
Hållbart yrkesliv - embodiment, medveten närvaro och medkänsla, 10,5 hp
Självmedkänsla och mindfulness har visat sig vara effektiva komplement till traditionell behandling, vilket hjälper patienter att tillfriskna snabbare och vårdgivare att undvika utmattning. Kursen ger dig grundläggande färdigheter och praktisk erfarenhet inom dessa metoder för ett mer hållbart yrkesliv, med fokus på embodiment och medveten närvaro.
Hållbart yrkesliv, kursledaren berättar
Om kursen
Med mindfulness- och medkänslofokuserad metodik kan vi göra något för oss själva samtidigt som vi gör något för någon annan. Metodiken har vuxit fram som ett komplement till sedvanlig behandling. Patienter som är medvetet närvarande och medkännande med sig själva är bättre på att ta emot behandling och tillfrisknar snabbare. Personer som utövar medkännande närvaro och ger t.ex vård till andra blir i mindre utsträckning utmattade eller upplever empatitrötthet. Det visar sig att de också blir bättre på sina jobb med klienter som tillfrisknar snabbare. Detta är en ”win-win”-situation för alla inblandade.
I grund och botten handlar mindfulness om att vara medveten, i nuet, utan att döma (Kabat-Zinn 2013). Det är en färdighet som förbättras genom övning. Precis som en muskel blir starkare av träning, blir vår förmåga att vara mindful starkare genom att vi övar på att vara varsamt uppmärksamma, ögonblick för ögonblick.
Denna varsamhet, värme och vänlighet är central i mindfulnessmeditation och forskningen kan sammanfattas med följande citat:
”By wrapping pain in a warm embrace of self-compassion, negative states are alleviated while positive states are generated” (C Germer & K Neff 2019)
Syfte och mål
Kursen syftar till att erbjuda grundläggande färdigheter, praktisk erfarenhet och teori kring denna metodik tillsammans med ett erfarenhetsbaserat förhållningssätt för ett mer hållbart yrkesliv. Kursen är också grundläggande för kommande vidareutbildning i att leda andra.
Ur kursinnehållet
Kursen utgår ifrån mindfulness- och medkänslobaserade program och embodiment med väldokumenterat empiriskt stöd. Kursens första upplevelsebaserade del grundar sig i österländsk och västerländsk psykologi, gruppdynamik och erfarenhetsbaserad inlärning. Kärnan i kursen är att lära sig embodiment, medveten närvaro och självmedkänsla. Embodiment, vår förmåga till interoception, är central i ovan nämnda program och övar förmågan att identifiera, förstå och hantera kroppens signaler via s.k. "bottom-up" och top-down" processer. Dessa förmågor är länkade till mindre negativa symptom och till bättre fysisk, mental och känslomässig hälsa. Att lära sig strategier att hantera egen stress och sårbarhet i en värld som förändras allt snabbare och i tider av alltmer ovisshet borde vara centralt i människovårdande yrke. Vidare att kunna möta dessa utmaningar trauma-informerat och med stöd av vetenskapligt grundade verktyg för snabbare återhämtning och ökad hållbarhet.
I den andra delen av kursen behandlas det empiriska stöd som finns kring mindfulness- och medkänslobaserad metodik och embodiment med avseende på de underliggande processer och verkningsmekanismer som hittills visats. Medvetenhet och acceptans påverkas på fyra olika sätt; neuroplastiskt, psykologiskt, beteendemässigt och fysiologiskt. Arbetet med dessa frågor innebär att uppleva, kritiskt utforska och diskutera litteraturen och forskningen kring denna metodik.
Kursplan
Kursens kursplan (9D1016) finner du här
Kursupplägg
Undervisningen består av interaktiva gruppträffar och en femdagars retreat i tystnad på internat, föreläsningar och seminarier där deltagarna arbetar tillsammans i grupper, samt i två självständiga inlämningsarbeten som är förankrade till två av seminarierna.
Schema
Schema för kursen hittar du här
Målgrupp
Kursen vänder sig till personer med människonära yrken. Personer som är verksamma inom hälso-och sjukvård, skolor och universitet och arbetar t.ex som kurator, präst eller liknande.
Behörighet
Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård, medicin eller inom annan högskoleutbildning med inriktning mot människovårdande eller människonära yrken såsom t.ex psykoterapeut, präst, pedagog eller liknande.
Kursansvarig
Camilla Sköld
Med Doktor, Leg Fysioterapeut
Institutionen för kliniska vetenskaper Danderyds sjukhus, KIDS, Karolinska Institutet
Medverkande lärare
Camilla Sköld kommer att vara huvudlärare genomgående i kursen. Inbjudna föreläsare kommer att variera. Vi kommer i första hand anlita nationella föreläsare, men även att se och lyssna till inspelningar från internationella auktoriteter i ämnet.
Mer information
Vid frågor om kursens innehåll:
Camilla Sköld, kursansvarig
Med Doktor, Leg Fysioterapeut
Karolinska Institutet, Institutionen för kliniska vetenskaper Danderyds sjukhus
E-post: camilla.skold@ki.se
Vid frågor om anmälan:
Sandra Lannergren, projektkoordinator
Karolinska Institutet Uppdragsutbildning
E-post: sandra.lannergren@ki.se
Anmälan
Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.
Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än tre (3) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden. För fullständiga villkor se våra allmänna avtalsvillkor.
Kort om kursen
Plats: Digitalt på distans samt retreat i tystnad på Frötuna Gård & Retreat utanför Uppsala (7-12 januari 2026)
OBS! Priset är inklusive kost och logi