Facade Aula Medica Foto: Ulrich Schulte

Utredning och diagnostik: utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar 0-6 år

Kursen är ackrediterad hos Psykologförbundet med kurskod AKO589.

 

Den här kursen, om utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar (även kallade NPF), omfattar utredning av barn upp till 6 år. Kursen tar ett helhetsgrepp om utredningsmetodik och innefattar moment från den inledande kontakten till uppföljningen med vårdnadshavare och förskola. I kursen får du fördjupa dina kunskaper och färdigheter i att kartlägga, utreda och diagnosticera och differentialdiagnosticera utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar på ett strukturerat och metodologiskt effektivt sätt. Kursen omfattar bedömningsinstrumenten SON-R, utvecklingsbatteriet Griffiths-3 och ADOS-2 Knatte samt en uppdatering i WPPSI-IV. Kursen är i hög grad inriktad på klinisk kompetens och du tillämpar dina kunskaper och färdigheter direkt i ditt kliniska arbete. Kursen förutsätter att du arbetar med utredningsärenden och att du har genomgått ADOS-2 grundkurs.

Ackrediterad som specialistkurs hos psykologförbundet

Kursen AKO589 ackrediteras som 2 fördjupningskurser inom funktionshindrens psykologi, klinisk barn- och ungdomspsykologi, neuropsykologi samt pedagogisk psykologi. Kursen godkänns även som 2 breddkurser inom övriga specialiteter.

Behörighet

Leg psykolog samt genomgången ADOS-2 grundkurs.  

Omfattning och studieperiod

14 lärarledda heldagar, 36 dagars eget arbete. Kursen löper under 5-6 månader.

Syfte

Syftet med kursen är att ge deltagaren kunskaper om kartläggning och diagnostik av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar och färdigheter inom samtliga ingående delar i småbarnsutredning där flera olika testbatterier ingår.

Kursens lärandemål

Uppnå kunskap och förståelse gällande

  • tidig typisk utveckling och milstolpar med fokus på motorik, språk och kognition
  • utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar i ett utvecklingsperspektiv, samtidiga tillstånd hos små barn
  • utredningsprocessen och diagnostiska ställningstagande enligt DSM-5 och ICD 10/11

Uppnå färdighet och förmåga att

  • skapa allians med vårdtagare och ge svåra besked
  • tillämpa ett strukturerat arbetssätt; att välja lämpliga test och andra utredningsinstrument i förhållande till primär frågeställning, samsjuklighet och differentialdiagnostik; att sammanställa diagnosunderlag
  • genomföra intervjuer och samarbeta med vårdnadshavare och förskolepedagoger
  • genomföra strukturerad förskoleobservation och klinisk bedömning av milstolpar
  • administrera och analysera utvecklingsskalor, test och kliniska beteendeobservationer
  • bedöma informationens validitet och behov av ytterligare informationskällor
  • analysera resultat utifrån egna och andras utredningsresultat. Genomföra kliniska bedömningar och diagnostiska ställningstaganden utifrån övergripande syntes och förtrogenhet med diagnostiska fenotyper.
  • göra diagnostiska ställningstaganden utifrån diagnosunderlag
  • sammanfatta utredningsresultatet och beskriva barnets beteendeprofil, kognitiva och psykosociala förutsättningar och behov i vardagen och återge utredningsresultat till vårdnadshavare och förskolepersonal på ett anpassat sätt

Uppnå värderingsförmåga och förhållningssätt när det gäller

  • olika synsätt på individen: diagnoser, funktionsnedsättningar och neurodiversitet
  • att kritiskt granska olika utredningsmetoder och bedömningsinstrument
  • begränsningar och möjligheter vid en- respektive mångsidig diagnostik
  • etiska ställningstaganden i utredningsarbetet

Kursens innehåll

Utredningsmetodik

  • Systematisk kartläggning och utredningen som process
  • Metoder, instrument och informanter i kartläggningsarbetet: validitet och reliabilitet
  • Att sammanställa och analysera resultat

Typisk och atypisk utveckling och diagnoser

  • Tidig typisk utveckling och milstolpar
  • Utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar (neurodevelopmental disorders), differentialdiagnostik och samtidiga tillstånd (DSM-5, ICD-11) hos små barn

