Ett öga

Undersökningsmetodik för klinisk optikerassistent HT24

Karolinska Institutet erbjuder en unik kurs som riktar sig till dig som är optikerassistent eller säljare i en optikerbutik/klinik. Kursen ger dig en djupare förståelse för fler delar i optikerverksamheten vilket möjliggör för dig att ta större ansvar och arbeta bredare. Utbildningen har ett flexibelt kursupplägg med studier i lärplattform mellan kursträffarna.

Syfte och mål

Efter kursen kommer du att kunna:

• lista och beskriva olika typer av felsyntheter (ametropier) samt rättsynthet (emmetropi), och förklara/ beskriva hur ögat kan ändra brytkraft (ackommodera), samt beskriva/ förklara hur ögats sammanlagda brytkraft påverkar bilden på näthinnan.
  • utföra synskärpeprovning (visusprövning) och relatera resultatet till de olika felsyntheterna och modulera synskärpetabell.
  • tillämpa instrument för ögats främre och bakre segment, samt tryckmätning, korneal kuravtur, tjocklek på kornea, autorefraktor samt utveckla en förståelse för synfältsmätning.
  • tillämpa instrument för glasuppmätning (vertometer) för att verifiera alla sorters glas (enstyrkeglas, multifokala, prisma), samt teoretiskt kunna beräkna avvikelser i relation till PD (pupill distans) och höjd.
  • tillämpa kommunikativa verktyg för att ta reda på, dokumentera och värdera relevant information som grund för fortsatt synundersökningtillämpa optometriska tester, som preliminära tester och mätningar samt värdera resultatet utifrån rimlighet (tabeller)tillämpa rutiner för felsökning för synhjälpmedel och vidare åtgärd.
  • beskriva och redogör för ögats ögonlock, konjunktiva, hornhinna, sklera, främre kammare, iris,lins, glaskropp, choroidea, retina, synbanan.
  • lista och beskriv ögats vanligaste patologiska tillstånd i ögats främre samt bakre segment.
  • visa ingående förståelse för aspekter kring sekretess i ett vårdsammanhang, samt kunskap om relevanta författningar i relation till journalföring, lika villkor, hållbar utveckling och etiska aspekter inom vården.

Målgrupp

Optikerassistent/säljare i optikerbutik/klinik.

Kursupplägg

Kursen omfattar självstudier, demonstrationer, teoretiska genomgångar, praktiska övningar samt portfolio. Du kommer att ges möjlighet till att träna praktiska färdigheter men måste ta stort eget ansvar för att öva på egen hand. De teoretiska kursinslagen genomförs i stor utsträckning via KIs lärplattform med hjälp av föreläsningar, litteraturhänvisningar, självevalueringsfrågor och inlämningsuppgifter.

Utbildningen kräver tillgång till resurser på kliniken vid praktiska utbildningsmoment och en utsedd handledare på kliniken under kursen. Din handledare kommer genomföra en kortare handledarutbildning. Handledarinstruktion kommer finnas tillgänglig via lärplattformen.

Ur kursinnehållet

Under kursen tränas du i att utföra mätningar med följande instrument: NCT, autorefraktor, pakymetri (i en autorefraktor), keratometer (i en autorefraktor), funduskamera, topografi (i en autorefraktor).

Vidare innehåller kursen rättsynthet (emmetropi) och felsyntheter (ametropier), ackommodation, retinal avbildning, synskärpa, synskärpeprövning och uppskattning av felsynthet, PD-mätning, refraktionslära och objektiv refraktionsmetodik (autorefraktor) samt PD-mätning, refraktionslära och objektiv refraktionsmetodik (autorefraktor) kommunikativa verktyg för informationsinhämtning, journalföring, beräkning av optiska avvikelser i relation till PD och höjd, kontroll av färdigslipade synhjälpmedel mha vertometer, relevanta författningar som till exempel sekretess, journalföring och etiska aspekter inom vården, hygienrutiner i undersökningssammanhang, lika villkor och hållbar utveckling i ett optometrisk vårdperspektiv, samt utföra och beskriva preliminära tester samt ha kunskap om ögats anatomi, fysiologi och sjukdomar.

Kursplan

Kursplanen för Utredningsmetodik för klinisk optikerassistent.

Tid och plats

Kursstart 2 HT24; 2024-09-30 - Kursslut 2024-12 -14

Kursdagar:
Kursstart v 40. 30/9
Kursträff 1 v 42. 18-19/10
Kursträff 2 v 46. 15-16/11
Kursträff 3 v 50. 13-14/12

Plats

Kursträffarna sker i optikerutbildningens lokaler på Eugeniavägen 12, 1 tr upp i Eye center of excellence, S:t Eriks Ögonsjukhus, Solna.

Mellan kursträffarna sker all aktivitet via KI's lärplattform Canvas.

24 700kr exklusive moms.

Vid frågor om kursens innehåll:

Eva Sturk Franzén, kursledare
Karolinska Institutet, Institutionen för Klinisk neurovetenskap
E-post: eva.sturk.franzen@ki.se

Vid administrativa frågor:

Erik Pettersson, projektadministratör
Karolinska Institutet Uppdragsutbildning
E-post: erik.pettersson.2@ki.se

Anmälan

Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.

Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än tre (3) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden. För fullständiga villkor se våra allmänna avtalsvillkor.

Kort om kursen

När: -