
Motiverande samtal med yrkesmässig tillämpning - del 2 HT23
En fördjupande kurs i motiverande samtal där du får möjlighet att bygga på dina kunskaper i metoden samt utveckla och förfina dina samtalsfärdigheter. Kursen vänder sig till dig som arbetar med samtal som redskap inom exempelvis primärvård, skola, företagshälsovård och socialtjänst. Utbildningen är flexibel och utformad för att du ska kunna arbeta samtidigt som du kompetensutvecklar dig.
Om kursen
Motiverande samtal (Motivational Interviewing, MI) är en evidensbaserad samtalsmetod för dig som vill hjälpa människor att exempelvis minska alkoholkonsumtion, öka fysisk aktivitet eller följa läkemedelsordination. Kursen ger dig som använder samtal som redskap fördjupade kunskaper i motiverande samtal. På vilket sätt kan vi effektivast stötta en person till förändring?
Vilket typ av klienttal är mest hjälpsamt för klientens förändringsprocess? Och hur anpassar vi våra tekniker på bästa sätt utefter hur klienten responderar? Det och mycket mer kommer du få svaren på i denna kurs.
Kursens mål
Efter slutförd kurs kommer du att kunna:
- tillämpa färdigheter i MI:s förhållningssätt, MI-anda, förmedla empati och hålla fokus på ett målbeteende
- tillämpa samtalsfärdigheterna i MI: bekräfta, öppna frågor, reflektioner och summeringar
- urskilja förändringstal och bibehållandetal på basis av kodningsinstrumentet Client Language Assessment in Motivational Interviewing (CLAMI)
- tillämpa kunskaper i att främja och förstärka förändringstal samt dämpa bibehållandetal
Du kommer att ha fördjupade kunskapar om motiverande samtal ("motivational interviewing", MI) och färdigheter för att utöva metoden med dina klienter/patienter.
Kursplan
Kursplan för Motiverande samtal med yrkesmässig tillämpning - del 2, 3 hp
Kursledning
Kursansvarig är Sophie Dixelius, adjunkt i psykologi och medlem i det internationella MI-nätverket Motivational Interviewing Network of Trainers (MINT).
Hon har arbetat med MI och kodning sedan 2012 och är utbildad i Motivational Interviewing Treatment Integrity (MITI) version 3.1.1 och 4.2.1, Client Language Assessment in Motivational Interviewing (CLAMI) och Client Language EAsy Rating (CLEAR) Coding System.
Lärarna på kursen har genomgått den internationella MI- tränarutbildningen TNT (Training New Trainers) och är medlemmar i MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers).
Sagt om våra MI-utbildningar
"Att få möjlighet till individuell återkoppling på mina MI-samtal har varit fantastiskt givande, utvecklande och roligt!"
"Lärarna är pedagogiska och skapar ett behagligt samtalsklimat, vilket bidrar till en tillåtande lärandemiljö. Att få konkreta tips t.ex. hur målbeteende kan formuleras har fördjupat min förståelse för metoden."
Kursen har genomgående höga utvärderingar. Den fick ett medelvärde på 4,8 av 5 i senaste kursutvärderingen, när deltagarna svarade på frågan ”Hur bedömer du utbildningen som helhet”.
Innehåll
Kursen är utformad så att du stegvis ska kunna fördjupa din MI-kompetens och inleds med två digitala heldagar där föreläsningar varvas med demonstrationer och praktisk träning. Du kommer att lära känna igen olika typer av klienttal, vilket höjer din förståelse för hur du som MI-utövare på effektivast sätt kan framkalla motivation till förändring.
Under grupphandledning via Zoom är det fokus på de olika typerna av klienttal medan den avslutande individuella telefonhandledningen fokuserar på MI-utövarens beteenden och deras koppling till klienttalet. Båda dessa moment baseras på MI-samtal som du spelar in under kursens gång.
Genom en utökad förståelse av det som sker i ett samtal får du som MI-utövare större möjligheter att hjälpa klienten närmare förändring.
Tid och plats
Kursstart med föreläsning sker 22-23 november 2023 mellan 09:00-16:30. Grupphandledning i smågrupper på inspelade MI-samtal via Zoom sker 14/12 under för- eller eftermiddag, tid meddelas under de inledande föreläsningsdagar. Under v. 3-4 2024 sker telefonåterkoppling vid 1 tillfälle, 30 minuter. Deltagarna får också tillgång till inspelade föreläsningar och övningar på läroplattformen Canvas. Inloggningsuppgifter skickas ut ca 1 vecka innan kursstart.
Mer information kommer att skickas i samband med kallelsen.
Pris
Kursen är kostnadsfri för anställda inom psykiatri SLSO, upphandlade enheter inom psykiatri (Stockholm) samt anställda inom psykiatrin i Region Gotland.
I mån av plats gäller detsamma för anställda inom verksamhetsområde Primärvård på motsvarande enheter i Stockholm och på Gotland.
Övriga sökanden utanför målgrupperna enligt ovan kan beredas plats på kursen mot en kursavgift på 6 900 SEK exkl. moms.
Vänligen notera att platserna fördelas i turordning som anmälan registrerats. Personal från Psykiatrin har förtur gentemot personal från Primärvården samt övriga sökanden. Detsamma gäller för Primärvården gentemot övriga målgrupper.
Kurslitteratur ingår inte i priset utan bekostas av deltagaren själv.
Målgrupp
Du ska ha ett arbete som innebär kontakt med klienter, patienter eller motsvarande.
Särskild behörighet
Du ska tidigare ha gått en grundkurs i MI. Därutöver ska du ha ett arbete som innebär kontakt med klienter, patienter eller motsvarande.
Kursupplägg
Digitala föreläsningar varvas med demonstrationer och praktisk träning. Du får också tillgång till inspelade föreläsningar och övningar på lärplattformen Canvas.
Mer information
Vid frågor om kursinnehåll:
Sophie Dixelius, kursansvarig
E-post: sophie.dixelius@ki.se
Vid administrativa frågor:
Kristoffer Mörtsjö, projektkoordinator
E-post: kristoffer.mortsjo@ki.se
Anmälan
Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.
Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än tre (3) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden. För fullständiga villkor se våra allmänna avtalsvillkor.