Kartläggningsmetoder och instrument

  • Skattning: screening; adaptiv bedömning (ABAS-3/Vineland-3), ASEBA-skalorna
  • Intervju
  • Naturalistisk observation i förskolemiljö
  • Diagnostisk observation: ADOS-2 Knatte
  • Test:
    • Utvecklingsskalor: Griffiths 3
    • Kognitiva förmågor i WPPSI-IV och SON-R enligt CHC-modellen
    • Kognitiva test: WPPSI-IV (analys) och SON-R 2-8 år (administrering och analys)
    • Riktlinjer för kognitiv testning och smart testning: att prioritera test och välja test och deltest som kompletterar varandra; att utnyttja testresultat i förhållande till andra professioners (ex logoped) testning eller tidigare resultat
    • Val av kompletterande information när underlaget är otillräckligt för bedömning
    • Prioriteringar när barnet är ”svårtestat”

Diagnostik och åtgärdsplanering

  • Sammanvägning av resultat och helhetsbedömning; övergripande symtombild och funktionsnedsättning, nivåbestämningar och specificeringar (för autism, språkstörning, intellektuell funktionsnedsättning, motorisk koordinationsstörning och för äldre förskolebarn tics och adhd)
  • Utlåtandeskrivning: sammanfattning och syntes
  • Omsätta utredningsresultat till råd och stöd i patientens vardag

Samarbete

  • Arbetsallians med vårdnadshavare (VH); överenskommelser och juridiska aspekter
  • VH som mottagare av utredningsresultat och diskussionspart
  • Förskolan som informationskälla, mottagare av utredningsresultat och diskussionspart
  • Kollegialt samarbete

Färdighetsträning

  • Egen träning: intervju (VH och förskolepedagog); observation (förskola och ADOS-2 Knatte); och testadministrering (Griffiths-3, SON-R och WPPSI-IV)
  • Att jobba med resultatöversikt och tolkning inför diagnostiskt ställningstagande
  • Att överföra information till andra professioner, VH, pedagoger och det äldre förskolebarnet
  • Sammanställning av eget kliniskt ärende

Kunskapskontroll och examination

  • Inlämning av testprotokoll: GRIFFITHS-3, SON-R och ADOS-2 Knatte
  • Godkänd ärenderedovisning 1 och 2: syntes, stringens i sammanställningen och återgivningarna till VH/ped och pat. Förskoleobservation, Griffiths-3, ADOS-2 och minst ett kognitivt test skall ingå
  • Hemtentamen: typiska milstolpar samt UNF-diagnoserna enligt DSM-5
  • Hemtentamen: metoder, test och resultatanalys
  • Hemtentamen: analys och sammanfattning utifrån case/revidering av utlåtande
  • Godkänd kodning, algoritmpoäng ADOS-2 Knatte och klinisk bedömning
  • Fördjupad analys: ärenderedovisning 2

Utvärdering

  • Skriftlig utvärdering
  • Reflektion i helgrupp

Kursplan

Kursplan för Utredning och diagnostik: utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar 0-6 år, 15 hp

Arbetsformer

Kursen genomförs digitalt och omfattar föreläsningar, gruppdiskussioner, handledning, metod- och färdighetsträning inklusive feed-back på egna inspelningar av testadministrering, redovisning av patientärende, hemuppgifter och examinationer.

Kursintyg

För kursintyg krävs att samtliga inlämningsuppgifter, moment och examinationer är genomförda och godkända. Betyg G (godkänd) eller U (underkänd) ges. Två tillfällen för omexamination ges.

Litteratur och material

  • Svensk manual: ADOS-2 Autism Diagnostic Observation Schedule sec ed. (2014). Hogrefe Psykologiförlaget AB Knattemodulen, sidor 31-51, 213-290
  • Manual SON-R 2-8 (Snijder Oomens Nonverbal Intelligence Test) Peter Tellegen, Jaap Laros Sid 1-256
  • Manual Griffiths-III Stroud et al. (2017) Del 1: sid 1-75, Del 2: sid 1-123, samt Del 3 Norms
  • Sparrow et al,. (2016) Vineland Adaptive Behavior Scales - Third edition/ Harrison & Oakland,.
  • ABAS-3
  • DSM-5 sid 5-99 samt valda delar om diagnoser relevanta för yngre barn, ca 20 sidor
  • Nilsson Jobs (2024). Autism i ett utvecklingsperspektiv, sid 1-200
  • Kaufman, A. S. (2018). Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues. Guilford Publications: Wechlser…sid 245-259
  • Diagnosrelaterade artiklar, ca 150 sidor

Kompletterande artiklar och material finns tillgängliga under respektive moment i Canvas.

Deltagaren förutsätts ha tillgång till manualer för relevanta Wechsler-skalor.

