården - få fördjupad insikt om innebörden av ett yrkesetiskt förhållningssätt - utveckla fördjupad förståelse för kommunikation och lagarbete
Innehåll
Kursen är indelad i fyra moment: Moment 1 Geriatrisk omvårdnad och hemsjukvård 1.5 hp Geriatric nursing and home care 1.5 credit Utifrån ett egenvårdsrehabiliterande perspektiv och med omvårdnadens metoder: tillämpa ADL-aktiviteter, pedagogiska aktiviteter, skapande aktiviteter samt mognads- och utvecklingsaktiviteter för att stödja patienter att så självständigt som möjligt klara av sin livssituation med bevarande av livsglädje och livsmening. Speciellt fokus är möjligheter och begränsningar relaterade till vårdmiljöer, multiprofessionella team och informationsöverföring mellan öppna och slutna vård- och omsorgsformer. Moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning - geriatrisk omvårdnad 3 hp Clinical education - geriatric nursing 3 credits Moment 3 Verksamhetsförlagd utbildning hemsjukvård 3 hp utbytbar mot Moment 4 Clinical education home care 3 credits Moment 4 Multiprofessionell klinisk utbildning (KUA) 3 hp utbytbar mot Moment 3 Multiprofessional clinical education 3 credits Den verksamhetsförlagda utbildningen består av två sammanhängande perioder inom geriatrisk vård och rehabilitering respektive hemsjukvård där studenten skall utveckla sin självreflektion över egna värderingar kring åldrandet och äldres vårdbehov samt egna attityder till döendet för att på detta sätt medvetandegöra personlig och professionell kompetens att stödja den enskilda patienten. I hemsjukvård skall studenten utveckla sin självreflektion över egna tankar om innebörden av att vårdas i hemmiljö. En röd tråd under den verksamhetsförlagda utbildningen är administrativ och pedagogisk ledarskapskompetens baserad på studentens personliga kvaliteter att leda, organisera och samverka samt att kunna inspirera, stimulera och stödja andras resurser. Moment 4 Multiprofessionell klinisk utbildning (KUA) 3 hp - utbytbar mot moment 3 Multiprofessional clinical education 3 credits I moment 4 skall studenten arbeta i, träna och fördjupa den egna yrkesrollen genom att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera omvårdnad i samråd med patienten, leda arbetslag och självständigt kunna prioritera och fördela omvårdnadsarbete samt att utföra medicinska ordinaritoner och behandlingar samt i samråd med patient och dennes närstående kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning samt tillgodose patientens behov av kunskap, information och hälsorådgivning.
Arbetsformer
Arbetsformerna syftar till att dels integrera utbildningens kunskapsfält (omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, samhälls- och beteendevetenskap) dels integrera teoretisk kunskap i klinik, och klinisk kunskap i teori. Dessutom syftar arbetsformerna till träning av ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk reflektion och analys. I denna kurs används följande arbetsformer: basgruppsarbete, föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, färdighetsträning och klinisk utbildning. Under verksamhetsförlagd utbildning ingår handledning och reflektion individuellt och i grupp. I moment 4 används seminarier, litteraturstudier, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning. I den verksamhetsförlagda utbildningen ingår reflektion individuellt och i grupp. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen. Basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning är alltid obligatoriskt, i övrigt hänvisas till studiehandledning och schema där obligatoriska moment är angivna. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till anvisningar i studiehandledningen.
Examination
Bedömning av studenternas prestationer och kunskapsinhämtning sker fortlöpande under kursens gång. Denna kurs examineras genom individuella skriftliga studieuppgifter och praktiska prov. Moment 1 examineras genom en skriftlig individuell examinationsuppgift. Moment 2 examineras genom en skriftlig och muntlig individuell examinationsuppgift samt genom individuell uppföljning av kliniska färdigheter. Moment 3 examineras genom en skriftlig individuell examinationsuppgift med uppföljning i seminarieform samt genom individuell uppföljning av kliniska färdigheter. Obligatoriskt deltagande: Obligatorisk undervisning förekommer i kursen. Basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning är alltid obligatoriskt, i övrigt hänvisas till studiehandledning och schema där obligatoriska moment är angivna. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till anvisningar i studiehandledningen. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkt för prov anges vid kursstart. Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studenternas prestationer. Halvtids- och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig plan upprättas senast vid halvtidsbedömningen av ansvarig lärare tillsammans med yrkeshandledare. Studenten ska ha uppfyllt kraven för de moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får genomgås ytterligare en gång.
Övriga föreskrifter
Kursen samläses med kursen: Geriatrik och hemsjukvård 7.5 hp