Förskollärare och barn i klassrum - Bildbanksfoto Foto: Getty Images

Att leda en hälsofrämjande skola - medicinsk elevhälsa för rektorer

Denna uppskattade kurs ger rektorer och skolledare både praktiska och teoretiska kunskaper för att hantera hälsoutmaningar som påverkar elevers lärande och skolgång. Med fokus på evidensbaserade metoder och effektiva stödinsatser bidrar utbildningen till en mer hälsofrämjande och förebyggande skolmiljö. Kursen genomförs digitalt på distans och inkluderar 2 dagars fysiska internat vid två tillfällen. Som en del av Skolverkets satsning Fortbildning för rektorer har den fått genomgående positiva omdömen och är en av de mest eftertraktade utbildningarna.

Om kursen

En resultatorienterad utbildning som ger rektorer den kombination av teoretiska kunskaper och handfasta råd som gör skillnad för elever Genom en fördjupad förståelse för orsakerna till funktionsvariationer, psykisk ohälsa eller andra ohälsofaktorer kan rektorn i samverkan med elevhälsoteamet arbeta med kunskapsbaserade insatser med bevisad effekt.

Kursprogrammet följer uppdateringen av Skollagen (SFS 2022:1319) samt tankegångarna i utredningarna SOU 2021:11 och SOU 2021:34. En röd tråd i dessa utredningar är att stärka rektorns ledarskap genom bättre teoretiska kunskaper kring medicinska hälsoproblem, hälsolagstiftning och en effektiv samverkan mellan elevhälsans alla delar och hälso- och sjukvården. 

Kursupplägg

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där föreläsningarna och kursmaterialet bearbetas i seminariediskussioner. För att ge deltagarna maximal flexibilitet när det gäller tidsplanering ges föreläsningarna digitalt på distans. Teoriinläsningen kan ske på valfri tid, men seminarieövningarna och föreläsningarna sker på fasta tider.

Arbetsformer

Kursupplägget är en ”portalkurs” vilket innebär att de grundläggande teoretiska momenten läses in individuellt och föreläsningarna fördjupar och problematiserar de olika ämnesområdena. Föreläsningarna följs av seminariediskussioner där kursdeltagarna reflekterar kring hur hälsoprogram och riktlinjer kan implementeras i deras skola och i elevhälsoteamet.

För godkänd kurs krävs inlämnade seminarieuppgifter i anslutning till föreläsningarna samt godkänt kunskapstest som omfattar kursbokens innehåll och syftar till att ge god teoretisk grund för förståelse av ungas hälsoutveckling och för skolarbetet betydelsefulla avvikelser samt centrala begrepp i EMI:s lagsstiftning

En avslutande examination består av en pedagogisk gruppdiskussion under ledning av examinator från Karolinska Institutet.*

Kursens innehåll

Kursen tar upp fyra områden inom elevhälsans medicinska insats (EMI):

1. Lagstiftning som styr elevhälsan
EMI:s inriktning och mål enligt Skollagen (SFS 2022:1319) samt hälsolagstiftningens bindande föreskrifter och definitioner rörande vårdgivare, verksamhetschef, patientsäkerhet sekretess och dokumentation.  Grundläggande begrepp kring smittskydd i skolan, elevhälsan lokaler och utrustning och samverkan med socialtjänsten.

2. EMI:s lagstadgade uppgifter enligt Skollagen och hur de kan optimeras
Hälsosamtal och hälsokontroller, hur följa tillväxt och utveckling, vaccinationer och remisser till hälso- och sjukvården.

3. Fånga upp och värdera skolsvårigheter som är relaterade till psykisk och fysisk ohälsa  
Neuropsykiatrisk problematik och andra funktionsnedsättningar som inlärningsproblem, språkstörningar och dyslexi samt kroniska sjukdomar som astma/allergi eller neurologiska problem. Vidare vanliga former av psykisk ohälsa hos unga som nedstämdhet, ångest och självskadebeteende och insatser för att förebygga dessa.

4. Hälsofrämjande insatser och program i skolan
Grundläggande folkhälsovetenskapliga synsätt och effektiva insatser mot livsstilsrelaterade problem som överdriven skärmtid, brist på fysisk aktivitet. Evidensbaserade program mot fetma och ätstörningar, beteendeproblem och våld i skolan.

Målgrupp och krav för deltagande

  • Fullgjord befattningsutbildning för rektorer, dvs, Rektorsprogrammet eller den äldre statliga rektorsutbildningen eller att deltagaren har tillgodoräknats eller rektorsutbildning via ett lärosäte.
  • Arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett år på halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildning. Till målgruppen hör även skolledare med motsvarande ledningsfunktion som rektor men med annan titel, exempelvis biträdande rektorer.

