Kursplan för

Pedagogik, 7,5 hp

Pedagogy, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
Kurskod
1AR009
Kursens benämning
Pedagogik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
Datum för fastställande
2008-04-29
Reviderad av
Programnämnd 3
Senast reviderad
2014-11-03
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2015

Särskild behörighet

30 hp från T1 samt 15 hp från T2 på arbetsterapeutprogrammet.
 

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska inhämta kunskap om pedagogiska teorier som är av betydelse för arbete med människor.

Lärandemål
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • beskriva grundsynen i olika pedagogiska riktninga
  • tillämpa kommunikationsteoretiska begrepp
  • beskriva och reflektera över olika teorier om motivation och lärande
  • redogöra för olika former av handledning

Innehåll

  • pedagogisk teori och egen syn på lärande
  • pedagogik i relation till kommunikation och motivation
  • pedagogik och handledning
  • praktisk pedagogik

Arbetsformer

Kursens arbetsformer utgår från ett problem-orienterat synsätt och följer grunddragen i problembaserat lärande. Studenterna kommer att arbeta såväl individuellt som i grupp och reflektera över det egna lärandet under kursen. Arbetsformer som förekommer är seminarier, redovisningar, övningar/laborationer och föreläsningar.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig, individuell tentamen. Betygsskala VG/G/U

Examination, seminarier och övningar/laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående inhämtning av kunskap. Examinationen sker efter fastställda bedömningskriterier.

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Eventuella avvikelser anges på kurswebben.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid KI. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Boken om pedagogerna Forssell, Anna
Jenner, Håkan Motivation och motivationsarbete : i skola och behandling
Mogensen, Ester; Thorell Ekstrand, Ingrid; Löfmark, Anna Klinisk utbildning i högskolan – perspektiv och utveckling
Nilsson, Björn; Waldemarson, Anna-Karin Kommunikation : samspel mellan människor
Studentvald litteratur om handledning

Övriga rekommenderade läromedel

Wenger, Etienne Communities of practice a brief introduction
Vetenskapliga artiklar
Referenslitteratur