bild på lärare i klassrum Foto: Gettyimages,Getty Images

Lyssna på unga: bemötande och tillitsskapande metoder för dig som arbetar med ungdomar

Som vuxen och yrkesprofessionell kan det vara svårt att nå fram till ungdomar. Ofta upplevs arbetssätten inte som relevanta och utan förståelse för de ungas situation. I arbete med ungas välmående är det extra viktigt att vinna deras tillit.

Lyssna på unga kursen har fokus på främjande och förebyggande arbete och öppnar upp för olika sätt att arbeta med tillitsskapande metoder, konflikthantering och samtal med unga.

Mål och syfte 

Kursen är till för dig som arbetar med unga mellan 13–20 år som önskar förbättra ungas psykosociala miljö genom att lyssna på unga och uppmärksamma deras förmågor och styrkor. Efter kursen är förhoppningen att du i ditt dagliga arbete kommer att möta ungdomar med en ny blick och nya förhållningssätt som kommer att hjälpa dig att nå fram till unga som inte mår bra eller är i affekt.

Under Lyssna på unga kursen ligger fokus på upplevelsebaserad och erfarenhetsmässig pedagogik. Syftet är att hjälpa yrkesgrupper som arbetar med ungdomar att stötta unga i deras välmående och psykiska hälsa genom förtroendeskapande.

Kursen är praktisk och processinriktad kring relationskapande metoder och förståelse för hur våra identiteter och erfarenheter kan påverka vårt arbete med unga. Genom att utforska medbestämmande och hur det är att verkligen lyssna på unga, rustas yrkesprofessionella för att i längden nå fram bättre till ungdomar.

Bakgrunden till kursen

Utbildningen utgår ifrån den evidensbaserade Youth Aware of Mental health (YAM) metoden, skapad av en av kursledarna, som påvisat att rättfram dialog och att lyfta fram ungdomars röster och åsikter leder till förbättrad psykisk hälsa.  

Under 2015–2023 har över 700 personer inom regioner och kommuner i Sverige, och strax under 700 personer internationellt, utbildats till instruktörer i YAM-metoden. Runt 150,000 ungdomar världen över har genomgått YAM. Utvärderingar visar att instruktörsutbildningen har hjälpt kursdeltagarna vad gäller samtal med ungdomar och en stor majoritet rekommenderar kursen till kollegor. 

Lyssna på unga kursen är ett svar på efterfrågan som uppkommit på YAM:s utbildningar, då många som utbildats önskat en kurs som bygger på YAM:s metod att bemöta unga neutralt med fokus på deras förutsättningar och behov, men som riktar sig mot en bredare målgrupp yrkesprofessionella. 

Vad är vinsten med att gå kursen? 

  • Du kommer att få utforska hur man kan uppmärksamma ungas förmågor och styrkor samt arbeta tillitsskapande för att motivera unga till aktivt deltagande och förändring.
  • Du kommer att få utforska hur man kan föra svåra samtal med unga och arbeta med konflikthantering.
  • Du kommer att prova på metoder som hjälper dig att dyka in i både det mellanmänskliga och din relation till dig själv. Genom att arbeta med självreflektion kommer vi att observera hur vi reagerar och agerar i olika situationer.
  • Du kommer att få utforska hur man kan behålla lugnet vid stressiga situationer genom lågaffektivt bemötande, exempelvis vid konflikt i grupp.
  • Du kommer att lämna kursen med ett breddat perspektiv kring att möta unga i affekt eller unga som mår psykiskt dåligt.
  • Du kommer att få prova på pedagogik som ruckar på maktdynamiker.
  • Du kommer att få utbyta erfarenheter och lära dig av professionella från andra yrken och arbetsplatser som också arbetar med unga.

Målgrupp 

Lyssna på unga kursen riktar sig till yrkesgrupper som löpande arbetar relationellt med ungdomar mellan 13–20 år inom offentlig och privat sektor.

