Utbildningsplan för Psykoterapeutprogrammet

Study Programme in Psychotherapy

Basdata

Programkod: 2PT26
Programmets namn: Psykoterapeutprogrammet
Inriktningar:

Programmet har två inriktningar:

  • Kognitiv beteendeterapi (Cognitive Behavioural Therapy)
  • Kognitiv beteendeterapi för specialisering i psykologisk behandling/psykoterapi (Cognitive Behavioural Therapy for Specialisation in Psychological Treatment/Psychotherapy)
Högskolepoäng: 90
Gäller från: Hösttermin 2026
Senast reviderad: 2025-05-14
Reviderad av: Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Diarienummer: 3-4029/2024
Behörighetskrav:

Inriktning kognitiv beteendeterapi

Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, socionomexamen, eller annan motsvarande examen (kandidatexamen/yrkesexamen) om minst 180 hp inom vårdrelaterat ämne.

För sökande med socionomexamen eller med annan motsvarande examen om 180 hp inom vårdrelaterat ämne krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning om 45 hp eller motsvarande.

För samtliga sökande krävs att tidigare i) utbildning i psykoterapeutisk teori och metod samt ii) psykoterapihandledning på eget patientarbete, främst ska ha varit inom en kognitiv beteendeteoretisk referensram, eller att sökanden på annat sätt har inhämtat motsvarande kunskaper.

Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under hela studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande om minst 25% av heltid, och att dessa arbetsuppgifter kan utgöra grund för terapihandledningen under utbildningen.

Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Inriktning kognitiv beteendeterapi för specialisering i psykologisk behandling/psykoterapi

Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser). Dessutom krävs att tidigare i) utbildning i psykoterapeutisk teori och metod inom psykologutbildningen samt ii) psykoterapihandledning på eget patientarbete, främst ska ha varit inom en kognitiv beteendeteoretisk referensram, eller att sökanden på annat sätt har inhämtat motsvarande kunskaper.

Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under hela studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande om minst 25% av heltid, och att dessa arbetsuppgifter kan utgöra grund för terapihandledningen under utbildningen.

Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Huvudområde: Psykoterapi
Examen:

Psykoterapeutexamen
(Postgraduate Diploma in Psychotherapy)

För psykoterapeutexamen skall studenten under utbildningen ha haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska uppgifter.

Student som uppfyller fordringarna för en examen skall på begäran få examensbevis.

Mål

Mål enligt högskolelagen

Utbildningen på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kun­skaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, fär­digheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, fråge­ställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklings­arbete.

Mål enligt högskoleförordningen

Mål för psykoterapeutexamen

För psykoterapeutexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som psykoterapeut.

Kunskap och förståelse
För psykoterapeutexamen skall studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  • visa fördjupad kunskap om och förståelse för olika psykoterapiformer, olika psykiska sjukdomstillstånd samt psykiatrisk diagnostik, och
  • visa kunskap och förståelse för relevanta samhälls- och familjeförhållanden som påverkar individer och grupper.

Färdighet och förmåga
För psykoterapeutexamen skall studenten

  • visa förmåga att på ett fördjupat sätt integrera teoretisk kunskap och klinisk tillämpning,
  • visa sådana fördjupade färdigheter som krävs för att självständigt genomföra diagnostiska bedömningar samt upprätta, genomföra och kritiskt utvärdera psykoterapeutiska behandlingsprogram inom ett av områdena individual-, grupp- eller familjeterapi,
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten, och
  • visa förmåga att med berörda parter muntligt och skriftligt redogöra för åtgärder och behandlingsresultat samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För psykoterapeutexamen skall studenten

  • visa förmåga att fortlöpande utveckla självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa fördjupad förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter och deras närstående,
  • visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Mål för programmet vid Karolinska Institutet

Utöver de nationella målen gäller nedanstående mål för psykoterapeutprogrammet vid Karolinska Institutet:

Studenten skall vid avslutad utbildning kunna

  • visa fördjupad kunskap och färdighet att bedriva kognitiv beteendeterapeutisk behandling inom psykiatrisk verksamhet, och
  • visa kunskap om neurobiologiska och neuropsykologiska aspekter av psykiatriska syndrom och funktionsnedsättningar, samt psykofarmakologisk behandling därav.

Innehåll och upplägg

Psykoterapeutprogrammet är en påbyggnadsutbildning och erbjuds med två inriktningar, kognitiv beteendeterapi samt kognitiv beteendeterapi för specialisering i psykologisk behandling/psykoterapi. Båda inriktningarna har sin utgångspunkt i kognitiv beteendeterapi, och studenterna läser delar av utbildningen tillsammans oavsett grundprofession. Programmet fördjupar genom teori och praktik, studentens professionsspecifika kunskaper och färdigheter i psykiatrisk diagnostik, bedömning, metod och teori, i syfte att förbereda för självständig psykoterapeutisk och evidensbaserad praktik.

Utbildningen genomförs som deltidsstudier, med parallell tjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande om minst 25% av heltid. All undervisning avseende klinisk tillämpning innehåller handledning i grupp, självreflektion och utveckling av den professionella rollen, baserat på patientunderlag från eller genom studentens arbetsplats. Med progression mellan kurserna och utifrån professionsspecifika kunskaper och färdigheter, stärks studentens förmåga att bedöma, handlägga och behandla alltmer komplex psykiatrisk problematik.

Teoretisk undervisning, oavsett inriktning, omfattar utöver psykoterapeutiska teorier, modeller och metoder även exempelvis psykiatrisk diagnostik, neurovetenskapliga förklaringar av psykologiskt fungerande och psykiatriska problem, etik, hållbar utveckling, juridik och journalföring. Under programmets sista termin genomförs ett examensarbete om 7,5 respektive 15 högskolepoäng.

