Utbildningsplan för Fysioterapeutprogrammet
Study Programme in Physiotherapy
Basdata
Idrott och hälsa 1, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Fysioterapeutexamen
(Degree of Bachelor of Science in Physiotherapy)
Medicine kandidatexamen med huvudområdet fysioterapi*
(Degree of Bachelor of Medical Science with a Major in Physiotherapy)*
Student som uppfyller fordringarna för examen skall på begäran få examensbevis.
Mål
Mål enligt högskolelagen
Mål för grundnivå enligt högskolelagen
Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Mål enligt högskoleförordningen
Mål för fysioterapeutexamen enligt högskoleförordningen
För fysioterapeutexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som fysioterapeut.
Kunskap och förståelse
För fysioterapeutexamen ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar individers och gruppers hälsa,
- visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
- visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För fysioterapeutexamen ska studenten
- visa förmåga att självständigt och i samverkan med individen genomföra fysioterapeutiska åtgärder samt förmåga att initiera och medverka i hälsofrämjande, behandlande, habiliterande och rehabiliterande arbete på individ-, grupp- eller samhällsnivå,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra vägledande uppgifter,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För fysioterapeutexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter eller patienter, deras närstående och andra grupper, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Mål för kandidatexamen enligt högskoleförordningen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Innehåll och upplägg
Programmet innefattar huvudområdet fysioterapi som har människan i rörelse som utgångspunkt. Det handlar om att förstå, utveckla och använda kroppens rörelseförmåga och funktion på ett ändamålsenligt sätt för att främja hälsa, i samspel med de krav och förutsättningar som omgivningen ställer.Innehållet innefattar även naturvetenskap såsom anatomi, fysiologi och medicinska ämnen samt humaniora/samhällsvetenskap som psykologi, pedagogik och beteendemedicin. Utbildningen ska ge grunden till ett självständigt yrkesansvar som fysioterapeut utifrån ett process- och beslutsorienterat arbetssätt, vilket omfattar resonemang om undersökning, bedömning, målsättning, intervention, utvärdering och dokumentation med patienten/klienten i centrum. Studenten ges förutsättningar att planera och genomföra åtgärder på gällande evidens och i samspel med klienten, eventuella närstående och andra yrkesgrupper. Interaktion (kommunikation/samspel) och lärande är viktiga komponenter i ämnet.
Utbildningsinnehållet ger stöd för att studenten ska utvecklas i rollen som expert på samspelet mellan rörelse, funktion och hälsa; som kommunikatör för att kommunicera effektivt och utveckla ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, klienter, närstående och andra professioner; som medarbetare i team för att tillsammans med andra tillgodose bästa möjliga vård; som ledare för att hantera och prioritera tillgänglig tid och resurser på ett sätt som främjar hållbar utveckling; som förespråkare för hälsa för att främja hälsa och välbefinnande på individ- grupp- och samhällsnivå; som reflekterande praktiker för att ta ansvar för sitt kontinuerliga lärande och sin utveckling inom fysioterapi och som professionell fysioterapeut genom att alltid beakta ett etiskt och professionellt beteende utifrån evidens, riktlinjer och lagstiftning.
År ett lägger grunden till en förståelse för kropp, rörelse, funktion och hälsa utifrån ett biopsykosocialt perspektiv och omfattar ämnena anatomi, fysiologi, psykologi, och rörelsevetenskap. Året omfattar även grunderna i förståelse för kunskapsområdet fysioterapi i relation till andra professioner och innefattar en veckas fältstudier.
År två utvecklar studenternas förmåga att tillämpa grundläggande kunskaper från år ett avseende undersökning, bedömning, intervention, utvärdering och dokumentation i olika kliniska kontexter och att arbeta utifrån ett professionellt förhållningssätt. Kurser i medicinska ämnen varvas med ämnet fysioterapi, för att utveckla grundläggande kunskaper om både medicinska indikationer och kontraindikationer för fysioterapeutisk intervention.
År tre stödjer studenternas utveckling av självständig yrkesutövning och professionsutveckling i klinisk kontext, erbjuder fördjupning inom någon del av området samt belyser fysioterapi och fysioterapeutens roll ur ett vetenskapligt och globalt perspektiv. I början av år tre gör studenterna ett vetenskapligt arbete och får öva på att arbeta i och leda en klinisk verksamhet i samverkan med andra professioner. Inom år tre har studenterna möjlighet till utbyte med annat land.
Vetenskapliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt
Programmet är grundat i pedagogisk forskning och professionens beprövade erfarenhet om vad som är effektiva metoder för lärande. För att lägga grunden för ett vetenskapligt förhållningssätt och evidensbaserat arbetssätt introduceras vetenskapsteori, informationssökning och akademiskt skrivande tidigt i utbildningen. En dialog kring vetenskap och beprövad erfarenhet integreras i undervisning kopplat till fysioterapeutiska interventioner och studenten tränar kritisk granskning. Studenternas kunskaper och färdigheter inom vetenskaplig teori och metod fördjupas sedan genom ett examensarbete inom fysioterapi där studenterna utforskar kunskapsluckor inom fysioterapeutisk forskning.