Exempelvis lärare, elevhälsopersonal, fritidsledare, fältassistenter, socialsekreterare, socialpedagoger, behandlingsassistenter, kriminalvårdare, SiS-personal och behandlingspersonal.

Ur kursinnehållet 

Kursen baserar sig till stor del på erfarenhets-, känslomässig- och kroppslig inlärning. I den här typen av pedagogik läggs stor vikt på processer och närvaro, snarare än faktakunskap.

Genom rollspel, gruppövningar och reflektion i grupp, kommer du under kursen att:

  • Experimentera i att kreativt expandera din repertoar med fokus på bemötande och samtalsteknik.
  • Arbeta med att förstå och hantera konflikter och fördjupa dig i lågaffektivt bemötande.
  • Utveckla din kommunikationsförmåga genom att öva på aktivt lyssnande och att ställa öppna frågor.
  • Lyfta fram olika perspektiv i grupper.
  • Arbeta praktiskt med normkritisk pedagogik, exempelvis genom att analysera hur identiteter, inklusive den egna identiteten/yrkespositionen, kan påverka de unga en arbetar med.
  • Begrunda gruppdynamik och undersöka hur individuella samtal kan skilja sig mot samtal i grupp.   

Kursupplägg 

Kursen pågår under tre heldagar på Karolinska Institutet.

Inför kursen kommer deltagarna få i uppgift att svara på några frågor kring erfarenheter från sin yrkesvardag, för att kunna anpassa vissa moment i kursen till kursdeltagarnas omständigheter.

Citat från tidigare kursdeltagare

”Jag har fått många tankeställare på min egen syn på ungdomar och fått omvärdera många fördomar jag haft. (…) Detta medför att jag kan på ett kritiskt sätt bemöta kollegors fördomar om ungdomar och hjälpa kollegor att utvecklas.”

”Rollspel är bra för att tänka in sig i olika situationer.”

”Det [rollspel] är roligt, kanske lite läskigt, men ett tryggt sätt att utforska utmanande situationer. Samt ger spännande diskussioner när många deltar med olika perspektiv.”

”Spännande forum för självreflektion kring mitt förhållande till unga och kompetensutveckling i bemötande och svåra situationer.”

Kursledare

Camilla Wasserman, senior forskningsspecialist, Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP), Karolinska Institutet.

Camilla arbetar med främjandet av psykisk hälsa bland unga och är en av skaparna till YAM-metoden. I YAM och andra åtaganden arbetar hon med att lyfta upp ungas röster och erfarenheter. Camilla har de senaste 15 åren arbetat med att utbilda vuxna i ungas psykiska hälsa från ungas perspektiv, med hjälp av bemötandetekniker och normkritisk pedagogik. Hon arbetar för närvarande på ett forskningsprojekt om ungas fritid och välmående.

Niklas Andersson, Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP), Karolinska Institutet.

Niklas har många års erfarenhet av arbete med unga samt att utbilda vuxna i deras arbete med unga, inom olika verksamheter som skola, fritidsverksamhet och civilsamhälle. Han har också arbetat på strategisk nivå mot skolor, kommuner och regioner i frågor kopplat till värdegrund och psykisk hälsa. För tillfället samordnar Niklas implementeringen av YAM i Region Stockholm samt ansvarar för utbildningsfrågor i den nationella och globala implementeringen av YAM.

Datum och plats

Datum 2025

21-23 maj

Plats

Karolinska Institutet campus Solna

Pris 

15 500 kr exklusive moms.

Mer information

För administrativa frågor, kontakta

Nadja Saltell, projektsamordnare

E-post: nadja.saltell@ki.se

För frågor om kursens innehåll, kontakta

Camilla Wasserman, kursledare

E-post: camilla.wasserman@ki.se

Anmälan

Antagning görs i turordning efter anmälan. I mån av plats kan senare anmälning accepteras. Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.

Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än tre (3) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden. För fullständiga villkor se våra allmänna avtalsvillkor.

Kort om kursen

När: -
Pris: 15 500 kr
Sista anmälningsdagen: