Kvinna sitter med sin dator och pratar med två andra kvinnor som sitter mitt emot.

Motiverande samtal med yrkesmässig tillämpning - del 1 HT24

Detta är en kurs för dig som arbetar med samtal som redskap inom exempelvis primärvård, skola, företagshälsovård och socialtjänst. Utbildningen är flexibel och utformad för att du ska kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig. Du kommer stegvis utveckla din förmåga att i samtalssituationer framkalla och öka dina klienters/patienters inre motivation till förändring.

Om MI

Motiverande samtal (Motivational Interviewing, MI) är en evidensbaserad samtalsmetod för dig som vill hjälpa människor till förändring avseende till exempel att minska alkoholkonsumtion, öka fysisk aktivitet eller följa läkemedelsordination. Metoden syftar till att framkalla och förstärka klientens egen inre motivation till förändring. Detta sker genom att MI-utövaren uppmärksammar det klientprat som talar för en förändring samt försöker minska det klientprat som talar emot en förändring. MI-utövarens empatiska förhållningssätt är också grunden för metoden.

Kursens upplägg

Kursen är utformad så att du stegvis ska kunna utveckla din MI- kompetens. Kursen inleds med två heldagar där föreläsningar varvas med demonstrationer och praktisk träning på Campus Solna i Stockholm.

Kursen fortsätter med en återkoppling på MI-utövande via telefon och därefter en grupphandledning digitalt via Zoom, båda dessa moment baseras på olika MI-samtal som du spelar in under kursens gång.

Målgrupp

Du ska ha ett arbete som innebär kontakt med klienter, patienter eller motsvarande.

Kursens mål

Efter slutförd kurs ska deltagaren kunna:

• beskriva och tillämpa färdigheter i MI:s förhållningssätt, MI-anda, förmedla empati och hålla fokus på ett målbeteende
  • beskriva och tillämpa samtalsfärdigheterna i MI: bekräfta, öppna frågor, reflektioner och summeringar
  • beskriva begreppen förändringstal och bibehållandetal samt tillämpa färdigheter i att främja och förstärka förändringstal samt dämpa bibehållandetal
  • utforma en förändringsplan

Deltagarna ska ha kunskap om motiverande samtal ("motivational interviewing", MI) och viss färdighet att tillämpa metoden. Genomgången kurs utgör en grund för att kunna använda metoden med klienter/patienter.

Kursplan

Kursplan för Motiverande samtal med yrkesmässig tillämpning - del 1, 3 hp

Sagt om utbildningen

"Utbildningen hjälpte mig att sätta ord på vad det är jag gör i ett motiverande samtal och hjälpte mig också att se och förstå hur jag kan finslipa mina MI-färdigheter. Jag skulle rekommendera andra att gå den här utbildningen för att den ger ett extra verktyg inom samtalsmetoder. "

Linn Wickerhoff, psykiatrisjuksköterska, Aleris Psykiatri AB

Läs hela Linns omdöme om kursen.

Kursledning

Lärarna på kursen har genomgått den internationella MI-tränarutbildningen TNT (Training New Trainers) och är medlemmar i MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers).

Tid och plats

Utbildningsdagar, på plats i Stockholm, sker den 23 och 24 oktober. Information om lokal kommer i samband med välkomstbrevet. Grupphandledning, halvdag, sker den 11 eller 12 december 2024. Grupphandledningen är antingen på för- eller eftermiddagen.

Föreläsningar varvas med demonstrationer och praktisk träning. Deltagarna får också tillgång till inspelade föreläsningar och övningar på läroplattformen Canvas. Inloggningsuppgifter skickas ut ca 1 vecka innan kursstart.

Schema för kursen.

Pris

Kursen är kostnadsfri för anställda inom psykiatri SLSO, av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen upphandlade enheter inom psykiatri (Stockholm) samt anställda inom psykiatrin i Region Gotland.

I mån av plats är kursen även kostnadsfri för anställda inom verksamhetsområde Primärvård. Det avser anställda inom primärvård SLSO, av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen upphandlade enheter inom primärvård (Stockholm) samt anställda inom primärvården Region Gotland.

Övriga sökanden som inte tillhör någon av medarbetargrupperna enligt ovan kan, i mån av plats, beredas plats på kursen, då utgår en kostnad på 7 500 kr, exklusive moms per deltagare. Vänligen notera att dessa platser fördelas i turordning som anmälan registrerats.

Om du är osäker på om du tillhör den grupp som kan gå kursen kostnadsfritt så är du välkommen att kontakta Sandra Lannergren på Karolinska Institutet Uppdragsutbildning: E-post: sandra.lannergren@ki.se

Kurslitteratur ingår inte i priset utan bekostas av deltagaren själv.

Vid frågor om kursens innehåll:
Sophie Dixelius, kursansvarig
E-post: sophie.dixelius@ki.se

Vid administrativa frågor:
Kristoffer Mörtsjö, projektsamordnare
Karolinska Institutet Uppdragsutbildning
E-post: kristoffer.mortsjo@ki.se

Anmälan

Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.

Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än tre (3) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden. För fullständiga villkor se våra allmänna avtalsvillkor.

Kort om kursen

När: -