Ätstörningar - bakgrund och behandling, 2025
Är du intresserad av fördjupade kunskaper om ätstörningar? Denna kurs ger dig möjlighet att lära dig om ätstörningarnas uppkomst och utveckling samt hur dessa komplicerade problem kan bedömas och behandlas utifrån flera perspektiv.
Om kursen
Denna kurs riktar sig till behandlingspersonal inom hälso- och sjukvård som önskar lära sig mer om ätstörningar hos vuxna och barn.
Kursen är ackrediterad av Sveriges Psykologförbund som specialistkurs. För de legitimerade psykologer som går kursen och som vill använda den som ett led i sin yrkesspecialisering ges möjlighet att delta i ett eget extra examinationsmoment.
Syfte och mål
Kursen syftar till att förmedla kunskap om hur ett kvalificerat omhändertagande av patienter med ätstörningar ser ut. Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- diagnostisera ätstörningar och vara bekant med problem med differential diagnostik och komorbiditet
- redogöra för ätstörningarnas epidemiologi, sjukdomsförlopp och prognos
- redogöra för betydelsen av biologiska, psykologiska och sociokulturella faktorer i ätstörningarnas uppkomst och utveckling
- bidra till en allsidig bedömning av ätstörningar
- redogöra för hur aktuella behandlingsmetoder tillämpas vid ätstörningar
- vara orienterad i den aktuella vetenskapliga litteraturen avseende ätstörningar
Målgrupp och behörighet
Behandlingspersonal inom hälso- och sjukvård som önskar lära sig mer om ätstörningar hos vuxna och barn.
För dig som ska gå kursen som specialistutbildning för psykologer så är behörigheten att du är av Socialstyrelsen legitimerad psykolog.
Upplägg
Kursen består främst av föreläsningar i de olika delämnen men även gruppdiskussioner och övningar med rollspel. Den omfattar 10 heldagar inklusive examination plus 2 undervisningsfria dagar där deltagare förväntas arbeta med examinationsuppgifter.
Närvaro vid föreläsningarna är obligatorisk. Examinationen (godkänd eller icke-godkänd) sker enskilt (i form av en kort uppsats) och i grupp (i form av en grupp-presentation).
Sagt om kursen
"Kursen är givande och sprudlar med kunskap. Alla som utövar ätstörningsvård bör gå den."
"Otroligt bra kurs med engagerade föreläsare. David och Rasmus är fantastiska kursledare."
Kursen fick i senaste utvärderingen 4,9 av 5 på frågan "Hur bedömer du utbildningen som helhet?"
Ur kursinnehållet
Kursen förmedlar aktuell och vetenskapligt grundad kunskap om ätstörningarnas diagnostik och bedömning, epidemiologi, etiologi och behandling.
Kursen börjar med att sätta ätstörningar i ett historiskt och kulturellt sammanhang för att sedan fokusera på frågor om diagnostik och epidemiologi, samt betydelsen av biologiska, psykologiska och sociala faktorer i uppkomst och utveckling av ätstörningar.
Klinisk bedömning fokuserar på medicinska aspekter samt utredning med hjälp av standardiserade intervjuer, självskattningar och datoriserade kvalitetssäkringsverktyget Stepwise.
Behandlingsdelen av kursen ger en introduktion till ett flertal aktuella metoder och hur de tillämpas vid ätstörningar, såsom kognitiv beteendeterapi, psykodynamisk psykoterapi, familjeterapi, gruppterapi, psykopedagogiska metoder, medicinsk och farmakologisk behandling, kroppsinriktad behandling och slutenvård. Under kursens behandlingsdel finns det även moment med diskussion av kliniskt fallarbete och rollspel av situationer som kan förekomma under ätstörningsbehandling.
Kursen eftersträvar att bidra till en helhetssyn på ätstörningar, och ett viktigt tema är betydelsen av ett multifaktoriellt synsätt i förhållande till både bedömning och behandling av ätstörningar.
Lärare
David Clinton (kursansvarig och examinator) är docent i medicinsk psykologi vid Karolinska Institutet, samt leg.psykolog, leg.psykoterapeut och psykoanalytiker och arbetar kliniskt med handledning. David har arbetat med ätstörningar sedan 80-talet och var en av grundarna för Kunskapscentrum för Ätstörningar vid Karolinska Institutet.
Rasums Isomaa, docent i utvecklingspsykologi vid Åbo Akademi i Vasa, Finland, samt legitimerad psykoterapeut. Rasmus är styrelseordförande för Ätstörningsförbundet i Finland och för Nordic Eating Disorder Society (NEDS) och har arbetat med forskning, utbildning, behandling och handledning inom ätstörningsfältet i cirka 15 år.
Ulf Wallin, barn- och ungdomspsykiater samt leg. psykoterapeut, som har arbetat med ätstörningar inom barnpsykiatrin i Lund sedan 1987. Idag verksam som utvecklings- och forskningsledare vid Kompetenscentrum Ätstörningar-Syd. Ulf står för mycket av barnperspektivet i denna kurs.
Maja Molin, leg.psykiatrisjuksköterska, enhetschef för BUP heldygnsvårdsenhet på S:t Görans sjukhus
Andreas Birgegård, docent i psykologi vid Centre for Eating Disorders Innovation (CEDI), Karolinska Institutet i Stockholm
Gunhild Kjölstad, leg fysioterapeut, Ätstörningscentrum i Lund, Lärare vid Rehabilitering och hållbar hälsa, Lunds universitet
Afrouz Abbaspour, forskningsspecialist vid Centre for Eating Disorders Innovation (CEDI)
Lisa Dinkler, biträdande lektor i psykiatrisk epidemiologi vid Centre for Eating Disorders Innovation (CEDI), Karolinska Institutet
Ulrika Koppers Watting, dietist på Ätstörningscentrum i Lund och Ätstörningsmottagningen i Malmö samt samordningsansvar för dietister inom vuxenpsykiatrin Region Skåne
Samtliga lärare är etablerade experter med många år av forskning och kliniskt arbete inom sina respektive ämnen. Hemsida: www.atstorning.se
Kursplan
Kursplan för Ätstörningar - bakgrund och behandling, 7,5 hp.
Tid och plats
Datum uppdateras här under hösten.
Kursen ges vid Karolinska Institutet, Campus Huddinge, Alfred Nobels allé 23 (ANA 23).
Mer information
Vid frågor om kursens innehåll:
David Clinton, kursansvarig och examinator vid Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik (MEB) Karolinska Institutet
E-post: david.clinton@ki.se
Vid administrativa frågor, kontakta:
Nadja Saltell, projektsamordnare
Karolinska Institutet Uppdragsutbildning
E-post: nadja.saltell@ki.se
Anmälan
Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.
Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än tre (3) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden. För fullständiga villkor se våra allmänna avtalsvillkor.