Kursplan för Hälsofrämjande arbete - klinisk utbildning, uppdragsutbildning
Health promotion - clinical education, contract education
Basdata
Särskild behörighet
Som förkunskap gäller att studenten är antagen till sjuksköterskeprogrammet med grundläggande och särskild behörighet för högskolestudier i enlighet med högskoleförordningen 7 kap. (SFS 1998:1003). Dessutom gäller att 30 högskolepoäng från vardera termin ett, två, tre och fyra samt minst 15 högskolepoäng från termin fem skall vara godkända.
Mål
Kursens mål är att studenten skall förvärva kunskap om folkhälsovetenskap och dess metoder samt hälsofrämjande arbete inom hälsovård utifrån såväl ett individperspektiv som ett gender, kulturellt, socioekonomiskt och psykosocialt perspektiv. Målet i moment 1 är att studenten skall förvärva kunskap i folkhälsovetenskap för att som stöd i sin yrkesfunktion som sjuksköterska - kunna redogöra för skillnaden mellan hälso- och folkhälsobegreppen - kunna redogöra för de olika yrkesrollerna inom folkhälsoarbete och folkhälsovetenskap och därvid beröra grundläggande etiska frågeställningar - känna till huvuddragen i den globala hälsoutvecklingen över tid - känna till grunderna i folkhälsovetenskapligt synsätt och metodval Målet i moment 2 är att studenten skall förvärva kunskaper i hälsofrämjande arbete för att som stöd i sin yrkesfunktion som sjuksköterska - kunna förstå basala begrepp och teorier inom hälsofrämjande arbete - kunna identifiera livsstilsmönster och riskfaktorer - känna till strategier för stressprevention ur individ-, grupp- och samhällsperspektiv - ha kunskap om policyarbete som en strategi för hälsofrämjande arbete inom olika arenor såsom skolor och arbetsplatser - kunna förstå vikten av hälsofrämjande interventioner som syftar till att stärka individens egenvårdskapacitet I moment 3 skall studenten förvärva kunskaper i hälsofrämjande arbete för att som stöd i sin yrkesfunktion som sjuksköterska - förstå folkhälsoarbetets organisation samt betydelsen av samordning mellan olika preventionsprogram - kunna medverka i att identifiera livsstilsmönster och riskfaktorer - kunna medverka i interventionsprogram såsom stressprevention, kostrådgivning och rökavvänjning - kunna uppmärksamma människors livsvillkor utifrån ett gender, kulturellt, socioekonomiskt och psykosocialt perspektiv - kunna formulera och utvärdera dokumentation och bedömningsinstrument - kunna tillämpa lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter inom folkhälsoarbete
Innehåll
Kursen är indelad i tre moment: Moment 1: Folkhälsovetenskap 1.5 hp Public health sciences 1.5 credit Under kursen ges en introduktion till begrepp, teorier och metoder inom folkhälsovetenskap samt till olika policyprogram inom folkhälsoarbete. Moment 2: Hälsofrämjande arbete 1.5 hp Health promotion 1.5 credit Utifrån ett folkhälsovetenskapligt perspektiv studeras strategier för hälsofrämjande arbete inom primär hälso- och sjukvård med fokus på livsstilsmönster och riskfaktorer ur såväl ett individ- som familje- och samhällsperspektiv. Moment 3: Klinisk utbildning hälsofrämjande arbete 4.5 hp Clinical education - health promotion 4.5 credits Den kliniska utbildningen består av en sammanhängande period inom primär hälso- och sjukvård där studenten under handledning tränar iakttagelser, bedömning och att vidta interventionsåtgärder utifrån individens egenvårdskapacitet.
Arbetsformer
Arbetsformerna syftar till att dels integrera utbildningens kunskapsfält (omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, samhälls- och beteendevetenskap) dels till integrering av teoretisk kunskap i klinik, och klinisk kunskap i teori. Dessutom syftar arbetsformerna till träning av ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk reflektion och analys. I denna kurs används följande arbetsformer: basgruppsarbete, föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, diskussionsforum, färdighetsträning och klinisk utbildning. Under verksamhetsförlagd utbildning ingår handledning och reflektion individuellt och i grupp. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen. Basgruppsarbete och verksamhetsförlagd utbildning är alltid obligatoriskt, i övrigt hänvisas till studiehandledning och schema där obligatoriska moment är angivna. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till anvisningar i studiehandledningen.
Examination
Bedömning av studenternas prestationer och kunskapsinhämtning sker fortlöpande under kursens gång. Moment 1 Folkhälsovetenskap examineras genom muntlig examination Moment 2 Hälsofrämjande arbete examineras genom en skriftlig rapport Moment 3 Klinisk utbildning hälsofrämjande arbete examineras genom bedömning på vårdcentral av verksamhetsförlagd utbildning. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart. Under verksamhetsförlagd utbildning sker sker en fortlöpande bedömning av studenternas prestationer. Halvtids- och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig plan upprättas senast vid halvtidsbedömningen av ansvarig lärare tillsammans med yrkeshandledare. Studenten ska ha uppfyllt kraven för de moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får genomgås ytterligare en gång.
Övriga föreskrifter
Kursen kan samläsas med kurs: Kvinnors och barns hälsa klinisk utbildning, 7,5 hp