dekorativ bild.

Introduktion till precisionsmedicin - Webbutbildning för hälso- och sjukvårdssektorn

Vad är precisionsmedicin? Hur kommer införandet av precisionsmedicin att påverka den kliniska vardagen? Vad kommer precisionsmedicin att betyda för våra patienter?

Dessa frågor är högaktuella. Precisionsmedicin finns redan här och utvecklingen inom alla kliniska områden går rasande fort.

Detta är en serie inspelade föreläsningar som ska hjälpa dig att förstå vad precisionsmedicin är och vart utvecklingen går. Föreläsningarna vänder sig till dig som jobbar i vården eller studerar till ett vårdyrke.

Denna webbaserade utbildning har kommit till genom ett initiativ från Life Science-kontorets samverkansgrupp för Hälsa och Life Science och dess gruppering med fokus på kompetensförsörjning. Utvecklingen har skett genom ett samarbete mellan Uppsala universitet och Karolinska Institutet och med stöd från Vinnova.

Kursinnehåll

• Vad är precisionsmedicin - begrepp och allmän bakgrund
  • Sällsynta sjukdomar
  • Komplexa sjukdomar - folksjukdomar och multifaktoriella sjukdomar