Kursplan för

Psykologi, 7,5 hp

Psychology, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2010.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT09 , VT10 , HT10 , HT12 , HT13
Kurskod
1AR014
Kursens benämning
Psykologi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
Datum för fastställande
2009-06-23
Reviderad av
Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
Senast reviderad
2009-10-20
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2010

Särskild behörighet

Kurserna i programmet ska genomgås enligt utbildningsplanens angivna ordning. För tillträde till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från närmaste föregående termin.

Mål

Kursens mål är att studerande ska tillägna sig kunskap om psykologiska begrepp och teorier avseende människans utveckling, socialisation och fungerande i grupp. Kursen ska bidra till att den studerande ökar sin professionella handlingsberedskap inför möten med människor inom arbetsterapeutens verksamhetsområde. Lärandemål Studerande ska vid avslutad kurs kunna - översiktligt redogöra för olika psykologiska riktningar, såsom behaviorism, humanistisk, kognitiv och psykoanalytisk psykologi - beskriva och tillämpa teorier om människans psykosociala och kognitiva utveckling - identifiera och analysera reaktioner, försvar och bemötande vid traumatiska kriser - identifiera socialpsykologiska fenomen och tillämpa socialpsykologiska begrepp

Innehåll

Moment 1 Psykologiska riktningar 1,5 hp (Psychology´s Perspectives) Moment 2 Utvecklingspsykologiska teorier 1,5hp (Theories of Development) Moment 3 Traumatisk kris 2hp (Traumatic Crises) Moment 4 Socialpsykologi och samtalsmetodik 2,5 hp (Social Psychology and Counselling Skills) I moment 1 ska studenten tillägna sig kunskap om centrala teoribildningar inom psykologiämnet. I moment 2 ska studenten tillägna sig kunskap om människans emotionella, sociala och kognitiva utveckling i ett livscykelperspektiv. I moment 3 ska studenten tillgodogöra sig kunskap om känslomässiga reaktioner och bemötande i samband med traumatisk kris. I moment 4 ska studenten tillägna sig kunskap om socialpsykologiska begrepp och processer som kännetecknar samarbetet i en arbetsgrupp. Studenten ska även tillägna sig grundläggande kunskaper i samtalsmetodik.

Psykologiska inriktningar, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Utvecklingspsykologiska teorier, 1.5 hp

Betygsskala: VU

Traumatisk kris, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Socialpsykologi och samtalsmetodik, 2.5 hp

Betygsskala: GU

Arbetsformer

Kursen i psykologi vilar på en pedagogisk grund som främst utgår från ett problemorienterat synsätt på lärande. Den pedagogiska grundsynen innebär att studerande förväntas ta vara på varierande möjligheter till lärande. Arbetsformerna innebär ett aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. Kursdeltagarna kommer att arbeta såväl individuellt som i grupp och reflektera över det egna lärandet. Olika arbetsformer förekommer under kursen såsom föreläsningar, seminarier, övningar, redovisningar, muntliga såväl som skriftliga arbeten.

Examination

Moment 1 Psykologiska riktningar 1,5 hp Studenten examineras muntligt i seminarieform. Betygsskala: G/U Moment 2 Utvecklingspsykologiska teorier och traumatisk kris 1,5 hp Studenten examineras genom en skriftlig uppgift. Betygsskala: VG/G/U Moment 3 Traumatisk kris 2hp Studenten examineras genom en skriftlig uppgift. Betygsskala: G/U Moment 4 Socialpsykologi 2,5 hp Studenten examineras genom en skriftlig och muntlig uppgift. Betygsskala: G/U För betyget Godkänd på kursen erfordras betygsgraden godkänd på samtliga examinationer. För betyget Väl godkänd erfordras betygsgraden VG på moment 2 och G på moment 1, 3 och 4. Alla examinationer, seminarier och övningar är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier. Omtentamen sker vid maximalt 5 tillfällen. Dessa är förlagda veckan före höstterminsstart, veckan före vårterminsstart samt veckan efter vårterminsslut. Eventuella avvikelser anges på kurswebben.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Crain, William C. Theories of development : concepts and applications
Griggs, Richard A. Psychology : a concise introduction
Rautalinko, Erik Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
Granér, Rolf Personalgruppens psykologi
Schultz Larsen, Ole0 90549 Psykologiska perspektiv Nilsson, Björn

Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.