Tid och plats

Kursen pågår mellan 15 oktober 2025 – 11 februari 2026.

Internat genomförs under följande två tillfällen:

  • 21-22 oktober 2025
  • 20-21 januari 2026

Internatet hålls preliminärt på Hotell Hasselbacken på Djurgården.

OBS! För dig som efteranmäler dig på kursen efter att Skolverket stängt den ordinarie anmälningsperioden, kan vi inte garantera övernattning på Hasselbacken och du kan behöva boka hotell på egen hand. Det finns flertalet hotell i närheten.

Digitala föreläsningar och seminariedagar (via Zoom):

Under hösten 2025: onsdagar mellan kl. 13.30 – 16 under veckorna 42 – 50  (ej vecka 44).

Under våren 2026: onsdagar mellan kl. 13.30 – 16 under veckorna 2 – 7.

Observera att samtliga datum är preliminära. 

Kursledning

Kursen leds av företrädare för den medicinska elevhälsan med lång erfarenhet av praktiskt och vetenskapligt arbetet för skolbarns hälsa i Sverige och internationellt

Josef Milerad är barnläkare, skolläkare och universitetslektor vid Institutionen för barns och kvinnors hälsa vid Karolinska Institutet. Han är huvudredaktör till flera läroböcker i elevhälsa och vetenskaplig granskare för tidskriften Acta Paediatrica. Tidigare Socialstyrelsens vetenskapliga råd i skolhälsovård och ordförande i Svenska skolläkarföreningen. 

Lars Cernerud är läkare, specialist i pediatrik och i skolhälsovård samt docent i folkhälsovetenskap och läroboksförfattare. Han har varit skolöverläkare i Västerås, Stockholm och i dåvarande Skolöverstyrelsen och ordförande i Svenska skolläkarföreningen, samt Högskolerektor i tolv år.

Sagt om kursen

"Jag känner att jag har fått en djupare förståelse för elevhälsoarbetet, speciellt när det gäller den medicinska elevhälsan. Jag har också fått bättre och bredare kunskap som jag kan använda i mitt elevhälsoteam och i mötet med elever och föräldrar."
Marie-Ann Eklund, Bitr. Rektor, Krylbo skola

"Min juridiska kompetens stärkts på så vis att flera områden satts i en kontext samt kopplats till lagar och förordningar. Jag upplever även att jag fått ett språk för att diskutera flera mycket utmanande problem som jag i egenskap av rektor brottas med i min vardag."
Daniel Josefsson, Rektor, Kärlekens skola

"Jag arbetar i en myndighet som har en ovanlig skolorganisation och därtill organisation för elevhälsans medicinska insats. Att lära mig juridiken har varit ovärderligt då jag kan kontrollera att jag får rätt medel mot en huvudman som inte har den kunskapen."
Åsa Vildblomma Rektor, Statens institutionsstyrelse

Kostnad

Huvudmannen och Skolverket delar på kostnaderna för utbildningen. Skolverket står för kostnader för utbildningen medan huvudmannen står för deltagarens förutsättningar för att genomföra utbildningen, såsom lön under utbildningstiden, resor samt kostnaderna för internat- och seminariedagar.

Kurslitteratur

Milerad, Josef; Swensson, Mats; Solders Wändahl, Ylva
Leda och organisera medicinsk elevhälsa : handbok för vårdgivare, skolledare och verksamhetschefer
Studentlitteratur, [2016] - 177 sidor ISBN:9789144109152

Milerad, Josef; Lindgren, Carl; Forslund, Louise
Evidensbaserad elevhälsa
Tredje upplagan : 2024 - 414 sidor ISBN:9789144166537:

Milerad, Josef; Swenson, Mats
Medicinsk elevhälsa för rektorer, lärare och elevhälsoteam
Första upplagan : 2025 - 248 sidor ISBN:9789144154695

Kursplan

Du kan ta del av kursplanen här (kursplanen kommer att uppdateras).

Anmälan

Läs mer och anmäl dig via Skolverkets hemsida från 17 mars 2025. I mån av plats på kursen tar Skolverket emot anmälningar även under sommaren.

Kontakt

För information om kursens innehåll, uppgifter och föreläsningar
Josef Milerad, kursansvarig, docent och universitetslektor
E-post: josef.milerad@ki.se

För information om avbokning, hotell, fakturering
Sandra Lannergren, projektkoordinator, Enheten för uppdragsutbildning
E-post: sandra.lannergren@ki.se

 

* I denna uppdragsutbildning ingår möjlighet till en ordinarie tentamen, och om det behövs, en omtentamen. I det fall behovet uppkommer, så är det även möjligt för deltagarens arbetsgivare att köpa till ytterligare tentamensomgångar.

Kort om kursen

När: -
Pris: 0 kr
Sista anmälningsdagen:
Poäng: 7.5 hp