Plugga på KI och se världen

Du som läser vid något av Karolinska Institutets utbildningsprogram har stora möjligheter att förlägga en period av din utbildning utomlands.

Att studera utomlands som utbytesstudent är utvecklande såväl akademiskt som socialt. Förutom möjligheten till intressanta studier får du tillfälle att lära känna nya kulturer, nya vänner och det är också en värdefull merit i ditt CV. KI har utbytesavtal med ca 150 universitet i ett trettiotal länder runt om i världen. Varje utbildningsprogram har sina egna avtal som bara gäller för studenter på just det programmet. Utbytesstudierna är avgiftsfria och de ska kunna tillgodoräknas inom ramen för din utbildning på KI.

Dunedin, Nya Zealand

Elin Roos, University of Otago, Dunedin, Nya Zeeland

”Att resa till ett nytt land med en specifik uppgift, såsom utbytesstudier, leder till att man lär känna landet och kulturen på ett helt annat sätt än om man skulle resa dit som turist. Att få komma in i ett sammanhang på en helt ny plats på jorden, och att ändå förstå och kunna hjälpa till och också lära sig något, det är häftigt! Ta chansen och gör det, för medicin är ett språk som man kan använda på så många ställen i världen, utnyttja det! ”

Sydney, Australien

Siri Sjöberg, University of Sydney, Sydney, Australien

Att ha fått chansen att åka utomlands inom ramen för läkarutbildningen har varit en fantastik upplevelse och gett mig möjlighet att knyta kontakter med kollegor i ett annat land. Detta tror jag är positivt i framtiden, exempelvis om man vill engagera sig i forskning och skapa internationella samarbeten, men även om man vill arbeta i landet man har varit på utbyte i. Jag tror också att det är väldigt bra att ha fått se ett annat sjukvårdssystem från insidan. Det gör att man får perspektiv på hur svensk sjukvård kan förbättras och vad som faktiskt fungerar bra i Sverige. Jag föreställer mig också att man med ett utbyte på sitt CV visar att man inte är rädd för nya utmaningar och att man har en förmåga att anpassa sig till nya situationer. Det borde anses vara en värdefull styrka av många potentiella framtida arbetsgivare!

Hong Kong SAR, Kina

Annie Nyberg, The Chinese University of Hong Kong, Hong Kong SAR, Kina

Hong Kong är en vacker stad med kontraster. Skyskrapor bland gröna kullar, små fiskebyar, vandringsstigar och bubblande nattliv. Hade en bra upplevelse både på kliniken och utanför. Det hade varit roligt att åka när fler studenter fanns på plats men samtidigt var det spännande och utvecklande att få klara sig själv. Det är en erfarenhet att få komma in i en annan kultur under några veckor, känna vardagspulsen, trängas på tunnelbanan i rusningstid. Se ett annat sjukvårdssystem och hur kulturen på kliniken skiljer sig. Det har varit fantastiskt, något jag inte ångrar och som jag starkt kan rekommendera alla som har chansen! Jag har definitivt blivit mer nyfiken på att resa och arbeta utomlands i framtiden efter min tid i Hong Kong.

Mendoza, Argentina

Kerstin Fernandez Gomero, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina

Sammanfattningsvis var mitt utbyte i Mendoza en oförglömlig upplevelse. Jag lärde mig mycket, och det var roligt att få uppleva en ny kultur och studera i ett land med hyfsat bra resurser men där mycket mer kan förbättras. Det är lätt att träffa nya människor, bland annat genom de aktiviteter som universitetet erbjuder. Folket är mycket välkomnande och man kan knyta kontakter för livet. Det var lite svårt att få tydliga instruktioner från universitetet varför det krävs att man ställer många frågor och är något på innan man ger sig iväg samt när man väl är på plats. En stor trygghet var att ha kontakt med en fadder innan och under utbytesperioden. Mendoza är en fin stad med möjlighet till många aktiviteter. Jag rekommenderar varmt att åka dit om man är sugen på att åka till en mindre stad och bra studentliv.

Minneapolis, USA

Klara Suneson, University of Minnesota, Minneapolis, USA

Alla utbyten är bra utbyten men att åka till USA är generellt ett väldigt bra val. Språkmässigt och kulturellt kände jag mig välkommen. Många visade stort intresse för en som utbytesstudent och var måna om att man skulle hitta rätt och vara med. Minneapolis är en intressant stad, utan att vara någon metropol eller locka större mängder turister. Det gick snabbt att komma in i vardagen. De amerikanska läkarstudenterna sliter hårt och det är till stor del inspirerande. Systemet för hälso- och sjukvård går svårt att sätta sig in i men man förstår att pengar och försäkringar är inblandat och i fokus på ett annat sätt än vad man ser i Sverige. Det är generellt väldigt lärorikt att se hur det fungerar i USA. Man bör även passa på att åka under utbildning då jag förutsätter att det blir en något mer komplicerad process utifall att man skulle vilja åka över för att arbeta senare. Ta chansen!

2024-02-05