Foto: StockSnap från Pixabay

Att leda etiska samtal i äldreomsorgen, VT 2024

Denna utbildning är för dig som är legitimerad personal eller chef inom och som vill stärka din förmåga att leda samtal om etiska problem och dilemman på din arbetsplats.

Deltagarna får öva på sin förmåga att identifiera, analysera och diskutera etiska problem inom äldreomsorgen.

Syfte och mål

Det övergripande syftet med kursen är att erbjuda kursdeltagaren möjligheter att reflektera kring etiska samtal och hur etiska samtal kan föras med personal på den egna arbetsplatsen. Kursen erbjuder därför även många möjligheter att reflektera kring etiska principer och problem som har relevans för äldreomsorgen.

Deltagaren ska efter genomförd kurs kunna (1) redogöra för centrala etiska teorier och principer, (2) reflektera kring etiska problem som kan uppkomma i samband med äldreomsorg, samt (3) reflektera kring etiska samtal och möjligheterna att genomföra etiska samtal med äldreomsorgspersonal på den egna arbetsplatsen.

Målgrupp för denna kurs är legitimerad personal och chefer inom äldreomsorgen.

Ur kursinnehållet

• Reflektioner kring etiskt problematiska situationer i äldreomsorgen med hjälp av etiska teorier och principer som till exempel göra gott, inte skada, respektera autonomi och rättvisa.
  • Äldreomsorgens värdegrund, värdigt liv och välbefinnande.
  • Skillnader mellan etik och juridik. Reflektioner kring etiska samtal och hur sådana samtal kan föras.

Kursplan

Kursplan för Att leda etiska samtal inom äldreomsorgen.

Kursupplägg

Kursen är en webbaserad distansutbildning med tre fysiska halvdagsträffar. Dessutom tillkommer fyra frivilliga Zoommöten Kritiskt och kreativt tänkande är viktiga utgångspunkter i läraktiviteter och examinationer. Kursen förutsätter aktiva studier vad gäller litteraturläsning och genomförande av uppgifter, till exempel gruppövningar, diskussionsuppgifter, inlämningsarbeten och återkoppling på andra kursdeltagares arbeten.

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter.

Kursmaterial

Litteratur och annat kursmaterial kommer att finnas tillgänglig på kursplattformen Canvas och en kursbok delas ut till deltagarna vid kursens början.

Datum

Kursen startar den 8 april 2024. Tre fysiska halvdagsträffar kommer att hållas: den 9 april kl. 13–17, den 7 maj, kl. 13–17 och den 28 maj kl. 13–17.  Dessutom tillkommer fyra frivilliga Zoommöten

Kursen avslutas söndagen den 16 juni, 2024.

Plats

De tre fysiska kursträffarna kommer hållas på Karolinska institutet Campus Solna.

Fika serveras under kursträffarna.

Vid frågor om kursens innehåll:

Tomas Månsson, kursledare
PhD och adjunkt i medicinsk etik.
Karolinska Institutet, Institutionen för Lärande, informatik, management och etik (LIME)
E-post: tomas.mansson@ki.se

Vid administrativa frågor:

Ulla Finati, projektkoordinator
Karolinska Institutet Uppdragsutbildning
E-post: ulla.finati@ki.se

Anmälan

Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.

Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än tre (3) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden. För fullständiga villkor se våra allmänna avtalsvillkor.

Kort om kursen

När: -