Hälsa, samhälle och miljö, 7,5 hp
Health, society and environment, 7,5 credits- Kurskod
- 1AR015
- Kursens benämning
- Hälsa, samhälle och miljö
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
- Datum för fastställande
- 2009-08-28
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-06-09
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2009
Särskild behörighet
Kurserna i programmet ska genomgås enligt utbildningsplanens angivna ordning. För tillträde till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från närmaste föregående termin.
Mål
Kursens syfte är att den studerande ska tillägna sig kunskap och förståelse om människors hälsa, den omgivande miljön och samhälleliga strukturer. Kursen fokuserar främst på hälsosituationen för personer med funktionshinder. Kursens syfte är också att den studerande ska tillägna sig kunskap om hur samhällets syn på personer med funktionshinder påverkar hälsa och förutsättningar för hälsa. Kursen utgår från ett holistiskt hälsobegrepp som innebär att hälsa definieras som människors förmåga att uppnå av dem definierade mål, under acceptabla omständigheter.
Lärandemål
Den studerande ska vid avslutad kurs:
• kunna analysera och reflektera över relationen mellan hälsa, miljö och samhälle
• kunna tillämpa kunskap om lagstiftning och organisation av service som inverkar på delaktighet för personer med funktionshinder
• kunna analysera vilka konsekvenser lagstiftning och organisation av service har för hälsan för personer med funktionshinder
Innehåll
Kursen består av två moment
Moment 1. Teoribildning och begrepp (Theories and concepts) 4hp
I detta moment introduceras teorier och begrepp av relevans för att förstå relationen mellan hälsa, miljö och samhället med tonvikt på delaktighet och omgivningsfaktorer.
Moment 2. Att leva med funktionshinder (Living with disability) 3,5hp
I detta moment tillämpar och reflekterar den studerande, utifrån ett forskning- och brukarperspektiv, över svensk lagstiftning och organisation av service som har relevans för personer med funktionshinder.
Teoribildning och begrepp, 4.0 hp
Att leva med funktionshinder, 3.5 hp
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är utformade för att studenterna ska kunna tillgodogöra sig teoretiska kunskaper, kunna reflektera över samt tillämpa dessa. Kursen innehåller föreläsningar, seminarium, individuellt arbete och grupparbete.
Examination
Lärandemålen i moment 1 examineras genom skriftlig individuell hemtentamen. Betygsskala: VG/G/U
Lärandemålen i moment 2 examineras genom skriftlig och muntlig presentation av grupparbete. Betygsskala: G/U
För betyget G krävs aktivt deltagande vid seminarietillfälle samt betyget G i examinationen av moment 1 och 2.
För betyget VG krävs aktivt deltagande vid seminarietillfälle, betyget VG i examinationen av moment 1 och betyget G i examinationen av moment 2.
Deltagande i seminarium är obligatoriskt. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.
Omtentamen sker vid maximalt 5 tillfällen. Eventuella avvikelser anges på kurswebben.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT10. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT18 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
11th Edition : Philadelphia: J.B. Lippincott., 2009 ISBN:0781760046 Sök i biblioteket
Thorofare : Slack. Inc, 2003 ISBN:1556425783 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 226 s. ISBN:91-44-00862-7 LIBRIS-ID:7274955 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber., 2002
Lund : Studentlitteratur., 2004 (kap 3, 4, 6 och 7)
Stockholm : Karolinska Institutet.,
25(11-12) : Disability & Rehabilitation, 2003 - 572-576.
Geneva: World Health Organization. Den svenska översättningen "Klassfikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa" . Finns som pdf-fil:, URL: http://www.socialstyrelsen
Lund : Studentlitteratur, 2005
London : Routledge, 2006 - viii, 232 s. ISBN:0-415-34719-X (pbk.) LIBRIS-ID:10252424 Sök i biblioteket
Stockhom : Socialdepartementet. http://www.regeringen.se, 2001
66 : Socialmedicinsk tidskrift, 1989 - 155-160.
Skönlitteratur relaterad till kursen
Malmö : Egalité förlag,
3. uppl. : Stockholm : Rabén Prisma, 1997 - 390, [1] s. ISBN:91-518-3091-4 (inb.) LIBRIS-ID:7408269 Sök i biblioteket
Knivsta : Swedenborg, 2003
Fördjupningslitteratur
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2008 - xvii, 565 p. ISBN:978-0-7817-6996-9 (alk. paper) LIBRIS-ID:10541557 URL: http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html Sök i biblioteket
Stockholm : Socialdepartementet http://www.regeringen.se, 1998