Psykologi, 7,5 hp
Psychology, 7,5 credits- Kurskod
- 1AR014
- Kursens benämning
- Psykologi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
- Datum för fastställande
- 2009-06-23
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2009
Särskild behörighet
Kurserna i programmet ska genomgås enligt utbildningsplanens angivna ordning. För tillträde till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från närmaste föregående termin.
Mål
Kursens mål är att studerande ska tillägna sig kunskap om psykologiska begrepp och teorier avseende människans utveckling, socialisation och fungerande i grupp. Kursen ska bidra till att den studerande ökar sin professionella handlingsberedskap inför möten med människor inom arbetsterapeutens verksamhetsområde. Lärandemål Studerande ska vid avslutad kurs kunna - översiktligt redogöra för olika psykologiska riktningar, såsom behaviorism, humanistisk, kognitiv och psykoanalytisk psykologi - beskriva och tillämpa teorier om människans psykosociala och kognitiva utveckling - identifiera och analysera reaktioner, försvar och bemötande vid traumatiska kriser - identifiera socialpsykologiska fenomen och tillämpa socialpsykologiska begrepp
Innehåll
Moment 1 Psykologiska riktningar 1,5 hp (Psychology´s Perspectives) Moment 2 Utvecklingspsykologiska teorier och traumatisk kris 3,5 hp (Theories of Development and Traumatic Crises) Moment 3 Socialpsykologi 2,5 hp (Social Psychology) I moment 1 ska studenten tillägna sig kunskap om centrala teoribildningar inom psykologiämnet. I moment 2 ska studenten tillägna sig kunskap om människans emotionella, sociala och kognitiva utveckling i ett livscykelperspektiv. Studenten ska även tillgodogöra sig kunskap om känslomässiga reaktioner och bemötande i samband med traumatisk kris. I moment 3 ska studenten tillägna sig kunskap om socialpsykologiska begrepp och processer som kännetecknar samarbetet i en arbetsgrupp. Studenten ska även tillägna sig grundläggande kunskaper i samtalsmetodik.
Psykologiska riktningar, 1.5 hp
Utvecklingspsykologiska teorier och traumatisk kris, 3.5 hp
Socialpsykologi, 2.5 hp
Arbetsformer
Kursen i psykologi vilar på en pedagogisk grund som främst utgår från ett problemorienterat synsätt på lärande. Den pedagogiska grundsynen innebär att studerande förväntas ta vara på varierande möjligheter till lärande. Arbetsformerna innebär ett aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion. Kursdeltagarna kommer att arbeta såväl individuellt som i grupp och reflektera över det egna lärandet. Olika arbetsformer förekommer under kursen såsom föreläsningar, seminarier, övningar, redovisningar, muntliga såväl som skriftliga arbeten.
Examination
Moment 1 Psykologiska riktningar 1,5 hp Studenten examineras muntligt i seminarieform. Betygsskala: G/U Moment 2 Utvecklingspsykologiska teorier och traumatisk kris 3,5 hp Studenten examineras genom en skriftlig uppgift. Betygsskala: VG/G/U Moment 3 Socialpsykologi 2,5 hp Studenten examineras genom en skriftlig och muntlig uppgift. Betygsskala: G/U För betyget Godkänd på kursen erfordras betygsgraden godkänd på samtliga examinationer. För betyget Väl godkänd erfordras betygsgraden VG på moment 2 och G på moment 1 och 3. Alla examinationer, seminarier och övningar är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier. Omtentamen sker vid maximalt 5 tillfällen. Dessa är förlagda veckan före höstterminsstart, veckan före vårterminsstart samt veckan efter vårterminsslut. Eventuella avvikelser anges på kurswebben.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
5. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall, cop. 2005 - xvi, 429 s. ISBN:0-13-184991-3 (hft.) LIBRIS-ID:9452547 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1994 - 168 s. ISBN:91-44-37341-4 LIBRIS-ID:8353627 Sök i biblioteket
2nd ed. : New York : Worth Publishers, c2009 - xviii, [2], 361, [48] p. ISBN:978-1-4292-0082-0 LIBRIS-ID:11198890 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 158 s. ISBN:978-91-47-08445-6 LIBRIS-ID:10451606 URL: http://www.liber.se/productimage/large/4708445o.jpg Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 149 s. ISBN:91-44-00269-6 LIBRIS-ID:7274505 Sök i biblioteket
Vetenskaplig artikel
Övriga rekommenderade läromedel
Utöver kurslitteraturen hänvisas till aktuellt material på kurswebben.