Inriktningen kognitiv beteendeterapi tillgodoser genom inriktningsspecifika kurser varje termin, studentens konkreta psykoterapeutiska utbildningsbehov, utifrån grundprofession och den vårdkontext som studenten sannolikt kommer att verka i som psykoterapeut. Utöver rollen som psykoterapeut, förbereder inriktningen kognitiv beteendeterapi för specialisering i psykologisk behandling/psykoterapi studenten för rollen som specialistpsykolog. De inriktningsspecifika kurserna innehåller därför fördjupnings- och breddmoment som utvecklar studentens förmåga att implementera och utvärdera evidensbaserad psykologisk praktik. Inriktningen avslutas med fokus på att utveckla studentens färdigheter i handledning, organisationsanalys och arbetsledning.

Vetenskapliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt

Genom löpande utforskande och problematiserande av vetenskapliga, teoretiska och metodologiska frågeställningar inom ämnesområdet psykoterapi, utvecklas studentens vetenskapliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt, vilka slutligen omsätts i ett examensarbete. Genom examensarbetet fördjupar och integrerar studenten sina teoretiska och praktiska kunskaper inom huvudområdet psykoterapi, sina kunskaper i vetenskaplig metod och sin förmåga att kommunicera vetenskapligt både muntligt och skriftligt.

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)

Verksamhetsintegrerat lärande, VIL, är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation, hospitering eller fältstudier inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, omsorg eller annan relevant verksamhet.

VIL inom psykoterapeutprogrammet sker främst i samarbete med psykiatriska verksamheter, med vilka programmet har en nära samverkan. Utifrån kursernas lärandemål ges studenter oavsett inriktning tillfälle till exempelvis auskultation, studiebesök eller kortare praktik. Upplägget syftar till att ge en inblick i eller erfarenhet av psykiatriska verksamheter av särskild relevans, utifrån de behov som växer fram i samhället.

Ämnesöverskridande perspektiv

De ämnesöverskridande perspektiven etiska aspekter, hållbar utveckling, internationalisering, interprofessionell kompetens och lika villkor genomsyrar programmet. Studentens förhållningssätt och värderingsförmåga tränas i kliniska resonemang och etiska frågeställningar, relaterade till psykologisk behandling och psykoterapeutens/ specialistpsykologens yrkesroll. Denna roll sätts i relation till andra professioner, samhälle, tillgängliga resurser, samt sociala och kulturella aspekter och patientens individuella förutsättningar. Psykoterapeutens/ specialistpsykologens färdigheter att arbeta med globala hälsoperspektiv utvecklas bland annat genom kunskap om hur livsvillkor i olika delar av världen inverkar på behandling av psykiatrisk problematik. Studenterna orienteras även i metoder för att bedriva eller samordna psykoterapeutisk behandling internationellt. Med progression utvecklar studenten de kunskaper, värderingsförmågor och färdigheter som krävs för att i sin profession kunna bedriva en jämlik, kostnadseffektiv vård av hög kvalitet och med minsta möjliga planetära belastning.

Övriga riktlinjer

Betygsskala

Som betyg används uttrycken Godkänd eller Underkänd. Betygsskalan framgår av kursplan.

Undervisningsspråk

Undervisningsspråk är svenska men kurser på engelska kan förekomma. Engelsk- och svenskspråkig litteratur används.

Särskilda behörighetskrav till kurs inom program

Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven går att hitta i kursplanerna. I de fall där kraven är kopplade till uppflyttning till högre termin, finns dessa behörighetskrav beskrivna på programwebben. Det kan även finnas särskilda behörighets­krav inom en termin om en kurs kräver vissa förkunskaper.

Riktlinjer för att avbryta verksamhetsförlagd utbildning under pågående kurs

En students deltagande i verksamhetsintegrerade lärande (VIL) kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Hur denna typ av ärenden handläggs ska framgå av kursplanen.

Om deltagandet i VIL avbryts på detta sätt ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VIL-tillfälle.

Studieplan med ingående kurser

Inriktning Kognitiv beteendeterapi

Kurser markerade med stjärna är gemensamma för programmets båda inriktningar.

År 1
* 1 Introduktion till psykoterapi 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
1 Klinisk bedömning och diagnostik 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
* 2 Teori och klinik 1 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
2 Integrerad teori och klinik 1 7,5 hp Psykoterapi Avancerad

År 2
* 3 Teori och klinik 2 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
3 Integrerad teori och klinik 2 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
* 4 Teori och klinik 3 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
4 Integrerad teori och klinik 3 7,5 hp Psykoterapi Avancerad

År 3
* 5 Forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
5 Professionsspecifik fördjupning 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
6 Examensarbete i psykoterapi 15 hp Psykoterapi Avancerad

Inriktning Kognitiv beteendeterapi för specialisering i psykologisk behandling/psykoterapi

År 1
* 1 Introduktion till psykoterapi 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
1 Klinisk bedömning och diagnostik för psykologer 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
* 2 Teori och klinik 1 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
2 Integrerad teori och klinik 1 för psykologer 7,5 hp Psykoterapi Avancerad

År 2
* 3 Teori och klinik 2 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
3 Integrerad teori och klinik 2 för psykologer 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
* 4 Teori och klinik 3 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
4 Integrerad teori och klinik 3 för psykologer 7,5 hp Psykoterapi Avancerad

År 3
* 5 Forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
5 Klinisk handledning, konsultation och ledarskap 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
6 Psykologiskt ledningsansvar 7,5 hp Psykoterapi Avancerad
6 Examensarbete i psykoterapi 7,5 hp Psykoterapi Avancerad