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan ochintegrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation, hospitering eller fältstudier inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, omsorg eller annan relevant verksamhet.
Campusbaserad undervisning varvas med verksamhetsförlagd utbildning (VFU) under hela programmet. Stor vikt läggs vid utveckling av kliniskt resonerande, professionellt förhållningssätt, samt ett säkert och personcentrerat arbetssätt. VFU består av fältstudier samt terminsspecifika moment inom slutenvård, kommunal vård, rehabilitering samt öppenvård. VFU är förlagd inom Stockholms län och sker under handledning av kliniskt verksamma fysioterapeuter med stöd av modellen för pedagogisk kompetens och lärandemodell i VIL som tagits fram i samarbete med Region Stockholm. Under sista året, har studenter möjlighet att genomföra VFU i annat land.
Ämnesöverskridande perspektiv
Genom programmets kurser integreras perspektiv och mål kopplat till etik, hållbar utveckling, lika villkor, internationalisering och interprofessionell kompetens. De ovan nämnda perspektiven ger studenter förutsättningar att erbjuda jämlik vård och omsorg i en mångkulturell hälso- och sjukvårdskontext och att utveckla färdigheter för att kunna samarbeta, kommunicera och lära av och med andra professioner för en säker och effektiv vård. Vidare bidrar integreringen till att stödja utveckling av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt för att inom sin profession kunna fatta beslut och prioritera med hänsyn till etiska frågeställningar och utifrån en medvetenhet om planetära gränser.
Övriga riktlinjer
Betygsskala
Som betyg används uttrycken Underkänd eller Godkänd. Annan betygsskala kan förekomma på programöverskridande kurser. Betygsskalan framgår av kursplan.
Undervisningsspråk
Merparten av programmets kurser ges på svenska. Undervisning på engelska förekommer och engelsk- och svenskspråkig litteratur används.
Särskilda behörighetskrav till kurs inom program
Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven går att hitta i kursplanerna. I de fall där kraven är kopplade till uppflyttning till högre termin, finns dessa behörighetskrav beskrivna på programwebben. Det kan även finnas särskilda behörighetskrav inom en termin om en kurs kräver vissa förkunskaper.
Riktlinjer för att avbryta verksamhetsförlagd utbildning under pågående kurs
En students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Hur denna typ av ärenden handläggs ska framgå av kursplanen.
Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätt ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt VFU.
Studieplan med ingående kurser
Termin. Kursbenämning. Hp. Huvudområde. Nivå och progression.
1. Hälsa, vetenskap och profession inom fysioterapi. 8,5 hp. Fysioterapi. Grund (G1).
1. Anatomi. 6 hp. Grund.
1. Fysiologi. 9 hp. Grund.
1. Rörelsevetenskap. 6,5 hp. Fysioterapi. Grund (G1).
2. Grundläggande undersökningsmetodik inom fysioterapi. 6 hp. Fysioterapi. Grund (G1).
2. Psykologi. 4,5 hp. Grund.
2. Smärta ur ett fysioterapeutiskt och fysiologiskt perspektiv. 7,5 hp. Fysioterapi. Grund (G1).
2. Fysisk aktivitet ur ett fysioterapeutiskt och fysiologiskt perspektiv. 12 hp. Fysioterapi. Grund (G1).
3. Medicinska ämnen 1. 7,5 hp. Grund.
3. Fysioterapi inriktning slutenvård. 6 hp. Fysioterapi. Grund (G1).
3. Verksamhetsförlagd utbildning inriktning slutenvård. 10,5 hp. Fysioterapi. Grund (G1).
3. Beteendemedicin och prevention. 6hp. Fysioterapi. Grund (G1).
4. Medicinska ämnen 2. 7,5 hp. Grund.
4. Fysioterapi inriktning habilitering och rehabilitering. 6 hp. Fysioterapi. Grund (G1).
4. Verksamhetsförlagd utbildning inriktning habilitering och rehabilitering. 16,5 hp. Fysioterapi. Grund (G1).
5. Vetenskapsmetodik. 4,5 hp. Fysioterapi. Grund (G2).
5. Examensarbete i fysioterapi. 15 hp. Fysioterapi. Grund (G2).
5. Verksamhetsförlagd utbildning inriktning interprofessionellt teamarbete. 3 hp. Fysioterapi. Grund (G2).
5. Hälsopromotion ur ett globalt perspektiv. 7,5 hp. Grund.
6. Fysioterapi inriktning primärvård. 7,5 hp. Fysioterapi. Grund (G2).
6. Verksamhetsförlagd utbildning inriktning primärvård. 10,5 hp. Fysioterapi. Grund (G2).
6. Klinisk fördjupning och professionsutveckling. 12 hp. Fysioterapi. Grund (G2).