Valfri litteratur:

  • Smedler & Tideman, 2021 Att testa barn och ungdomar, s 156- 183 (psykometri)
  • ICD-11 Neurodevelopmental disorders
  • Kaufman, A. S. (2018). Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues. Guilford Publications, Using Confirmatory Factor Analysis…853-900
  • Korkman, M., Kirk, U., & Kemp, S. (2007). NEPSY II: administrativ manual. Svensk version 2011
  • Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2000). Manual for the ASEBA preschool forms and profiles (Vol. 30). Burlington, VT: University of Vermont, Research center for children, youth, & families.

Schema

3 jan 2025, lärplattformen Canvas öppnar
Inför kursstart: Genomför obligatoriska förberedande uppgifter (avsätt ca 2 dagar)
13-15 jan, kl 09:00-16:00, introduktion och utvecklingspsykologi
Inlämning av hemtentamen 1 (typiska milstolpar och diagnoser) senast 29 jan
30 jan, kl 09:00-16:00, Griffiths III
31 jan, kl 09:00-16:00, utredningsmetodik

11 feb, kl 09:00-16:00, ADOS-2 Knatte
13 feb, kl 09:00-12:00, utredningsmetodik

Inlämning av Griffithsuppgift senast 1 mar
3 mar, kl 09:00-12:00, Griffiths III
4 mar, kl 09:00-16:00, SON-R
Inlämning av hemtentamen 2 (metoder, tests och resultatanalys) senast 7 mar
Inlämning av SON-R-uppgift senast 24 mar
Inlämning av intervju- och observationsuppgift senast 24 mar
27 mar, kl 09:00-16:00, observationsuppgift, SON-R, utredningsmetodik
Inlämning av ADOS-2 Knatteuppgift (inklusive filmklipp) senast 28 mar

1 apr, kl 09:00-16:00, ADOS-2 Knatte
3 apr, kl 09:00-16:00, utredningsmetodik
25 apr, kl 09:00-12:00, handledning inför ärende 1

Inlämning av ärende 1 senast 8 maj
14 maj, kl 09:00-16:00, redovisning ärende 1
Inlämning hemtentamen 3 (ärendegranskning och revidering) senast 20 maj
Inlämning av ADOS-2 Knatteuppgift senast 20 maj
23 maj, kl 09:00-12:00, handledning inför ärende 2

Inlämning av ärende 2 senast 10 jun
16 jun, kl 09:00-16:00, redovisning ärende 2

Omtentatillfällen: 12 september samt 10 oktober vid behov

Med reservation för eventuella ändringar.

Kursansvarig institution

Karolinska Institutet, Institutionen för kvinnor och barns hälsa

Kursledare och examinator

Elisabeth Nilsson Jobs, kursledare och examinator
Leg psykolog, specialist i klinisk psykologi, fil.dr, internationell ADOS-tränare. Karolinska Institutet, Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa. Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND).

Johanna Ristolainen Spak, kursledare
Leg psykolog, internationell ADOS-tränare. Karolinska Institutet, Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa. Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND)

Plats

Digital kurs i realtid via lärplattformen Canvas samt videokommunikationstjänsten Zoom.

Pris

28 500 kr ex moms.

Mer information

Vid frågor om anmälan (även avbokningar och reservplatser) och fakturering:
Sandra Lannergren, Karolinska Institutet Uppdragsutbildning
E-post: sandra.lannergren@ki.se
Tel: 08-524 860 69

Vid frågor om kursinnehåll, behörighet och förberedelser
Elisabeth Nilsson Jobs, Karolinska Institutet KIND
E-post: elisabeth.nilsson.jobs@ki.se

Vid praktiska frågor och frånvaroanmälan under själva kursen
Lisa Wilsson, Utbildningssamordnare, Karolinska Institutet KIND
E-post: lisa.wilsson@ki.se
Tel: 0737-12 15 96

Anmälan

Har kursen blivit fulltecknad innan sista anmälningsdatum stängs anmälan tidigare.

När ordinarie kursplatser är fullbokade kan du göra en reservplatsanmälan. På anmälan ser du direkt om du anmäler till en reservplats, det står även i det bekräftande mejlet.

Besked om behörighet och antagning till kurs skickas ut ca en månad innan kursstart.

Innan en kursanmälan görs måste närmaste chef godkänna kursanmälan. I direkt anslutning till anmälan skickas en bekräftelse till kursdeltagaren. Närmaste chef får även via e-post en länk där han/hon behöver godkänna anmälan. Innan kursstart skickas praktisk information till kursdeltagaren via den e-post som angivits i anmälan.

Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än tre (3) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden. För fullständiga villkor se våra allmänna avtalsvillkor.

Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.

Kort om kursen

När: -
Pris: 28 500 kr
Sista anmälningsdagen:
Poäng: 15 hp

Plats: Digital kurs