Utbildningsplan för Kompletterande utbildning för barnmorskor med utländsk examen från land utanför EU/EES och Schweiz
Complementary programme for midwives with a degree from outside the EU/EES and Switzerland
Basdata
Avslutad eftergymnasial barnmorskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz om minst 3 år. Alternativt en avslutad eftergymnasial sjuksköterskeutbildning samt en avslutad eftergymnasial barnmorskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz om sammanlagt minst 3 år, varav barnmorskeutbildningen ska vara minst ett år. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, svenska 3/svenska nivå 3, med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Mål enligt högskolelagen
Utbildningen på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Mål för programmet vid Karolinska Institutet
Efter slutförd utbildning ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som barnmorska i Sverige.
Kunskap och förståelse
Efter slutförd utbildning ska studenten kunna:
- visa såväl bred som fördjupad kunskap inom området sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa,
- visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet
- visa kunskap om relevanta författningar, och
- analysera, värdera och visa förståelse för betydelsen av hälsoförebyggande arbete under den reproduktiva livscykelns alla faser, i ett globalt, transkulturellt och psykosocialt perspektiv.
Färdighet och förmåga
Efter slutförd utbildning ska studenten kunna:
- visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patienten planera och genomföra undersökningar och behandlingar utifrån patientens behov och förutsättningar,
- visa fördjupad förmåga att självständigt initiera hälsofrämjande och förebyggande arbete,
- visa förmåga att undervisa olika grupper samt att genomföra handledande, arbetsledande och konsultativa uppgifter,
- visa förmåga att initiera och genomföra kvalitets- och förbättringsarbete samt att utvärdera behandlingsverksamhet,
- tillämpa evidensbaserad kunskap inom barnmorskans profession i ett globalt, transkulturellt och psykosocialt perspektiv samt bidra till utveckling inom sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa,
- tillämpa sina kunskaper utifrån ett professionellt förhållningssätt och i enlighet med yrkets etiska kod,
- verka för hållbar utveckling inom hälso- och sjukvård,
- verka för och vara delaktig interprofessionella team,
- visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar, och
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter slutförd utbildning ska studenten kunna:
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot kvinnor och deras närstående,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens,
- visa medvetenhet om hur värderingar och attityder som rör sexualitet och reproduktion kan påverka bemötande i vårdsituationen,
- ha förståelse för betydelsen av kulturell bakgrund och kunna ge en adekvat vård ur ett globalt, transkulturellt och psykosocialt perspektiv.
Innehåll och upplägg
Kompletterande utbildning för barnmorskor med utländsk examen från land utanför EU/EES och Schweiz omfattar totalt 90 högskolepoäng (tre terminer). Programmet har huvudområdet sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa och närliggande ämnen är medicinsk vetenskap, beteendevetenskap och folkhälsovetenskap. Programmet består av teoretiska kurser och kurser där verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är integrerad. Den teoretiska undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självstudier via en digital lärplattform. De teoretiska kurserna samläses i stor utsträckning med det ordinarie barnmorskeprogrammet vilket bygger vidare på en treårig sjuksköterskeutbildning.
Termin ett innehåller orientering kring barnmorskans profession och etiska kompetens samt hur barnmorskan arbetar i Sverige och globalt. Studenten utvecklar kompetenser i svensk hälso- och sjukvårdskontext med fokus på graviditet och förlossning, vårdkedjan kring den blivande och nyblivna familjen, sexuell och gynekologisk hälsa, abortvård, farmakologi, hälsobefrämjande och hälsoupplysande arbete samt psykologiska och sociala aspekter relevanta i sammanhanget.
Under termin två läser studenten ytterligare farmakologi samt får teoretisk och praktisk träning i kompetenser som krävs för att kunna arbeta som legitimerad barnmorska inom svensk hälso- och sjukvård. I termin två fördjupar studenten även kunskap om föräldrablivandet och antikonception inom öppenvård vilket leder fram till förskrivningsrätt.
I termin tre integrerar och fördjupar studenten sina teoretiska och kliniska kunskaper kring förlossning, eftervård och det nyfödda barnet samt hanterar både okomplicerade och komplicerade situationer.
Vetenskapliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt
I alla kurser ingår att utveckla det vetenskapliga förhållningssättet genom att kritiskt granska och värdera information och kunskapskällor samt eget handlande.
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation, hospitering inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, kommunal vård och omsorg eller annan relevant verksamhet.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar cirka hälften av utbildningen och genomförs inom barnmorskemottagning, ungdomsmottagning, abortvård, gynekologisk vård samt förlossningsvård, eftervård och neonatalvård. I den verksamhetsförlagda utbildningen får studenten möjlighet att under handledning av yrkesverksam barnmorska utveckla sin professionella kompetens och sitt professionella förhållningssätt. Färdighetsträning sker på kliniska träningscentra och är lärarledd. Stor vikt läggs vid färdighetsträning i syfte att utveckla handlingsberedskap för olika vårdsituationer. Progressionen tydliggörs genom att kraven på kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt inom barnmorskans ansvars- och kompetensområde successivt höjs under utbildningens gång.
Ämnesöverskridande perspektiv
Studenten utvecklar ett etiskt förhållningssätt med stor vikt vid patientens autonomi, människors lika värde, normmedvetenhet och kulturell kompetens. Studenten får kompetens att arbeta utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och analysera styrkor och svagheter i den professionella kompetensen. Studenten utvecklar förmåga till ledarskap, prioritering och samordning av arbete samt samarbete med det interprofessionella teamet. Vidare utvecklar studenten god kommunikation med både patienter, myndigheter och med samhället i övrigt. Programmet integrerar hållbar utveckling med särskilt fokus på hälsofrämjande arbete och ger även ett internationellt perspektiv på barnmorskeprofessionen och reproduktiv hälsa.
Övriga riktlinjer
Betygsskala
Som betyg används något av uttrycken Underkänd eller Godkänd.
Undervisningsspråk
Undervisningsspråk är svenska. All kurslitteratur är på svenska.
Särskilda behörighetskrav till kurs inom program
Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven går att hitta i kursplanerna. I de fall där kraven är kopplade till uppflyttning till högre termin, finns dessa behörighetskrav beskrivna på programwebben. Det kan även finnas särskilda behörighetskrav inom en termin om en kurs kräver vissa förkunskaper.
Riktlinjer för att avbryta verksamhetsförlagd utbildning under pågående kurs
En students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Hur denna typ av ärenden handläggs ska framgå av kursplanen.
Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätt ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt VFU.
Studieplan med ingående kurser
Termin Kursbenämning Högskolepoäng Huvudområde Nivå
1 Barnmorskans profession - Kompletterande utbildning // 3 hp // Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa // Avancerad
1 Reproduktiv och perinatal hälsa - Kompletterande utbildning // 12 hp // Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa // Avancerad
1 Gynekologisk och sexuell hälsa - Kompletterande utbildning // 10,5 hp // Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa // Avancerad
1 Farmakologi och läkemedelsberäkning // 4,5 hp // Avancerad
2 Farmakologi för barnmorskor // 3 hp // Avancerad
2 Barnmorskan i svensk hälso- och sjukvård // 12 hp // Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa // Avancerad
2 Vård i samband med graviditet och antikonception -Kompletterande utbildning // 15 hp // Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa // Avancerad
3 Vård i samband med barnafödande 1 - Kompletterande utbildning // 15 hp // Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa // Avancerad
3 Vård i samband med barnafödande 2 - Kompletterande utbildning // 15 hp // Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa // Avancerad
