För dig som är student på Vetenskaplig Utveckling (VetU) i Läkarprogrammet Övergripande information om Vetenskaplig Utveckling (VetU)

Vetenskaplig utveckling (VetU) introducerar studenten till vetenskapligt tänkande och ett vetenskapligt förhållningssätt som en modern läkare behöver i sin dagliga verksamhet, samt förbereder studenten för ett livslångt självstyrd lärande.

Övergripande lärandemål

För kunskap

För läkarexamen skall studenten visa kunskap om

• områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete

• sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet

För färdigheter

För läkarexamen skall studenten visa förmåga att

• söka, kritiskt granska, bedöma och använda relevant information

• kritiskt och systematiskt integrera och använda kunskap samt analysera och bedöma komplexa företeelser och frågeställningar

• på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det medicinska området

• muntligt och skriftligt redogöra för åtgärder och behandlingsresultat

För förhållningssätt

För läkarexamen skall studenten visa förmåga

• till helhetssyn på patienten utifrån ett vetenskapligt och humanistiskt synsätt

• att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens

Omfattning

Vetenskaplig utveckling (VetU) omfattar 7.5 högskolepoäng (ca 5 veckors undervisning) under hela läkarutbildningen. VetU undervisningen är i hög grad integrerad i programmets kurser.
I VetU ingår även kursen Examensarbete i medicin som omfattar 30 högskolepoäng (20 veckor) och genomförs under termin 8. Kursen innefattar antingen ett forsknings- eller utvecklingsprojekt som studenten genomför under överseende av en disputerad handledare. VetU kollegium koordinerar och ansvarar också för denna kurs.

Översiktligt innehåll

Termin 1
VetU-momentet på kursen Upptakten ger en introduktion till medicinsk forskning, vetenskaplig informationssökning, vetenskaplig kommunikation, medicinsk etik, biostatistik och studiedesign.

Termin 5
Kursen i Medicinsk vetenskaplig metodologi (4.5 hp) innehåller undervisning i evidensbaserad medicin, studiedesign, statistiska metoder och forskningsetik.

Termin 7
Kursen Klinisk medicin - inriktning kirurgi innehåller fördjupning och  tillämpningar av evidensbaserad medicin (EBM).

Termin 8
Kursen Examensarbete i medicin innefattar ett självständigt forsknings- eller utvecklingsprojekt, som genomförs under handledning.

Termin 9
VetU-delen på kursen Klinisk medicin - inriktning neuro, sinnen, psyke, innefattar moment som handlar om vetenskapsteori och etik med tillämpningar på psykiatri, neurologi och sinnen.

Termin 11
Kursen Hälsa i samhälle och miljö innehåller undervisning i metoder och tillämpningar inom epidemiologisk forskning samt folkhälsoforskning.

Schema

Scheman för VetU-undervisningen finns på respektive kurswebb.

Tillgodoräknande

Ansökan om tillgodoräknande för respektive VetU moment skickas till kursansvarig institution.

Länk till allmän info om TG vid en högskola samt ansökningsblakett

RM
Kristina Leif