Kursplan för Psykiatrisk omvårdnad - klinisk utbildning 2, uppdragsutbildning

Psychiatric nursing - clinical education 2, contract education

Basdata

Kurskod: USK008
Kursens namn: Psykiatrisk omvårdnad - klinisk utbildning 2, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: G2 - Grundnivå 2
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande: 2007-06-20
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2007

Särskild behörighet

Som förkunskapskrav gäller att studenten är antagen till sjuksköterskeprogrammet med grundläggande behörighet för högskolestudier i enlighet med högskoleförordningen 7 kap. (SFS 1998:1003). Dessutom gäller att 30 högskolepoäng från vardera termin ett och två samt minst 15 högskolepoäng från termin tre skall vara godkända varav 4.5 högskolepoäng ska omfatta kursen Somatisk omvårdnad – klinisk utbildning, 7.5 högskolepoäng Moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning – somatisk omvårdnad 4.5 högskolepoäng samt 4.5 högskolepoäng skall omfatta kursen Somatisk medicin – klinisk utbildning, 7.5 högskolepoäng Moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning – somatisk medicin 4.5 högskolepoäng.

Mål

Målet med kursen är att studenten skall fördjupa sina kunskaper i att observera och bedöma patientens hälsoresurser och hälsohinder samt förvärva kunskaper att identifiera möjligheter till bevarande av hälsa. Ytterligare mål är att träna omvårdnadsdiagnostik som omvårdnads-handledningar som stödjer patienten att så självständigt som möjligt klara sin livssituation. Dessutom är målet med kursen att studenten skall förvärva fördjupad träning i omvårdnadsdoku-mentation. I moment 1 skall studenten förvärva fördjupad kunskap i omvårdnad genom att - förstå omvårdnadsprocessens tillämpning inom psykiatrisk vård med speciellt fokus på omvårdnadsdiagnostik och omvårdnadshandlingar - fördjupa omvårdnadens metoder inom psykiatrisk vårdkontext - utveckla sin kunskap om vad det innebär att leva med ångest - förstå mötets och kontinuitetens betydelse för vårdrelation - utveckla sin kunskap kring etiska dilemman och tvång i vården relaterat till etiska teorier samt juridiska frågor - reflektera över emotionsteoriers betydelse för att förstå psykiskt lidande - vidareutveckla sin förmåga att vårda patienter vid trauman och kriser - få insikt i familjefokuserad omvårdnad och pedagogiska metoder som stöd för patienter och deras närstående - identifiera hälsorisker i patientens miljö och livsföring såsom beroende och missbruk - få insikt i kvalitetsutveckling inom psykiatrisk vård - vidareutveckla medvetenhet om omvårdnadsinformatik: evidensbaserad psykiatrisk omvårdnad, datorbaserad omvårdnadsdokumentation och bedömningsinstrument - förstå innebörden av lagar och författningar relaterade till sjuksköterskans ansvarsområde inom psykiatrisk vård - få kännedom om skapande och fysiska aktiviteters betydelse för psykisk hälsa och ohälsa I moment 2 skall studenten förvärva fördjupad kunskap i omvårdnad genom att - identifiera omvårdnadsprocessen inom psykiatrisk vård, samt utföra omvårdnad med bevarande av patientens egna hälsoresurser - medverka i organisationen, administrationen, genomförandet och utvärderingen av omvårdnadsarbetet - uppmärksamma jämställdhet, mångfald och internationellt perspektiv inom psykiatrisk omvårdnad - medverka i omvårdnadshandledning och undervisning - genomföra pedagogiska insatser - utföra omvårdnadshandlingar i samband med behandlingar, såsom motivationsarbete och information - beskriva och analysera etiska problemsituationer med inriktning på tvång - få en inblick i kvalitetsutveckling samt i att formulera kvalitetsstandards för psykiatrisk omvårdnad - träna sig i att använda skattningsskalor samt utföra observationer och intervjuer med fokus på individens resurser vid insamling av patientdata - främja patientens egen motivation och självkänsla som resurser i återhämtningen - uppmärksamma närståendes behov och resurser för att få förståelse för deras livssituation och behov av stöd - bli medveten om relationens och samtalets betydelse för hälsoprocessen - uppmärksamma de psykiskt funktionshindrades livssituation i relation till samhällets ansvar, krav och resurser - studera psykiatrisk omvårdnad ur såväl ett vårdorganisatoriskt som samhälleligt perspektiv - förstå ledarskapets betydelse för god psykiatrisk omvårdnad - kunna presentera och analysera en individs situation ur ett hälsoperspektiv inom psykiatrisk vårdkontext - värdera och respektera sjuksköterskans grundläggande värderingar och kunskap i samverkan med andra yrkesgrupper

Innehåll

Kursen är indelad i två moment: Moment 1. Psykiatrisk omvårdnad 3 högskolepoäng Psychiatric nursing 3 credits Utifrån ett emotionsteoretiskt perspektiv och med omvårdnadsprocessen som ram studeras patientens resurser för egenvård och självbestämmande vid psykisk ohälsa. Moment 2. Verksamhetsförlagd utbildning - psykiatrisk omvårdnad 4.5 högskolepoäng Clinical education - psychiatric nursing 4.5 credits Den verksamhetsförlagda utbildningen består av en sammanhängande period inom psykiatrisk vård och omsorg där studenten utifrån en subjektssyn på patienten fördjupar och tränar omvårdnadens metoder; skapande och utvecklingsbefrämjande aktiviteter samt omvårdnadsdokumentation. Etiska dilemman relaterade till tvång och integritet, bearbetas. Under den verksamhetsförlagda utbildningen skall studenten utveckla sin förmåga till självreflektion avseende egna värderingar rörande personer med psykisk ohälsa och sin förmåga att vårda, samverka med andra och vara ledare. Dessutom ska studenten öka sina kunskaper om värdekonflikter och egna resurser i konfliktbearbetning. Hela kursen har fokus på att fördjupa kunskaperna i vetenskaplig metod med inriktning på olika vetenskapliga metoder och olika omvårdnadsteorier som används inom psykiatrisk om-vårdnadsforskning.

Arbetsformer

Arbetsformerna syftar till att dels integrera utbildningens kunskapsfält (omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, samhälls- och beteendevetenskap) dels till integrering av teoretisk kunskap i klinik, och klinisk kunskap i teori. Dessutom syftar arbetsformerna till träning av ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk reflektion och analys. I denna kurs används följande arbetsformer: föreläsningar, basgruppsarbete, seminarier, litteraturstudier, färdighetsträning samt klinisk utbildning. Under den kliniska utbildningen ingår handledning och reflektion individuellt och i grupp. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen. Basgrupsarbete och verksamhetsförlagd utbildning är alltid obligatoriskt, i övrigt hänvisas till schema där obligatoriska moment är angivna. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare.

Examination

Bedömning av studenternas prestationer och kunskapsinhämtning sker fortlöpande under kursens gång. Moment 1 examineras genom individuell skriftlig tentamen Moment 2 examineras genom individuell praktisk examination Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart. Under verksamhetsförlagd utbildning sker sker en fortlöpande bedömning av studenternas prestationer. Halvtids- och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig plan upprättas senast vid halvtidsbedömningen av ansvarig lärare tillsammans med yrkeshandledare. Studenten ska ha uppfyllt kraven för de moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkten för prov anges vid kursstart. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får genomgås ytterligare en gång.

Övriga föreskrifter

Kursen samläses med kursen: Psykiatri – klinisk utbildning 7.5 hp