Kompletterande utbildning för sjuksköterskor med utländsk examen från land utanför EU/EES och Schweiz, 60 hp
Complementary programme for nurses with a nursing degree from outside the EU/EES and Switzerland, 60 creditsBasdata
- Programkod
- 7KS15
- Programmets namn
- Kompletterande utbildning för sjuksköterskor med utländsk examen från land utanför EU/EES och Schweiz
- Omfattning
- 60.0 hp
- Gäller från
- Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar sina studier från och med HT15.
Under rubriken Övergångsbestämmelser framgår vad som gäller vid en beslutad revidering av utbildningsplanen. - Datum för fastställande
- 2014-12-18
- Fastställd av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2019-10-04
- Reviderad av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
- Diarienummer
- 3-3961/2019
- Behörighetskrav
- Avslutad eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
- Huvudområde
- Omvårdnad
Mål
Efter slutförd utbildning ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som sjuksköterska i Sverige.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet,
- visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors och mäns hälsa,
- visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och barn och våld i nära relationer,
- visa kunskap om relevanta lagar och författningar.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska studenten
- visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling,
- visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar,
- visa förmåga att identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete,
- visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper,
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att Innehåll och upplägg.
Innehåll och upplägg
Programmet för kompletterande utbildning för sjuksköterskor med utländsk examen från land utanför EU/EES och Schweiz omfattar 60 högskolepoäng (40 veckor). Programmet består av teoretiska kurser/moment om motsvarande 37,5 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) motsvarande 22,5 högskolepoäng.
De teoretiska kurserna syftar till att bygga vidare på studentens tidigare kunskaper inom vård och omvårdnad och identifiera de särskilda individuella kompletteringsbehov som föreligger för att kunna arbeta som legitimerad sjuksköterska inom svensk hälso- och sjukvård. Utifrån sjuksköterskans profession behandlar de teoretiska kurserna omvårdnad som vetenskap, vård och omvårdnad vid vanligt förekommande sjukdoms- och ohälsotillstånd inom olika vårdkontext, farmakologi, läkemedelsberäkning samt lärande och ledarskap.
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)Verksamhetsintegrerat lärande, VIL, är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation, hospitering eller fältstudier inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, kommunal vård och omsorg eller annan relevant verksamhet.
Tre av programmets kurser inkluderar verksamhetsförlagd utbildning inom primärvård och hemsjukvård, kommunal vård och omsorg samt inom sjukhusbaserad akutsjukvård. Under VFU får studenten möjlighet att under handledning utveckla sin yrkesroll och sitt professionella förhållningssätt samt integrera och tillämpa sina kunskaper i att utföra och leda omvårdnadsarbete.
Övergångsbestämmelser
För studenter antagna HT19 eller tidigare, som gör ett studieuppehåll, kommer en individuell studieplanering att göras.
Studenter antagna HT16 eller tidigare antogs med behörighetskrav om minst treårig eftergymnasial sjuksköterskeutbildning.
Övriga riktlinjer
Betygsskalan är tvågradig med betygen Godkänd och Underkänd.
UndervisningsspråkAll undervisning sker på svenska. All obligatorisk kurslitteratur är på svenska.
Särskilda behörighetskrav till kurs inom programInom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven går att hitta i kursplanerna.
Riktlinjer för att avbryta verksamhetsförlagd utbildning under pågående kursEn students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Hur denna typ av ärenden handläggs ska framgå av kursplanen.
Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätt ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt VFU.
Studieplan med ingående kurser
Studieplan för studenter antagna HT20 eller senare
Termin | Kursbenämning | Högskolepoäng | Huvudområde | Nivå och progression (inom huv.omr) | VFU |
---|---|---|---|---|---|
1 | Omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans profession inom svensk hälso- och sjukvård | 7,5 | Omvårdnad | Grund (G1) | |
1 | Farmakologi och läkemedelsberäkning | 4,5 | Grund | ||
1 | Vård och omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård | 15 | Omvårdnad | Grund (G1) | X |
1+2 | Vård och omvårdnad av äldre | 7,5 | Omvårdnad | Grund (G1) | X |
2 | Lärande och ledarskap | 4,5 | Grund | ||
2 | Vård och omvårdnad inom akutsjukvård | 19,5 | Omvårdnad | Grund (G1) | X |
2 | Sjuksköterskans professionella kompetens | 1,5 | Omvårdnad | Grund (G2) |
Studieplan för studenter antagna HT19 eller tidigare
Termin | Kursbenämning | Högskolepoäng | Huvudområde | Nivå och progression (inom huv.omr) | VFU |
1 | Omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans profession inom svensk hälso- och sjukvård | 12 | Omvårdnad | Grund (G1) | |
1 | Farmakologi och läkemedelsberäkning 1 | 3 | |||
1 | Vård och omvårdnad vid ohälsa och sjukdom 1 | 6 | Omvårdnad | Grund (G1) | |
1 | Verksamhetsförlagd utbildning - primärvård | 6 | Omvårdnad | Grund (G1) | x |
1+2 | Lärande och ledarskap | 4,5 | |||
2 | Vård och omvårdnad vid ohälsa och sjukdom 2 | 7,5 | Omvårdnad | Grund (G1) | |
2 | Farmakologi och läkemedelsberäkning 2 | 1,5 | |||
2 | Verksamhetsförlagd utbildning - kommunal vård och omsorg | 4,5 | Omvårdnad | Grund (G1) | x |
2 | Verksamhetsförlagd utbildning - medicin, kirurgi eller geriatrik | 13,5 | Omvårdnad | Grund (G2) | x |
2 | Sjuksköterskans professionella kompetens | 1,5 | Omvårdnad | Grund (G2) |