Metodövning från tidigare kurs i medicinskt abdominellt ultraljud Foto: n/a

Avancerad utbildning i medicinskt abdominellt ultraljud för röntgensjuksköterskor VT25

Inom modern bild- och funktionsdiagnostik är ultraljud en viktig metod med stor potential. För att behärska denna metod krävs djupgående kunskaper om dess fysikaliska och tekniska aspekter, liksom om olika sjukdomar och deras orsaker. Denna kurs riktar sig till röntgensjuksköterskor med flera års yrkeserfarenhet som vill fördjupa sina kunskaper och färdigheter inom ultraljudsdiagnostik och därigenom bidra till förbättrad patientvård och diagnostisk precision.

Målen med kursen är att deltagarna ska kunna:

• Förvärva systematisk undersökningskompetens och anatomi- och fysiologikunskaper.
• Fördjupa tekniska och fysikaliska kunskaper.
• Utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt.

Efter avslutad kurs kommer du:

• Ha kunskaper i ultraljudsteknik och fysik för att förstå de ingående parametrarna i en ultraljudsapparat och kunna motverka de artefakter i bilder som kan uppkomma.
• Kunna genomföra en bukundersökning med systematisk dokumentation av alla relevanta anatomiska strukturer.
• Kunna redogöra för sjukdomar och viss behandling avseende lever, mjälte, njurar, pancreas, gallblåsa, gallvägar, tarm och bukens stora blodkärl.
• Kunna integrera kunskap om patofysiologi och diagnostiska laboratorietester för att förklara sjukdomsmekanismer och dess inverkan på patientens hälsa.
• Förklara sambandet mellan patofysiologi och diagnostiska undersökningsresultat med medicinskt ultraljud och relatera detta till andra metoder inom bild- och funktionsdiagnostik.
• Utföra analys av ultraljudsbilder för att identifiera normal anatomi samt patologiska förändringar.

Citat från tidigare kursdeltagare

”Kursen var väldigt bra med mycket kunniga kursledare och föreläsare.”
”Vi lärde oss metodiken på ett mycket systematiskt sätt och detta knöts till anatomin och patologin.”

Kursupplägg

Kursen genomförs som en distanskurs på halvfart, där cirka hälften av kursträffarna hålls fysiskt vid Karolinska Institutet.
Den verksamhetsförlagda utbildningen (praktiken) genomförs vid hemmakliniken av kliniken utsedd handledare.
Den teoretiska utbildningen bygger på föreläsningar, seminarier och studentens egna litteraturstudier.

Kursinnehåll

Då kursen leder till en ny yrkesfunktion krävs det av kursdeltagaren både ambition, intresse och tid för studier.

Kursansvarig institution

Institutionen för kirurgisk vetenskap, intervention och teknologi (CLINTEC) vid Karolinska Institutet. Enheten för radiografi är ansvarig kursgivare.

Kerstin Kalliokulju – sonograf, röntgensjuksköterska
Mirushe Mjekiqi – sonograf, biomedicinsk analytiker med inriktning mot klinisk fysiologi och nuklearmedicin

Vid frågor om kursinnehåll:
Anna Hellström – utbildningsadministratör
Enheten för Radiografi, Karolinska Institutet
E-post: anna.hellstrom@ki.se

Vid administrativa frågor:
Erik Pettersson – projektkoordinator
Uppdragsutbildning, Karolinska Institutet
E-post: erik.pettersson.2@ki.se

Anmälan

Med hänsyn till vår tidigare erfarenhet förutser vi att det kommer att finnas fler intresserade än de 13 platser som är tillgängliga. Antagning av deltagare sker därför enligt principen "först till kvarn", där registreringen sker vid mottagande av ett undertecknat avtal från den sökandes ansvariga chef.

Anmälan är bindande och vid avbokning mindre än sex veckor före kursstart debiteras 50 % av kurskostnaden, avbokning mindre än tre veckor före kursstart debiteras hela kostnaden. För fullständiga villkor hänvisar vi till våra allmänna avtalsvillkor. www.ki.se/uppdragsutbildning.

Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. I Sverige står Karolinska Institutet för drygt 40 % av den medicinska akademiska forskningen och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Sedan 1901 utser Nobel-församlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.

Karolinska Institutets Uppdragsutbildning levererar kompetensutveckling för Sveriges kommun och region samt företag – framför allt inom vård, omsorg och hälsa – och verkar för utveckling i hälso- och sjukvården samt för ett friskare samhälle.

Kort om kursen

Pris: 120 000 kr