Kursplan för

Organisation och ledarskap, 4,5 hp

Organisation and Management, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT10 , VT15
Kurskod
1AR010
Kursens benämning
Organisation och ledarskap
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
Datum för fastställande
2009-11-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2010

Särskild behörighet

Kurserna i programmet ska genomgås enligt utbildningsplanens angivna ordning. För tillträde till termin 6 tillåts student att restera med kursen Hälsa, samhälle och miljö, 7,5hp, termin 5. Övriga kurser ska vara godkända.

Mål

Introduktion Kursen är en fördjupning av tidigare inhämtade kunskaper i arbetsterapeutprogrammet. Främst fokuserar kursen på pedagogik, handledning och ledarstilar samt mångfaldsfrågor i organisationer. Dessutom ingår kunskap om organisationsformer och styrdokument avseende arbetstagare/arbetsgivare. Övergripande mål Den studerande ska inhämta fördjupad kunskap och förståelse för vad ledarskap och handledning är, och hur det kopplas till olika organisationers uppbyggnad och styrfomer, även belyst ur ett genus- och etnicitetsperspektiv. Lärandemål Studenten ska efter avslutad kurs: - ha inhämtat fördjupad kunskap i teorier kring olika ledarstilar och organisationsformer - muntligt kunna problematisera och syntetisera vad ledarskap är, och hur det tillämpas i olika organisationer. - kunna tillämpa handledarteorier som praktiska pedagogiska verktyg - individuellt kunna genomföra en evidensbaserad presentation. - kunna värdera rollen som ledare/handledare i teamarbete

Innehåll

Kursen innehåller: • Olika teorier och modeller för ledarskap med tonvikt på konsultativt ledarskap • Arbetsterapeuters ledarstilar i olika organisationer • Handledningsmetodik fokuserad på praktisk handledning och rollen som konsult • Olika verktyg för muntlig presentation • Lagar och förordningar som styr verksamheten, både med tanke på den enskilde individen och på ledarskapsrollen • Lagar och samhällets inställning till genusfrågor och etnicitet • Olika styrformer och styrmedel i organisationer • Utvecklings- och förändringsarbete inom organisationer

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, arbete i studiegrupper, aktivt kunskapssökande, seminarier samt enskilt arbete. Se även arbetsterapeutprogrammets pedagogiska plattform på programwebben.

Examination

Kursen omfattar två examinationer: - en individuell retorikuppgift. Betygsskala: VG/G/U - en gruppuppgift som redovisas både muntligt och skriftligt. Betygsskala: G/U För att bli godkänd på kursen erfordras betyget Godkänd på båda examinationerna. Alla examinationer, seminarier och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier. Omtentamen sker vid maximalt 5 tillfällen. Dessa är förlagda veckan för höstterminsstart, veckan före vårterminsstart samt veckan efter vårterminsslut. Eventuella avvikelser anges på kurswebben.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben efter genomförd kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Dahlbom-Hall, Barbro Lära kvinnor leda kvinnor
Hane, Monica; Wennberg, Bengt-Åke Starkare arbetsterapi - bättre primärvård : tre berättelser om relevant kunskapsutveckling och kunskapsspridning för arbetsterapeuter i dagens och framtidens primärvård
Lennéer-Axelson, B.; Thylefors, I. Arbetsgruppens psykologi
Mogensen, E; Thorell Ekstrand, I.; Löfmark, A. Klinisk utbildning i högskolan-perspektiv och utveckling.
Mossboda, Britt-Mari; Peterson, Mikael; Rönnholm, Inga Att vara chef och ledare : dina verktyg för praktiskt ledarskap Ardbo, Caroline
Petersson, Bengt-Olof; Vahlne, Lisa Handledning : ett vårdpedagogiskt verktyg

Fördjupningslitteratur

Bolman, Lee G.; Deal, Terrence E. Nya perspektiv på organisation och ledarskap Holmqvist, Anna
Dahlbom-Hall, Barbro Leda kvinnor chefa män
Dahlbom-Hall, Barbro Lära män leda kvinnor - till framgång : [-eller lära män leda grabbar till jämställdhet]
FSA Den professionella arbetsterapeuten
Hammarström-Lewenhagen, Birgitta; Ekström, Susanna Det mångtydiga mötet : ett försök att förstå komplexiteten i pedagogisk handledning med yrkesverksamma
Hjelm, Greger Arbeta konsultativt : en introduktion i konsultationens grunder
Ledarskap i teamorganiserad verksamhet : en antologi Ellström, Per-Erik; Kock, Henrik
Maltén, Arne Det pedagogiska ledarskapet
Tveiten, Sidsel; Amstrand, Birgitta Yrkesmässig handledning - mer än ord
Wilhelmson, Lena; Döös, Marianne Dialogkompetens för utveckling i arbetslivet
Wolvén, Lars-Erik Att utveckla mänskliga resurser i organisationer : om ledarskap, organisering, kultur och kompetens