Utbildningsplan för

Kandidatprogrammet i biomedicin, 180 hp

Bachelor's Programme in Biomedicine, 180 credits

Basdata

Programkod
1BI14
Programmets namn
Kandidatprogrammet i biomedicin
Omfattning
180.0 hp
Gäller från
Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar sina studier från och med HT14.

Under rubriken Övergångsbestämmelser framgår vad som gäller vid en beslutad revidering av utbildningsplanen.
Datum för fastställande
2013-11-07
Fastställd av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2015-06-08
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Diarienummer
3-1576/2015
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet (med undantag från kravet på svenska) + Biologi 2, Kemi 2, Matematik 4 (områdesbehörighet A13 med undantag). Eller: Biologi B, Kemi B, Matematik D (områdesbehörighet 13 med undantag). Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.
Huvudområde
Biomedicin
Examen

Medicine kandidatexamen med huvudområdet biomedicin
Degree of Bachelor of Medical Science with a Major in Biomedicine

Student som uppfyller fordringarna för examen skall på begäran få examensbevis.

Mål

Mål för grundnivå enligt högskolelagen

Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som ele­verna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kun­skaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom områ­det.

Mål för kandidatexamen enligt högskoleförordningen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbe­gripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämp­liga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant informa­tion i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera informa­tion, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten:

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedöm­ningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ut­veckla sin kompetens.
Mål för programmet vid Karolinska Institutet

Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska studenten

  • visa en omfattande naturvetenskaplig kunskapsbas som speciellt är in­riktad på humanmedicinskt relevanta molekylära och cellulära proces­ser,
  • ha kunskap om och kunna redogöra för biologiska processer och deras samband med sjukdomar hos människa,
  • visa grundläggande kunskap om biomedicinskt relevanta experimen­tella metoder inom utbildningens ämnesområden, inkluderande meto­dernas teoretiska bakgrund, utförande, tillämpningar och begräns­ningar samt nödvändiga försiktighetsåtgärder, och
  • kunna använda basala statistiska metoder och känna till andra matematiska metoder som kom­mer till användning inom biomedicin och bioinformatik.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska studenten

  • visa förmåga att enskilt och i samarbete planera och genomföra studier och experiment inom det biomedicinska området samt dokumentera och analysera observationer,
  • visa kännedom om hur man ansöker om relevanta tillstånd och anslag för att genomföra studier inom det biomedicinska området,
  • visa förmåga att uppsöka, analysera och sammanfatta vetenskaplig information inom det biomedicinska fältet, och
  • visa förmåga att såväl muntligt som skriftligt redogöra för biomedi­cinska problem/projekt för både all­mänhet och experter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska studenten

  • visa insikt i forskningsetik och etiska aspekter för forskning på människor och djur samt respekt för patienters integritet, och
  • kunna värdera information och relatera denna till etablerad kunskap inom det biomedicinska fältet.

Beskrivning av huvudområdet

Den vetenskapliga grunden för huvudområdet biomedicin är de naturveten­skapliga förklaringarna till människokroppens funktion vid hälsa och sjuk­dom. Hit hör processer på molekyl-, cell-, organ- och organismnivå samt växelverkan med kemiska, fysikaliska och biologiska faktorer i miljön. I huvudområdet ingår också grunden för och tillämpningen av de metoder som kan användas för att fördjupa kunskapen inom området och förbättra förebyggande metoder, diagnostiska metoder och behandlingsmetoder av sjukdomar. Genom bredden från grundläggande fysikaliska principer till tillämpningar inom klinisk medicin är biomedicin till sin natur tvärvetenskapligt.

Genom studier inom biomedicin utvecklar studenten kunskap om:

  • den naturvetenskapliga grunden till huvudområdet
  • farmakologisk och annan terapi
  • individuella variationers betydelse för sjukdomsutveckling

Kunskaper inom området tillämpas framför allt vid den vidare utvecklingen av biomedicinen genom forskning. Kunskaperna tillämpas vidare vid ut­veckling och prövning av nya läkemedel samt när information om dessa och annan biomedicinsk kunskap redovisas för allmänheten och experter. All tillämpning skall ske utifrån ett professionellt förhållningssätt och i överens­stämmelse med inom biomedicinen accepterade etiska principer.

Innehåll och upplägg

Utbildningens första år innehåller en introduktion samt grunder inom kemi och cell- och molekylärbiologi. Det andra året är inriktat på fysiologi och farmakologi med biomedicinska tillämpningar, och dessa kurser baseras på fakta och metoder som lärs ut under det första året. Det tredje året innehåller molekylärmedicinska kurser samt examensarbetet. I de molekylärmedicinska kurserna integreras stoffet från de föregående kurserna med medicin och patologi till en helhet med inriktning mot translationell medicin.

Undervisningen ger en bred teoretisk och praktisk kunskap genom kunskapstränande moment och laborationer.  Innehållet är, speciellt i den senare delen, fokuserat på forskningsfronten. Det individuella examensarbetet utgör, kulmen på programmet och i detta tränas vetenskaplig metodik liksom förmågan att analysera, sammanfatta, och presentera muntligt och skriftligt.

Examensarbetet ger möjlighet att skapa en egen profil på utbildningen, där studenterna väljer ett projekt inom ett valfritt forskningsfält i akademin eller industrin, i Sverige eller utomlands.

Biomedicin har ett internationellt arbetsfält. För att förbereda för detta finns det goda möjligheter att studera delar av programmet vid internationella partneruniversitet.

Övergångsbestämmelser

För studenter antagna före HT16 gällde även krav på Fysik 2 / Fysik B som särskild behörighet.

Övriga riktlinjer

Betygsskala

Som betyg används uttrycken Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd. Annan betygsskala kan förekomma på valbara eller programöverskridande kur­ser. Betygsskalan framgår av kursplan.

Undervisningsspråk

Undervisningsspråk är engelska.

Särskilda behörighetskrav till kurs inom program

Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven går att hitta i kursplanerna. I de fall där kraven är kopplade till uppflyttning till högre termin, finns dessa behörighetskrav beskrivna på programwebben. Det kan även finnas särskilda behörighetskrav inom en termin om en kurs kräver vissa förkunskaper.

Även på valbara kurser kan kraven skilja sig jämfört med kraven för den specifika programterminen.

Studieplan med ingående kurser

TerminKursbenämningHögskolepoängNivåProgression i huvudområdet
1Introduktion till biomedicin8GrundG1
1Allmän och organisk kemi20GrundG2
2Medicinsk biokemi12GrundG2
2Cellbiologi och genetik20GrundG2
3Infektion och immunitet15GrundG2
3Integrativ fysiologi15GrundG2
4Neurovetenskap10GrundG2
4Vävnadsbiologi5GrundG2
4Farmakologi och toxikologi10GrundG2
4Biostatistik5GrundG2
5Molekylär onkologi och tillämpad biostatistik15GrundG2
5Molekylär medicin15GrundG2
     
 Alternativ 1:   
6Examensarbete i biomedicin30GrundG2
     
 Alternativ 2:   
6Examensarbete i biomedicin22,5GrundG2
6Valbar(a) kurs(er)7,5Grund/Avanc