Exteriör av byggnaden Aula Medica i Solna.

ST-kurs i Akut och kronisk kranskärlssjukdom HT 2024

Kranskärlssjukdom är ett av våra vanligaste och farligaste sjukdomstillstånd och därigenom viktigt att snabbt kunna identifiera och handlägga på för individen mest optimala sätt. Denna kurs ger deltagarna förutsättningar för snabbt och korrekt handlande i mötet med den kranskärlssjuke patienten genom uppdaterade kunskaper inom akut och kronisk kranskärlssjukdom.

Ur kursinnehållet

Kursen ger uppdaterade kunskaper inom akut och kronisk kranskärlssjukdom, innefattande hjärtinfarkt, instabil och stabil kärlkramp och MINOCA (Myocardial Infarction with Non-Obstructive Coronary Arteries), samt näraliggande tillstånd som t ex Takotsubo.

Kursen tar upp diagnostik, utredning och behandling av de aktuella tillstånden. Vidare kommer speciella situationer som tex behov av både trombocythämning och antikoagulation, intervention samt bildgivande diagnostik att belysas. Kursen innefattar även preventiv behandling, med fokus på sekundärprevention.

Målgrupp

ST-läkare inom Kardiologi, Akutsjukvård, Internmedicin, samt Thoraxkirurgi

Syfte och mål

Efter genomförd kurs är målet att kursdeltagarna ska besitta en större förståelse för och kunskap om kranskärlssjukdomarnas olika uttryck och komplikationer, samt utrednings- och behandlingsmöjligheter. Deltagaren ska självständigt kunna diagnosticera och handlägga såväl akut hjärtinfarkt som stabil kärlkramp, inklusive att väga risker mot vinster med olika behandlingsalternativ. Fördjupad kunskap om olika metoder för non-invasiv utredning och värdering av kranskärlssjukdom är ytterligare ett mål för kursen. Deltagaren kommer därutöver att vara väl införstådd med sekundärpreventiv uppföljning och rådgivning.

Kursupplägg

Kursen består till större delen av föreläsningar, såväl katedrala som interaktiva, samt gruppdiskussioner (3x3 timmar) utifrån autentiska fall för att belysa olika utmaningar vi kan ställas inför. Kursdeltagarna uppmanas att ta med sig egna fall och erfarenheter till gruppdiskussionerna, som kommer att handledas av läkare med lång erfarenhet av kranskärlssjukdom. Under gruppdiskussionerna kommer deltagarna också ges möjlighet till att träna tolkning av bilddiagnostik aktuell vid utredning av kranskärlssjukdom.

Vecka 49 (2-6 december) 2024

Danderyds sjukhus

Pris

9800 kr exkl.moms. I priset ingår förmiddags- samt eftermiddagsfika samtliga dagar.

Medverkande lärare

Henrik Löfmark, kursledare, Överläkare, Hjärtkliniken, VO Hjärt och Fysiologi, Danderyds Sjukhus, samt Karolinska Institutet, Institutionen för kliniska vetenskaper

Ann Samnegård, Överläkare, Danderyds sjukhus

Med flera. Föreläsare består övervägande av ca 15 överläkare verksamma på hjärtkliniken Danderyds Sjukhus.

Citat från tidigare deltagare:

”Tydligt, klinisk relevant approach”
”Väldigt matnyttigt för sin kliniska vardag”
”Mycket kunskap som inte går att läsa sig till och verkligen gör skillnad för sina egna bedömningar”
”Oerhört entusiastiska och engagerade föreläsare”
”Bra kliniska exempel som är svåra och tar lång tid att få en känsla för utan en sån här kurs”

Vid frågor om kursens innehåll:

Henrik Löfmark, kursledare

Karolinska Institutet, Institutionen för kliniska vetenskaper

E-post: henrik.lofmark@ki.se

Vid administrativa frågor:

Nadja Saltell, projektsamordnare

Karolinska Institutet Uppdragsutbildning

E-post: nadja.saltell@ki.se

Anmälan

Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.
Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än tre (3) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden. För fullständiga villkor se våra allmänna avtalsvillkor.

Kort om kursen

När: -