Utbildningsplan för

Masterprogrammet i hälsoinsatser vid katastrofer, 120 hp

Erasmus Mundus Master Programme in Public Health in Disasters, 120 credits

Basdata

Programkod
5HD19
Programmets namn
Masterprogrammet i hälsoinsatser vid katastrofer
Omfattning
120.0 hp
Gäller från
Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar sina studier från och med HT19.

Under rubriken Övergångsbestämmelser framgår vad som gäller vid en beslutad revidering av utbildningsplanen.
Datum för fastställande
2019-02-20
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Diarienummer
3-4913/2018
Behörighetskrav
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, management, administration eller relevanta samhällsvetenskapliga ämnen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande C1 nivå (IELTS (lägsta poäng 6.0 med minst 5.0 poäng I varje del); TOEFL (pappersbaserat) minst 575 poäng med 4.0 i den skriftliga delen; TOEFL (IBT) 79 poäng men åtminstone 17 poäng i varje del).
Huvudområde
Hälsoinsatser vid katastrofer
Examen

Medicine masterexamen med huvudområdet hälsoinsatser vid katastrofer
(Degree of Master of Medical Science (120 credits) with a Major in Public Health in Disasters)

Programmet leder fram till en gemensam examen mellan Universidad de Oviedo och Karolinska Institutet.

Student som uppfyller fordringarna för examen skall på begäran få examensbevis.

Mål

Mål för avancerad nivå enligt högskolelagen

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
 
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå:

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

Mål för masterexamen enligt högskoleförordningen
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten:

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen. 

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Mål för programmet vid Karolinska Institutet

Efter genomgånget program ska studenten visa förmåga att:

  • tolka hur och i vilken mån sårbarhet (vulnerability), kapacitet och hot (hazards) bidrar till att en katastrof utvecklas
  • systematiskt applicera kunskap om och redogöra för katastrofers olika hälsokonsekvenser
  • redogöra för riskhantering, respons och återhämtning, samt hur dessa relaterar till varandra
  • analysera och tolka lärdomar från tidigare katastrofer i syfte att formulera strategier för bättre hantering av framtida katastrofer
  • prioritera bland behov, samt planera för genomförande och uppföljning av behovsdefinierade hälsoinsatser i katastrofer
  • identifiera och resonera kring etiska aspekter vid hälsoinsatser i katastrofer, och forskning inom området.
  • tolka forskningsresultat inom området med insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, och
  • identifiera behov av ytterligare kunskap och under handledning utforma och genomföra forskning inom fältet.

Innehåll och upplägg

Programmet är ett gemensamt program tillsammans med Universidad de Oviedo (Spanien) och University of Nicosia (Cypern) och är beviljat som Erasmus+ program av EU's Education Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA).

Syftet med programmet är att genom kunskap, erfarenhet och forskning bygga kapacitet som på sikt minskar katastrofrisker och bidrar till förbättrade och mer målinriktade folkhälsoinsatser i katastrofer.

Hela Erasmus+ programmet har två inriktningar och KI medverkar i en av dessa: folkhälsoinsatser vid katastrofer. Kurserna inom masterprogrammet är av fyra typer: gemensamma introduktionskurser, inriktningsspecifika kurser, en praktikperiod samt ett examensarbete.
 
De gemensamma introduktionskurserna är förlagda till Universidad de Oviedo och omfattar totalt 40 hp. Dessa fokuserar på olika typer av katastrofer och dess konsekvenser för folkhälsan, vidare riskbedömning och katastrofprevention. Inom de gemensamma kurserna ryms också en generell kurs om katastrofinsatser. Därefter följer 30 inriktningsspecifika hp på Karolinska Institutet som ger en progression inom huvudområdet där studenten utifrån behov och risker, på ett adekvat sätt lär sig prioritera, planera, genomföra och följa upp hälsoinsatser i samband med katastrofer. Dessutom innehåller den inriktningsspecifika delen en kurs med fokus på forskningsmetoder i katastrofer. Därefter följer en praktikperiod om 20 hp hos ett av programmens affilierade partners, samt ett examensarbete om 30 hp som genomförs antingen vid Karolinska Institutet eller vid Universidad de Oviedo.

Vetenskapliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt

Med utgångspunkt från det aktuella kunskapsläget och på vetenskaplig grund utvecklar studenten kompetens inom området hälsoinsatser vid katastrofer. Fokus läggs på nya rön och hur dessa kan tolkas och förstås i relation till befintlig kunskap. Studenten tränas i att söka, granska samt presentera och diskutera vetenskaplig information inom området. Vetenskaplig metod integreras i samtliga kurser på programmet och studenterna får träning i att självständigt tillämpa sina kunskaper. I metodkursen stärks studentens förmåga till självständig granskning och analys av huvudområdet ytterligare.

I den avslutande delen av utbildningen, praktikperioden och examensarbetet, förväntas studenten kunna applicera detta genom självständig insamling av data och analys av information som rör huvudområdet. Likaså utvecklas medvetenhet om globala, etiska, samhälleliga och hållbarhetsaspekter inom området hälsoinsatser vid katastrofer.

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation, hospitering eller fältstudier inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, kommunal vård och omsorg eller annan relevant verksamhet.

Inom programmet har studenterna inte VFU i traditionell mening. Däremot innehåller programmet en praktikperiod om 20 hp som är förlagd till en av programmets associerade partners runt om i världen. Dessa är akademiska institutioner och olika typer av organisationer och institut med forskning och verksamhet med koppling till huvudområdet hälsoinsatser vid katastrofer. Syftet med praktikperioden är att studenten ska få en första kontakt med sin framtida arbetsmarknad samt en möjlighet att öva sina erövrade kunskaper. Studenterna kan även ta del av eller samla in relevant data för det kommande examensarbetet.
 
Under utbildningen kommer studenten också i kontakt med forskningsaktiva lärare och får på så sätt ta del av den akademiska miljön. Under examensarbetet får studenten självständigt arbeta inom ett forsknings- eller arbetsområde som relaterar till hälsoinsatser vid katastrofer.

Internationalisering

Erasmus + programmet är till sin natur internationellt med ett övergripande syfte att öka utbyte och förståelse inom och utanför EU. Kurserna i programmet genomsyras av ett internationellt perspektiv som utvecklar studenternas förståelse och reflektion kring folkhälsoproblem relaterat till katastrofer i olika kontexter, t.ex. låg- eller medelinkomstländer med olika fattigdoms- och hälsorelaterade frågor. Detta ger studenterna kompetens att verka i såväl mångkulturella miljöer som på en internationell arbetsmarknad.

Övriga riktlinjer

Betygsskala

För betygssättning på kurs används en målrelaterad sjugradig skala. Godkända betyg är A, B, C, D och E. Underkända betyg är Fx och F. Annan betygsskala kan förekomma på valbara eller programöverskridande kurser. Betygsskalan framgår av kursplan.

Undervisningsspråk

Undervisningsspråk är engelska.

Studieplan med ingående kurser

Kursbenämning Högskole-poäng Huvudområde Nivå och progression Kursgivande universitet*
Introductory Course 2 -- Avancerad UNIOVI
Disaster Risk Assessment, Management and Reduction 16 -- Avancerad UNIOVI
Disaster Types 14 -- Avancerad UNIOVI
General Disaster Response 6 -- Avancerad UNIOVI
Spanish  2 -- Grund/
Avancerad
UNIOVI
Hälsoinsatser vid katastrofer /
Public Health Response in Disasters
20 Hälsoinsatser vid katastrofer Avancerad (Av) KI
Forskningsmetoder i katastrofer/
Applied Research Methods in Disasters
10 Hälsoinsatser vid katastrofer Avancerad (Av) KI
Praktik/
Internship
20 Hälsoinsatser vid katastrofer Avancerad (Av) UNIOVI/KI
Examensarbete /
Master Thesis
30 Hälsoinsatser vid katastrofer Avancerad (Av) UNIOVI/KI


* Universidad de Oviedo (UNIOVI), Karolinska Institutet (KI)